متخصصان معتقدند باورهای نادرست درباره مراقبت از پوست به دلیل عدم آموزش عمومی در بین مردم و وجود محصولات متنوع در بازار ایجاد شده است.
کد خبر: ۱۳۳۸۲۲۳
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، پوست در بدن ما نقش های متعددی را ایفا می کند، برای مثال در برابر عوامل بیرونی مانند اشعه های مضر وعوامل بیماری زا حفاظت می کند. وقتی در معرض سرما قرار می گیریم بدن را گرم و وقتی در معرض گرما قرار می‌گیریم ارگان های داخلی بدن را خنک می‌کند.
 
پوست به دلیل وجود سلول های عصبی به ما امکان درک کردن جهان اطراف را از طریق لمس کردن می دهد.
پوست با دارا بودن سطح متوسطی حدود ۲ متر مربع ، بزرگ‌ترین اندام بدن است. مو و ناخن‌ها از پوست منشأ گرفته و یک حفاظت اضافی ایجاد می‌کنند. ظاهر پوست همواره در حال تغییر است، این تغییر نه تنها به دلیل عواملی همچون افزایش سن بوده، بلکه نمایش دهنده نوسانات هیجانی و سلامت عمومی بدن نیز است.

سطح پوست را سلول های مرده و زنده تشکیل می‌دهند در هر فرد حدود ۳۰ هزار عدد از این سلول‌ها در هر دقیقه ریزش می‌کنند. با این وجود سلول‌های زنده پوست دائماً در قسمت زیرتر پوست تولید شده تا جایگزین این سلول‌ها شوند. در زیر پوست، درم قرار گرفته که حاوی عروق خونی، پایانه‌های عصبی و غدد است.

بدن هر انسان در مدت زمان یک زندگی ۷۰ ساله، متوسط حدود ۴۶/۵ کیلوگرم پوست دور می‌ریزد و هر ماه تمام پوست هر فرد عوض شده و نو می‌شود.

در ادامه به بررسی مقاله‌ای از بنیاد پوست بریتانیا می‌پردازیم که ۱۰ باور غلط و شایع میان مردم درباره پوست را بررسی می‌کند.

۱. کرم پوست گران قیمت می‌تواند پوست شما را برای همیشه "جوان" نگه دارد

صنعت محصولات بهداشتی و مراقبت پوست صنعت بزرگ و بسیار پر درآمدی است، برای  مثال در سال ۲۰۲۰ در کشور آمریکا مردم ۱.۱ میلیارد دلار را صرف خرید محصولات پوستی کرده اند.
بنا بر تحقیقات انجام شده هیچ محصول مراقبت از پوستی نمی‌تواند از پیر شدن سلول‌های پوستی جلوگیری کند و ۹۰ درصد از عوارض ناشی از پیری پوست وابسته از تابش نور خورشید است که با محصولات ساده‌ای همانند کرم‌های ضد آفتاب که هزینه چندانی ندارند از آن حفاظت کرد.

۲. نوشیدن آب پوست شما را هیدراته نگه می‌دارد

این تنها در موارد خاص و نادر است که ممکن است چنین باشد. هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد نوشیدن آب مستقیماً بر پوست شما تأثیر می‌گذارد مگر در موارد شدید مانند گرمازدگی یا کم آبی شدید اتفاق می‌افتد که بر روی میزان کلی آب بدن تاثیر گذار است و پوست نیز به عنوان اندامی از بدن متاثر از آن است.

۳. صابون آنتی باکتریال برای پوست بهترین است

حذف هر دو باکتری خوب و بد به طور منظم همیشه بهترین ایده نیست، مگر اینکه در موقعیتی قرار بگیرید که در مدت زمان کوتاهی نیازمند این باشید که سطح پوست را از باکتری پاک کنید که این امر هم باعث بر هم خوردن پی اچ پوست می‌شود.

۴. داشتن صورت کثیف باعث آکنه می‌شود

آکنه در اثر تعامل پیچیده هورمون‌ها و پوست ایجاد می‌شود، نه گرد و غبار. مردم برای تمیز کردن صورت یا جلوگیری از آکنه از اسکراب، تونر و بسیاری از محصولات دیگر استفاده می‌کنند، اما اغلب این امر می‌تواند منجر به تحریک شود. منافذ پوست توسط کراتین، پروتئینی که توسط سلول‌های پوست تولید می‌شود، بسته می‌شود نه گردوغبار.

۵. شکلات باعث آکنه می‌شود

این امر تا زمانی که باعث برهم خوردن پارامتر‌های خونی نشود تاثیر چندانی بر ایجاد آکنه ندارد.

۶. قرار گرفتن در معرض آفتاب برای پوست مضر است

همیشه قرار گرفتن در معرض نور خورشید تا حدی  می‌تواند باعث آسیب‌های نوری می‌شود. اما قرار گرفتن در آفتاب ضروری است، ما بیشترین منبع ویتامین دی بدن خودمان را از خورشید در یافت می‌کنیم همچنین اشعه خورشید در مواردی دارای خاصیت ضد التهابی است. اما باید توجه داشته باشیم که اگر مداوم در معرض اشعه آفتاب باشیم آسیب‌های جبران ناپذیری به آن وارد می‌کنیم.

۷. اسپری بزنزه کننده از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می‌کند

میزان UV اسپری‌های برنزه کننده به میزانی نیست که از پوست ما در برابر اشعه خورشید محافظت کند؛ و نباید به عنوان جایگزین کرم‌های ضد آفتاب استفاده شود.
 
۸. از بین بردن جای زخم با ویتامین E

سال‌هاست که دانشمندان که به بررسی اثر ویتامین E بر روی اسکار پرداخته اند اما هنوز به نتیجه قانع کننده‌ای نرسیده اند. در مواردی ممکن است موجب بدتر شده زخم نیز بشود.

۹. زخم‌ها برای التیام نیاز به هوا دارند

این یک افسانه قدیمی و فراگیر است اما درست نیست. زخم‌ها با یک محیط تمیز و مرطوب بهتر بهبود می‌یابند و به این اشاره دارد که اگر با یک باند تمیز و پماد سیلیکونی پوشانده شود به سرعت بهبود می‌یابد.

۱۰. لایه برداری روزانه برای داشتن پوست سالم ضروری است

لایه برداری پوست فرآیند حذف سلول‌های مرده از سطح پوست است. لایه برداری پوست با روش‌های مختلفی انجام می‌شود از جمله استفاده از کرم‌های شیمایی که در استفاده مکرر باعث آسیب به بافت پوست می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها