نتایج مطالعه ای نشان داد تمرینات تناوبی شدید به همراه مصرف مکمل زعفران استراتژی مناسبی برای کسب تندرستی و پیشگیری از بیماری‌های مرتبط با چاقی است.
کد خبر: ۱۳۳۸۳۳۶

به گزارش جام جم آنلاین، زندگی کم‌ تحرک و کاهش چشمگیر فعالیت بدنی خطر ابتلا به بیماری‌ها را افزایش می‌دهد. در افراد کم‌تحرک، چاقی و افزایش وزن، ارتباط زیادی با گسترش بیماری‌هایی مانند پرفشاری خون، افزایش چربی‌های خون و مقاومت به انسولین دارد که جملگی عوامل خطرزای بیماری‌ها به شمار می‌روند.

چاقی عارضه‌ای عمومی است که تقریبا یک سوم مردم اغلب کشورها را متاثر کرده و معالجه‌ی این افراد هزینه‌ی بسیار بالایی به کشورها تحمیل کرده است. محققان با انجام پژوهشی تلاش کردند به این سوال پاسخ دهند که آیا شدت تمرینات ورزشی به همراه مکمل زعفران پاسخ عوامل متابولیکی و متابولیسمی متفاوتی را ایجاد می‌کند؟

نویسندگان این مقاله می‌گویند:« پژوهش حاضر از نوع مطالعات نیمه‌تجربی با هدف کاربردی است که به منظور دست‌یابی به اهداف آن، آزمودنی‌های زن ۲۰ تا ۳۰ ساله چاق و دارای اضافه وزن وارد مطالعه شدند و از میان آن‌ها، تعداد ۴۲ نفر که دارای ویژگی‌هایی چون مبتلا نبودن به بیماری مزمن و آسیب‌دیدگی، استفاده نکردن از مکمل‌های غذایی، مواد و یا داروی‌ خاص و نیز فقدان سابقه‌ی شرکت در ورزش منظم بودند، به عنوان آزمودنی شناسایی و به عنوان نمونه در دسترس انتخاب شدند.»

براساس آن چه در این مطالعه انجام شده است، آزمودنی‌ها در شش گروه تمرین تناوبی شدید، تمرین تداومی، کنترل، تمرین تناوبی شدید با مکمل زعفران، تمرین تداومی با مکمل زعفران و گروه مکمل زعفران جای گرفتند.

نویسندگان این مقاله میگویند:«آزمودنی‌های گروه تمرین تناوبی به همراه عصاره روزی یک عدد کپسول حاوی ۳۰ میلی گرم عصاره زعفران به همراه پروتکل تمرین تناوبی مصرف کردند. گروه‌های تمرینی پروتکل تناوبی شدید(با مکمل و بدون مکمل) خود را (۴ وهله فعالیت ۳۰ ثانیه‌ای با حداکثر شدت و ۲ دقیقه استراحت غیرفعال) در یک مسافت ۲۰ متری که توسط سه مخروط مشخص شده بود، به مدت هشت هفته و هر هفته سه جلسه اجرا کردند. آزمودنی‌های گروه مکمل هر روز یک عدد کپسول ۳۰ میلی گرمی عصاره خشک شده‌ی زعفران را به مدت ۸ هفته مصرف کردند.»

بر اساس آن چه در این مقاله بیان شده است، پروتکل تمرینی گروه تمرین تداومی با مکمل زعفران و دارونما، تمرین ورزشی ایروبیک در جلسات با شدت ۵۰ تا ۷۰ درصد حداکثر ضربان قلب به مدت ۳۵ تا ۶۰ دقیقه انجام شد. هر جلسه شامل گرم کردن به مدت ۱۰ دقیقه با حرکات کششی-نرمشی و ۲۰ دقیقه فعالیت اصلی ورزش هوازی به صورت ایروبیک گروهی با شدت ۵۰ درصد حداکثر ضربان قلب در هفته اول و افزایش تدریجی شدت و مدت هر جلسه به ترتیب تا ۵۰ دقیقه و تا ۷۰ و ۷۵ درصد حداکثر ضربان قلب در هفته‌ی هشتم بود. در پایان هر جلسه تمرین ۵ دقیقه به سردکردن پرداختند.

در این پژوهش آمده است:« نتایج ترکیب بدنی و آنتروپومتریکی آزمودنی‌ها نشان داد که شاخص توده بدنی و درصد چربی به عنوان مهم‌ترین متغیرها در گروه‌هایی که تحت مداخله ورزشی و زعفران قرار گرفته‌اند بهبود یافته است و در گروهی که تمرین ورزشی را به همراه مکمل زعفران دریافت کرده‌اند این بهبود، مشهود و مشخص‌تر است.»

نتایج این پژوهش نشان داد میزان درصد چربی در تمامی گروه‌های تمرینی کاهش داشت و این کاهش در گروه تمرین تناوبی شدید به همراه مکمل زعفران بیشتر بود.

این پژوهش توسط بهمن حسنوند، استادیار گروه تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی خرم آباد، یعقوب مهری الوار، علی حیدریان‌پور و فهیمه عرفانی آداب از دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه بوعلی‌سینای همدان انجام شده است.

مقاله‌ حاصل از این مطالعه در دومین شماره‌ی بیست‌ودومین دوره‌ فصل‌نامه علمی-پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی لرستان منتشر شده است.

منبع: بهداشت نیوز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها