رئیس مجلس گفت: طرح شفافیت در کمیسیون آئین‌نامه داخلی تقریبا نهایی شده و با اولویت در دستور کار صحن علنی مجلس قرار خواهد گرفت.
کد خبر: ۱۳۳۳۵۸۲

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خانه ملت، جواد نیک بین در نشست علنی نوبت عصر امروز مجلس شورای اسلامی طی اخطاری با استناد به اصل ۸۵ قانون اساسی، گفت: سخنگوی کمیسیون‌های تخصصی مجلس مطابق با بند آخر ماده ۲۰۲ آئین نامه داخلی مجلس تنها باید گزارش تطبیق برنامه وزرای پیشنهادی را با اسناد بالادستی در صحن قرائت کنند.

نماینده مردم کاشمر و بردسکن و خلیل آباد، کوهسرخ در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قرار نیست کمیسیون‌ها در گزارش‌های خود وزرای پیشنهادی را تائید کنند. در حقیقت آن‌ها باید مستندات، برنامه‌ها و مدارک این وزرا را با اسناد بالادستی تطبیق و نتیجه را اعلام کنند.

وی در ادامه خطاب به قالیباف اظهار کرد: وزرای پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی و راه و شهرسازی قول به داشتن شفافیت دادند البته شاید در سخنان دیگر وزرای پیشنهادی نیز این مطلب بیان شده باشد که من متوجه نشده ام اگرچه تلاش کردم به تمام سخنان این وزرا گوش کنم.

نیک بین افزود: براین اساس از شما استدعا و التماس می‌کنم هرچه سریع‌تر موضوع شفافیت را در دستورکار مجلس قرار دهید، زیرا اگر قرار است، دولتی‌ها شفاف باشند نمی‌شود مجلس غیرشفاف عمل کند. شفافیت این تعارض منافع را از بین خواهد برد؛ بنابراین آن زمان ما می‌توانیم نسبت به قرارداد‌های دولتی، حقوق‌های نجومی و پاداش‌های چند صد میلیونی بانک‌ها درخواست شفافیت داشته باشیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم بیان کرد: من بار‌ها شاهد بودم که شما صبح زود برای دفاع از طرح شفافیت جلساتی را برگزار کردید تا رأی آورد و بار‌ها بر ایجاد شفافیت در مجلس تاکید داشتید بنابراین هرچه زودتر این موضوع را در دستورکار مجلس قرار دهید تا مجلس شفاف شود.

 محمدباقر قالیباف در پاسخ به اخطار این نماینده، گفت: حتما بحث تطبیق برنامه‌های وزرای پیشنهادی با اسناد بالادستی مشخص است و براساس همان ماده ۲۰۲ آئین نامه داخلی این کار انجام و فرم‌هایی برای آن پیش بینی شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سخنگوی کمیسیون‌های تخصصی مجلس هم در گزارشات خود تطبیق برنامه‌های این وزرا را با اسناد بالادستی اعلام و تائید این برنامه‌ها را قرائت می‌کنند. تشخیص اینکه وزیر پیشنهادی توان اجرای برنامه‌های روی کاغذ خود را دارد یا خیر، برعهده نمایندگان است.

وی تصریح کرد: هیچ کسی نمی‌تواند به جای نمایندگان تصمیم گرفته و یا اعلام کند چه کاری انجام دهید. نمایندگان در روز آخر رأی خود را نسبت به وزرای پیشنهادی مشخص و تعیین خواهند کرد.

قالیباف در خصوص بحث شفافیت در مجلس نیز، گفت: طرح شفافیت آراء در کمیسیون آئین نامه در حال بررسی بوده و تقریبا نهایی شده است که به زودی با اولویت در دستورکار مجلس قرار خواهد گرفت.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها