پچ واکسن کووید-۱۹ بهتر و سریع‌تر از تزریق عمل می‌کند
در مطالعه حیوانی روی موش‌ها مشاهده شد

پچ واکسن کووید-۱۹ بهتر و سریع‌تر از تزریق عمل می‌کند

دانشمندان موفق به تولید پچ واکسن دارای ریزسوزن شده‌اند که پاسخ ایمنی بسیار بیشتری نسبت به تزریق واکسن سنتی ارائه می‌دهد و علاوه بر بر این حس درد و اضطراب احتمالی مربوط به تزریق با سوزن‌های معمولی را به وجود نخواهد آورد.
به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از ساینس الرت، در حالی که پچ‌های ریز سوزنی (Microneedle) سال‌هاست که در حال تحقیق و توسعه هستند، اما مشخص شده است که تولید انبوه آن‌ها دشوار است. علاوه بر این، تطبیق یک پچ یکسان برای انواع مختلف واکسن‌ها نیز می‌تواند چالش دیگری در مسیر توسعه این فناوری باشد.

این تحقیقات جدید با استفاده از روش پیشرفته چاپ سه‌بعدی به نام «تولید رابط مایع پیوسته» یا CLIP، با استفاده از پرتوی فرابنفش و رزین مخصوص برای تولید پچ‌ها (پچ‌هایی که از نظر اندازه، شکل و فاصله سوزن‌ها یکسان هستند)، به این دو چالش پاسخ داده است.

شائومین تیان، میکروبیولوژیست از دانشگاه کارولینای شمالی در چاپل هیل می‌گوید: «رویکرد ما به ما این امکان را می‌دهد که ریزسوزن‌ها را مستقیماً به صورت سه‌بعدی چاپ کنیم؛ این کار به ما اجازه می‌دهد تا از نظر عملکرد و هزینه بهترین ریزسوزن‌ها را طراحی کنیم.»

به گفته محققان، سهولت و سرعتی که توسعه این پچ‌های ریزسوزنی به همراه خواهد داشت می‌تواند در فراگیر شدن آن‌ها مؤثر باشد. علاوه بر مزیت استفاده نکردن از اجتناب از سرنگ‌های معمولی، نقطه قوت دیگر این پچ‌ها امکان استفاده شخصی از آنهاست؛ یعنی با استفاده از این پچ‌ها نیازی به رزرو نوبت از پزشک یا پرستار برای دریافت واکسن مورد نظر نیست و هر شخصی می‌تواند خودش واکسن مورد نیازش را به خودش تزریق کند. زیرا این سوزن‌های کوتاه فقط به لایه زیر لایه سطحی پوست (ترانس درمال) نفوذ می‌کنند و مانند واکسن‌های سنتی به لایه‌های زیر پوستی (تزریق زیرجلدی یا عضلانی) وارد نخواهند شد.

با این روش دارو مستقیماً در مجاورت سلول‌های ایمنی پوست وارد خواهد شد، که برای واکسیناسیون بسیار مناسب است. به این ترتیب با یک سیستم دارورسانی کارآمدتر، ممکن است دوز‌های مورد نیاز تزریق واکسن‌ها نیز کاهش پیدا کند.

در بررسی‌های آزمایشگاهی روی موش‌ها، محققان مشاهده کردند که با استفاده از این پچ، میزان تولید سلول‌های ایمنی T و پاسخ آنتی‌بادی اختصاصی علیه آنتی‌ژن ۵۰ برابر بیشتر از تزریق سنتی زیرجلدی زیر سطح پوست خواهد بود.

پژوهشگران این تیم تحقیقاتی می‌گویند طراحی و رویکرد این پچ‌های پوستی می‌تواند برای پوشش واکسن‌های آنفولانزا، سرخک، هپاتیت و حتی کووید-۱۹ مناسب باشد. از نظر حمل‌ونقل نیز نیازی به روش‌های ویژه جابه‌جایی یا نگهداری در سرما نخواهد داشت که می‌تواند با تسهیل فرآیند به افزایش نرخ واکسیناسیون کمک کند. این پچ‌ها حتی می‌توانند بر اساس پیشرفت‌های اخیر در زمینه برای ترکیب چندین دارو، چند دارو را روی یک پچ عرضه کنند.

اگرچه این پچ‌ها هنوز وارد کارآزمایی بالینی نشده‌اند، به نظر می‌رسد مزایای مشابه مزایایی که در موش‌ها مشاهده شد، باید در مورد انسان هم مشاهده شود و به این ترتیب امکان ایجاد پاسخ سریع‌تر و کارآمدتر واکسن به همه‌گیری‌ها و عالم‌گیری‌ها را در آینده فراهم کند.

محققان در همین مرحله از کار متوقف نشده‌اند و در مرحله بعدی به دنبال چگونگی تطابق دادن واکسن‌های آر‌ان‌ای مانند واکسن‌های کووید-۱۹ فایزر و مدرنا با پچ واکسن ریزسوزنی‌شان هستند.

مهندس شیمی، جوزف دی سیمون، از دانشگاه استنفورد می‌گوید: «ما با توسعه این فناوری، امیدواریم بتوانیم پایه و اساس توسعه سریع‌تر واکسن‌ها را در دوز‌های پایین‌تر و بدون درد و نگرانی ناشی از تزریق، ایجاد کنیم.»

نتایج این تحقیق در مجله علمی معتبر PNAS منتشر شده است.