گزارش پشت صحنه از برنامه «آشتی‌کنان» رادیو فرهنگ همراه گفت‌وگو با مجری، تهیه‌کننده و کارشناسان

بازگشت به زندگی مشترک

گفت‌وگو با تهیه‌کننده برنامه فصل‌دوم که از رادیو روی آنتن می‌رود

«فصل دوم» سلامت

«فصل دوم» از اتفاقات نه چندان تازه رادیوسلامت است که دوشنبه‌های هر هفته روی آنتن می‌رود. این برنامه به تهیه‌کنندگی مرجان قندی با تاکید به اصل ما می‌توانیم به دستاوردهایی که توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و در کل گروه‌ها مختلف در حوزه سلامت در ساخت تجهیزات پزشکی و... داشتند، می‌پردازد.
کد خبر: ۱۳۳۷۰۸۵

به گزارش جام جم، گفت‌وگو با نخبگان و جوانان و انعکاس مشکلات آنها بخشی از اتفاقاتی است که در این برنامه از آن می‌گویند و می‌شنوند.گویندگی این برنامه را هم علی ‌ا... دانه به عهده دارد. در ادامه ما هم با تهیه‌کننده‌ فصل دوم گپ زدیم و از شکل‌گیری این برنامه گفتیم. برنامه‌ای که به گفته قندی توانسته تا حدی مسیر بروکراسی و اتفاقات اداری را که خیلی از شرکت‌های دانش‌بنیان با آن درگیرند را تا حدی کم و کوتاه کنند.

مرجان قندی، تهیه‌کننده فصل‌دوم درباره شکل گیری این برنامه در گفت‌وگویی که داشتیم به جام‌جم بیان کرد: این برنامه پیرو گام دوم بیانات رهبری و شعار سال شکل گرفته که از سال ۹۸ روی آنتن رفت. البته قبل از آن هم این برنامه با رویکرد و فضای دیگری روی آنتن بود اما بعد از گام دوم بیانات رهبری این محور هم به آن اضافه شد و با نام جدید که همان فصل دوم است، از شبکه سلامت پخش می‌شود.

تا امروز برنامه‌های مختلفی در ارتباط با صحبت‌های رهبری شکل گرفته و روی آنتن رفته است اما این‌که فصل دوم از چه جنبه‌ای سراغ این فضا رفته، سوالی بود که قندی در پاسخ به آن گفت: در این برنامه ما شرکت‌های دانش بنیاد حوزه سلامت را معرفی می‌کنیم. برای تایید نهایی هر کدام از این شرکت‌ها فعالیت‌های آنها برایمان اهمیت دارد و باید اقدام و کاری که در آنها اتفاق می‌افتد، برای شورای مدیران تایید شود و بعد ضبط و پخش صورت بگیرد.این نگاه یعنی گزینش بر اساس فعالیت‌ها، اتفاقی است که گاهی به آن کمتر توجه می‌شود و جای خالی آن باعث شکل‌گیری اتفاقاتی می‌شود که شاید چندان موثر و کاربردی نباشند اما ما سعی‌مان این بود با انتخاب‌های درست فرصت مناسبی برای گروه‌هایی که مدت‌‎هاست کار می‌کنند فراهم کنیم تا ضمن پرداختن به محوریت برنامه و اتفاقی که آن را شکل داده وسیله‌ای برای معرفی آنها هم باشیم.

از معرفی گروه‌ها تا حل مشکلات

این تهیه‌کننده در ادامه با اشاره به بخش‌هایی که در فصل دوم سراغ آن رفته‌اند هم عنوان کرد: یکی از بخش‌های اصلی این برنامه همان‌طور که اشاره شد به تولیدکنندگان برمی‌گردد که با آنها گفت‌و‌گو می‌کنیم و از دغدغه‌ها، فعالیت‌ها و مسائل مختلفی که با آن درگیر هستند، می‌گوییم و می‌شنویم. علاوه بر این همسو با تولیدکنندگان معمولا با دو مسؤول هم صحبت می‌کنیم تا مشکلات مطرح شده را در همان زمان به آنها انتقال دهیم تا اگر قابل حل هستند، پیگری و رفع شوند. اتفاق دیگری هم که در برنامه وجود دارد مثل همین دوشنبه که برنامه درباره دستاوردهای حوزه نانوست، دکتر سعید سرکار دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، اطلاعاتی را در این باره می‌دهند، همچنین سورنا ستاری هم که همچنان معاون علمی فناوری رئیس جمهور هستند، از این اتفاقات می‌گویند و فعالیت‌های رخ داده توسط شرکت‌های دانش بنیان را تشریح می‌کنند.

فرصتی برای تعامل بیشتر

این‌که فصل دوم با رویکردی که دارد چقدر توانسته در این مسیر موفق عمل کند و تاثیرگذار باشد، موضوعی است که البته درباره همه برنامه‌‎های اینچنینی مطرح می‌شود. این‌که آیا روندی که برنامه دارد، توانسته راهگشا باشد و شرکت‌ها را معرفی کند یا قدمی برای حل واقعی مشکلاتی که در این عرصه وجود دارد، بردارند، سوالی بود که قندی درباره‌اش بیان کرد: در وهله اول می‌شود گفت فعالیت‌هایی که این شرکت‌ها دارند، شاید برای خیلی از افراد و مردم ناشناخته باشد و چیزی از آن نمی‌دانند، مثلا امروز ما در خیلی از حوزه‌های فناوری و سلامت ورود پیدا کردیم که هنوز گروه‌های زیادی از آن بی‌خبر هستند، مثل داروهای هایتک که برخی از آنها تا به حال وجود نداشته است. از همین رو به نظر من این اطلاع‌رسانی می‎تواند تعاملی را که در این زمینه لازم است، بین تولیدکنندگان و شرکت‌ها ایجاد کند تا فرصتی فراهم شود که شرکت‌های دانش‌بنیان این اطلاعات را به شکلی گسترده‌تر وارد حوزه تولید کنند.

او افزود: علاوه بر اینها در بین شرکت‌های دانش‌بنیان مجموعه‌هایی هستند که شاید امکان تولید به شکلی که باید را ندارند و این برنامه به‌واسطه معرفی که در آن اتفاق می‌افتد، می‌تواند باعث شود که همکاری و تعامل مثبتی بین شرکت‌های تولیدی با آنها شکل بگیرد. همچنین از آنجا که برنامه ما در شبکه تخصصی سلامت پخش می‌شود، شنوندگان تخصصی را هم داریم که در حوزه تولید دارو و فضاهای اینچنینی هستند، به همین دلیل فکر می‎کنم این تعامل به‌واسطه هر قسمت از برنامه و مهمانانی که دارد، می‌تواند برقرار شود.

سعی کردیم پیگیر باشیم

در کنار اینها همان‌طور که گفته‌شد، بخشی در قالب گفت‌و‌گو با مسؤولان هم در برنامه وجود دارد، اتفاقی که البته در برنامه‌های دیگر هم ممکن است آن را دیده باشید. اما نکته‌ای که اینجا اهمیت دارد بحث تاثیرگذاری و شیوه مطرح کردن مسائل مختلف با مسؤولان هر بخش است، جریانی که در صورت اجرایی‌شدن درست آن و حذف تعارفات مرسوم، می‌تواند باعث شکل‌گیری فضایی شود که در آن دغدغه‌های آن سوی ماجرا که اینجا شرکت‌های دانش‌بنیان هستند، تا حدی مورد پرداخت جدی قرار بگیرد و گاهی هم مرتفع شود. درباره کم و کیف این سؤال و جواب‌ها هم از تهیه‌کننده برنامه پرسیدیم، او با اشاره به جریانی که اغلب در این فضا آن را دنبال می‌کنند، گفت: نگاه ما این است که مسائل عمده‌ای که در مورد اغلب شرکت‌ها وجود دارد و آنها درگیرش هستند را به صورت جدی مطالبه کنیم. یکی از این موارد بعد مالی و اتفاقاتی است که پیرامون آن وجود دارد و دیگری هم بحث بروکراسی‌های اداری است، جریانی که اغلب شرکت‌ها به شکلی با آن درگیر هستند یا در مرحله‌ای از کارشان به آن حتما برمی‌خورند. ما هم معمولا این دو موضوع را در برنامه خیلی پیگیری می‌کنیم.

وی با بیان نتیجه‌ای که تا الان گرفته‌اند، اضافه کرد: در راستای این صحبت‌ها و پیگیری‌ها ستاد قرارگاه تولید که امسال در وزارت بهداشت تشکیل شد، قول‌های زیادی داده که این بروکراسی‌ها کاهش پیدا کند، اتفاقی که می‌توانم بگویم تا حدودی در پیشبرد آن موفق بودیم چون مشکل عمده شرکت‌های دانش‌بنیان همین بخش و اقدامات اداری ادامه دار بود.

بخش مالی از توان ما خارج است

قندی تصریح کرد: بعد دیگری که از آن گفتم، یعنی بخش مالی هم اتفاقی است که اصل آن از عهده و توان ما خارج است اما بخشی از آن به معاونت علمی فناوری ریاست‌جمهوری و ستادهایی که از شرکت‌ها حمایت می‌کنند برمی‌گردد. ما این مشکلات مالی را در آنجا هم منعکس کردیم و گفتیم وام‌هایی که به شرکت‌ها داده می‌شود، کفاف مشکلات‌شان را نمی‌دهد و در این بین بازهم تلاش‌ها و طرح‌هایی هستند که به همین دلیل نتوانستند هنوز تاییدیه بگیرند. در واقع ما همه تلاش‌مان را می‌کنیم که این مشکلات را حل و مطرح کنیم اما حالا این‌که یک برنامه رادیویی می‌تواند موفق باشد، موضوعی است که با پیگیری مدام سعی کردیم این موفقیت را کسب کنیم، جریانی که در بخش بروکراسی تا حدی اتفاق افتاده اما در بخش مالی هنوز آن‌طور که باید نتوانستیم به شرکت‌ها کمک کنیم. البته بخشی از این جریان هم به تحریم و شرایط سیاسی برمی‌گردد که از دست ما خارج است.

فاطمه شهدوست/جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها