به گزارش جام جم آنلاین، سیستم اگزوز یک جزء پیچیده از خودرو است که از محفظههای احتراق موتور شروع میشود و در امتداد سینی قرار گرفته است.
تنها قسمت قابل مشاهده سیستم لوله انتهایی در عقب خودرو است.
احتراق، در موتور خودرو انواع گازها را تولید میکند که برخی از آنها سمی هستند. سیستم اگزوز به گونهای طراحی شده است که بخارهایی که در موتور ایجاد می شود را دور کرده، صدای موتور را کاهش داده و در عین حال بازده سوخت را حفظ میکند. نشتی در اگزوز باعث میشود که ماشین دود بیشتری تولید کرده و از سوخت بیشتری استفاده کند.
اگزوزهای امروزی از فولاد ضد زنگ یا آلومینیوم مقاوم در برابر خوردگی ساخته شده و برای ماندگاری طولانی طراحی شده اند. در گذشته، برخی از اجزای داخلی به طور کلی از سرب ساخته میشد که به راحتی در اثر گرمایش و سرمایش مداوم و به ویژه در معرض رطوبت و نمک دچار خوردگی میشد.
در حالی که لولههای خروجی ممکن است بیشتر عمر کنند، منیفولدها در معرض حرارت شدید قرار میگیرند که باعث ترک خوردگی یا نشت آنها میشود. به همین دلیل واشرها منبسط و منقبض میشوند و به دلیل سایش و پارگی معمولی ممکن است دچار نشت شوند.
برخی موارد وجود دارد که از آنها می توان فهمید اگزوزی فرسوده شده است که این موارد شامل کاهش قدرت، شتاب و بهره وری سوخت،صدای بلند یا صدای خش خش از اگزوز، بوی بنزین خام (توجه: گاز مونوکسید کربن بویی ندارد و کشنده است.)، هنگام رانندگی صداهایی عجیب از خودرو بلند میشود، لوله اگزوز آویزان است.
نشتی بر سیستم اگزوز خودرو تأثیر میگذارد و میتواند آسیب و هزینه زیادی را نیز به همراه داشته باشد. همچنین میتواند خطرات ایمنی بالایی داشته باشد، زیرا گازهای مونوکسید کربن ممکن است بدون این که متوجه شوید به داخل کابین خودرو نشت کند.
با دیدن علائمی که گفته شد در اولین فرصت به یک مکانیک حرفهای مراجعه کنید. مکانیک های حرفه ای از تجهیزات مناسب برای تعیین علت علائم استفاده خواهند کرد.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد