مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی در گفت و گو با جام جم آنلاین عنوان کرد؛

شاهین فردا از ایران دور می شود / هنوز احتمال خسارت هست

کارشناس هواشناسی و اقلیمی در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد ؛

طوفان سیستان متوسط است / خطر غرق شدن شناورها

دردسر جدیدی برای اهالی استان سیستان و بلوچستان از راه رسید. اینبار طوفان حاره ای گام به این استان گذاشت. البته این طوفان اکنون در چابهار وضعیتی بحرانی را به وجود آورده است.
کد خبر: ۱۳۴۰۴۳۵

به گزارش جام جم آنلاین ، طوفان حاره ای موسوم به شاهین هم اکنون در برخی از نقاط سیستان و بلوچستان باعث بروز سیل شده و گرفتگی معابر و جاده ها را نیز رقم زده است.

پیش بینی ها حاکی از آن است که این طوفان امشب به اوج خود می رسد.

این طوفان تا چه اندازه می تواند خطرناک باشد؟

در اینباره مسعود وسیله کارشناس هواشناسی و اقلیمی به جام جم آنلاین گفت: این طوفان حاره ای و یا گرمسیری در چند روز گذشته پیش بینی شد و حتی اخطارهایی در رابطه با آن داده شد.

وی عنوان کرد: طوفان های گرمسیری بر اثر گرم شدن هوای اقیانوس و اختلاف فشار بین مرکز و جریان پیرامون آن به وجود می آید.

وسیله افزود: طوفان های گرمسیری خسارت آور هستند به خصوص وقتی از ساحل به مرکز خشکی می رسند. اما باید بگویم پیش بینی من این است که این طوفان در ساعات اوج خود به عمق خشکی نخواهد رسید.

این کارشناس امور هواشناسی و اقلیمی عنوان کرد: مرکز فشار هوا 1008 هکتوپاسکال است اما در مرکز کشور این فشار هوا 1018 هکتو پاسکال است. یعنی اختلاف 10 هکتوپاسکالی باعث بروز طوفان می شود.

وسیله بیان داشت: این طوفان قابل مقایسه با طوفان های رخ داده در نیمه غربی کره زمین به خصوص طوفان های رخ داده در اقیانوس اطلس و شرق آمریکا نیست و شدت کمتری دارد. طوفان حاره ای سیستان و بلوچستان در دسته بندی متوسط قرار می گیرد.

کارشناس امور هواشناسی و اقلیمی هشدار داد: این طوفان با وجود متوسط بودن خساراتی را وارد می کند و اکثر خسارت به شناورها خواهد بود. در خشکی نیز باران های شدید و رعد و برق به وجود می آورد و گرفتگی معابر و سیل قابل پیش بینی است. ارتفاع موج هم اگر زیاد شود خسارت آور خواهد بود.

وسیله اذعان داشت: در شمال غرب کشور هم طوفان هایی با سرعت 130 کیلومتر بر ساعت رخ می دهد اما چون در خشکی رخ می دهد خسارت کمتری به همراه دارد. طوفان های رخ داده در آب و نزدیکی ساحل معمولا خسارات بیشتری دارند.

وی گفت: امواج حاصل از طوفان حاره ای سیستان و بلوچستان به ارتفاع سه الی چهار متر خواهند بود. چهار متر ارتفاع کمی نیست و به اندازه یک واحد مسکونی است.

کارشناس امور هواشناسی و اقلیمی تاکید کرد: این طوفان به سمت غرب در حال حرکت است و به سمت شبه جزیره عربستان می رود. این طوفان از هرمزگان و بندرعباس حرکت خود را به سمت جنوب ادامه خواهد داد. پیش بینی من حاکی از آن است که این طوفان در یمن و جنوب شرق عربستان خسارات سنگینی وارد خواهد کرد اما در ایران خسارات چندان سنگین نخواهد بد.

وی گفت: بادهای 120 روزه سیستان و بلوچستان تا حدودی به تضعیف این طوفان کمک خواهد کرد.

وسیله در پایان گفت: هموطنان ما در سیستان و بلوچستان از قرار گرفتن در معرض ساحل و آب و البته سازه های ساختمانی به شدت خودداری کنند.این طوفان تا ظهر فردا ادامه خواهد داشت.  

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها