بر اساس یک مطالعه بزرگ جهانی جدید، آلودگی هوا در شش میلیون زایمان زودرس و تقریبا سه میلیون نوزاد کم وزن در سراسر جهان نقش داشته است.
بر اساس یک مطالعه بزرگ جهانی جدید، آلودگی هوا در شش میلیون زایمان زودرس و تقریبا سه میلیون نوزاد کم وزن در سراسر جهان نقش داشته است.
کد خبر: ۱۳۴۰۰۸۶
به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از ساینس‌الرت، شواهد فزاینده نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض ذرات ۲.۵ پیکومتر (ذرات ریز موجود در هوا از آلاینده‌هایی مانند دوده و خاکستر)، در دوران بارداری با افزایش خطر تولد نوزادان بسیار کوچک یا زود هنگام ارتباط نزدیکی دارد. پیش از این اثبات شده بود که عوارض زایمان زودرس علت اصلی مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در سراسر جهان است که به طور قابل توجهی خطر بسیاری از بیماری‌ها را افزایش می‌دهد. این خطر به ویژه در کشور‌های کم درآمد که نیمی از نوزادانی که در هفته ۳۲ یا قبل از آن (۲ ماه زودتر) متولد می‌شوند می‌میرند، بسیار زیاد است.

بر اساس مقاله جدیدی که در مجله علمی معتبر PLOS Medicine منتشر شده است، دانشمندان دانشگاه سانفرانسیسکو و دانشگاه واشنگتن به دنبال یک تصویر کلی از نحوه تأثیر آلودگی هوا بر زایمان و مرگ و میر کودکان در سال ۲۰۱۹ بودند. آن‌ها با استفاده از حجم عظیمی از داده‌های موجود، نوعی متاآنالیز روی چندین شاخص اصلی بارداری در سراسر جهان، از جمله سن حاملگی هنگام تولد، کاهش وزن هنگام تولد، وزن کم هنگام تولد و زایمان زودرس، انجام دادند.

بیشترین میزان اثرگذاری در کشور‌های در حال توسعه مشاهده شد. این یافته‌ها نشان می‌دهد در صورت به حداقل رساندن آلودگی هوا در جنوب شرقی آسیا و جنوب صحرای آفریقا، میزان جهانی زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد تقریباً ۷۸ درصد کاهش می‌یابد. با این حال، مناطق توسعه یافته جهان نیز از این اثرات بی‌بهره نبوده‌اند. محققان تخمین می‌زنند که تقریباً ۱۲ هزار زایمان زودرس در سال ۲۰۱۹ در ایالات متحده وجود داشته است که می‌تواند با آلودگی هوای بیرون ارتباط داشته باشد.

بیش از دو سوم اثرات مضر آلودگی بر تولد، مربوط به آلودگی هوای داخل خانه است که بیشتر ناشی از سوزاندن زغال سنگ، سرگین و چوب در داخل خانه در کشور‌های در حال توسعه است. یک سوم باقی‌مانده نیز مربوط به آلودگی محیط بیرونی ناشی از فرآیند احتراق وسایل نقلیه موتوری، سوزاندن سوخت‌های فسیلی و فعالیت‌های صنعتی بوده است.

محققان این گزارش جدید با گزارش سالانه وضعیت آلودگی هوای جهانی نیز همکاری داشته‌اند. در سال ۲۰۲۰، گزارش سالانه چگونگی تأثیر آلودگی هوا بر بارداری و زایمان را مورد بررسی قرار داد و نتیجه گرفت که آلودگی هوا در مرگ ۴۷۶ هزار نوزاد در سال ۲۰۱۹ نقش داشته است.

دانشمندان به طور دقییق توضیح نداده‌اند که چرا آلودگی هوا با زایمان زودرس ارتباط تنگاتنگی دارد. به طور کلی، مشخص است که آلودگی هوا می‌تواند منجر به ورود مواد شیمیایی سمی در خون شود و سیستم ایمنی بدن را تحت فشار قرار دهد؛ این موضوع می‌تواند جفت اطراف جنین را ضعیف کرده و منجر به زایمان زودرس شود. مطالعات همچنین نشان داده است که ذرات دوده می‌توانند وارد قسمت جنینی جفت شود، که ممکن است باعث واکنش‌های التهابی و همچنین واکنش‌های احتمالی با دی‌ان‌ای جنین شود.

دکتر راکش قوش، محقق ارشد این تحقیقات و متخصص بهداشت عمومی موسسه علوم بهداشت جهانی در UCSF، معتقد است که این موضوع هر علتی که داشته باشد، راه‌حل آن بسیار ساده است: «بار ناشی از آلودگی هوا بسیار زیاد است، اما با تلاش کافی می‌توان آن را تا حد زیادی کاهش داد.»

قوش می‌افزاید: «با این شواهد جدید جهانی و دقیق، آلودگی هوا را نه تنها به عنوان عامل بیماری‌های مزمن بزرگسالان، بلکه باید به عنوان عامل اصلی مرگ‌ومیر نوزادان در نظر گرفت.»
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها