شرکت «نرم‌افزارهای تعاملی هنر نور و حرکت» از استودیو‌های بازی‌سازی حرفه‌ای است که فقط یک نمونه از بازی‌هایش حدود 2میلیون دانلود و نصب داشته است

آموزش و سرگرمی با بازی هیجان انگیز گشت پلیس

شرکت دانش‌بنیان «رسانه‌ گستر بنیسی» با تولید بازی‌ های دیجیتالی با محتوای ایرانی و اسلامی، گام‌های بلندی در بومی‌سازی تولید این بازی‌ها در کشور برداشته است

تولید بازی‌ های رایانه‌ ای ایرانی در رسانه‌ گستر بنیسی

همراه با تحولات و پیشرفت‌های صنایع الکترونیکی در اواخر قرن بیستم، صنعت بازی‌های ویدئویی و رایانه‌ای نیز وارد میدان شد و چند‌سالی است به‌عنوان صنعتی پر‌سود و تأثیرگذار توجه مخاطبان بسیاری را در سراسر دنیا به خود جلب کرده است.
کد خبر: ۱۳۳۰۶۹۳

دنیای سرگرمی نه‌تنها برای کودکان، بلکه در میان بزرگسالان نیز جایگاه بسیار مهمی پیدا کرده است. افراد بسیاری ساعت‌ها وقت و هزینه می‌کنند تا در تعاملی جذاب با برنامه‌ای نرم‌افزاری، فضایی متفاوت ومهیج را تجربه کنند؛ موضوعی که حدود یک دهه قبل در ایران به‌صورت گسترده مطرح شد و فناوران ایرانی سعی کردند در زمینه تولید بازی‌هایی متناسب با ذائقه کاربران ایرانی گام بردارند.

تولید بازی‌ های رایانه‌ ای ایرانی در  رسانه‌ گستر بنیسی

دراین رابطه،شرکت دانش‌بنیان «رسانه‌گستر بِنیسی» گام‌های مؤثری برای تولید بازی‌های رایانه‌ای با محتوای ایرانی و اسلامی برداشته است.

حبیب داستانی بنیسی، از افراد فعال در حوزه تولید بازی‌های رایانه‌ای است که با آگاهی از اهمیت این بازی‌ها از سال‌ها پیش به تولید این نوع بازی‌ها در کشور پرداخته است.

این روحانی جوان که در فقه تخصص دارد، در رابطه با علت فعالیتش در زمینه بازی‌های ویدئویی و رایانه‌ای به جام‌جم می‌گوید:«تقریبا بهار 23 سال پیش بود که پدرم یک رایانه خرید. با استفاده از این رایانه قرار بود کتاب‌های پدرم که یک عالم و نویسنده توانا در قم بود، حروفچینی شود. آن موقع کمتر کسی رایانه داشت و من هم نوجوان کنجکاوی بودم و علاقه داشتم کارکردن با این دستگاه جدید را یاد بگیرم. به‌تدریج با خواندن کتاب‌های موجود در این رابطه، نه تنها کار با رایانه را آموختم، بلکه موفق شدم با سیستم عامل داس(DOS)چند نرم‌افزار تولید کنم. بعد از دبیرستان، وارد حوزه علمیه قم شدم و مطالعاتم را در زمینه نرم‌افزارها گسترش دادم و تحقیق، تدریس و تولید نرم‌افزارها را به‌طور جدی دنبال کردم. از همان ابتدا احساس می‌کردم که بازی‌های ویدئویی در آینده‌ای نزدیک پیشرفت چشم‌گیری خواهند داشت و می‌توانند رسانه بسیار تاثیرگذاری باشند. سال چهارم حوزه علمیه را می‌گذراندم؛ حدود سال 84 بود و با این‌که در آن زمان،تصور درست و دقیقی از میزان اهمیت بازی‌های رایانه‌ای وجود نداشت، برای تولید یک بازی رایانه‌ای برنامه‌ریزی کردم. آن زمان در اتاقی جلو منزل خودم، میزبان گروهی کوچک از شاگردان و همکارانم بودم که با نام «گروه نرم‌افزاری بنیسی» فعالیت می‌کردیم. بیشترکارهای تولیداولین بازی ویدئویی به نام «عملیات انهدام 1» که در سال 87 منتشرکردم خودم انجام دادم. سپس در سال 88 بود که شرکت «رسانه گستر بنیسی» تاسیس شد.»

مدیر عامل این شرکت در ادامه تصریح می‌کند:«بازی، رسانه مهمی است؛ از این جهت که خود کاربر یا مخاطب به‌صورت گام‌به‌گام در اجرای این رسانه و روند شکل‌گیری داستان نقش دارد. این رسانه چون افراد را درگیر خودش می‌کند فوق‌العاده جذاب و تأثیرگذار است.» داستانی بِنیسی تأکید می‌کند:«بازی‌های رایانه‌ای اکنون به عنوان هنر هشتم در دنیا شناخته می‌شوند. بازی هم هنر است، هم صنعت و هم رسانه. بازی مجموعه‌ای از تصاویر، صوت، موسیقی، بازی‌نامه و میان‌پرده‌هاست که پیام‌های موردنظر سازنده را به‌بیننده منتقل می‌کند.»

محصولات تولید شده در یک نگاه

مدیرعامل شرکت رسانه‌گستر بِنیسی در ارتباط با محصولاتی که تا کنون از سوی این شرکت به بازار عرضه شده است می‌گوید:«سال 87 اولین بازی گروه ما به نام «عملیات انهدام1: نبرد فاو» منتشر شد. این بازی علاوه بر کسب جوایز متعدد داستانی، کشوری و بین‌المللی توانست نظر مخاطبان را به خود جلب کند. سپس در سال 92 دومین بازی به نام «عملیات انهدام2: نبرد خرمشهر» روانه بازار شد و بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفت. با توجه به ماهیت حماسی و جنگی دو بازی‌ تولیدشده در شرکت دانش‌بنیان «رسانه‌گستر بِنیسی»، مخاطبان این بازی‌ها بیشتر آقایان بوده‌اند و به‌همین دلیل،سال 95 بازی متفاوتی تولید کردیم که مخاطب آن افرادی بودند که علاقه‎مند به بازی‎های دفاع مقدس و هیجانی نبودند بلکه به‌دنبال بازی ساده‎تری برای اوقات فراغت خود می‌گشتند. بازی سفر جنجالی مرتبط با سبک زندگی ایرانی- اسلامی بود. این بازی در پایان سال 95 نیز برای گوشی‌های اندروید طراحی و در دسترس قرار گرفت. بعد از آن در سال 96 به‌درخواست کشور لبنان بازی عملیات انهدام2 به‌عربی ترجمه و دوبله شد وبرای اولین بار یک بازی ایرانی به‌صورت فیزیکی و بسته‌بندی شده از ایران به کشورهای دیگر صادر شد. در همان سال، بازی صوتی «سفر جنجالی» را هم منتشر کردیم. این بازی با استفاده از تلفن‌های ثابت انجام می‌گرفت، به این صورت که مخاطب با استفاده از تلفن ثابت با شماره‌ای تماس می‌گیرد و داستان ابتدای بازی را می‌شنود. سپس چند گزینه به صورت صوتی به او گفته می‌شود و او با استفاده از کلیدهای تلفن ثابت، شماره گزینه موردنظر خود را فشار می‌دهد و داستان بازی بر اساس انتخاب او ادامه پیدا می‌کند و همین‌طور به پیش می‌رود.»

انتشار کتاب در حوزه بازی‌سازی

مدیرعامل این شرکت در ادامه به معرفی برخی دیگر از مهم‌ترین محصولات‌شان می‌پردازد و می‌گوید:«به جز تولید بازی‌های ویدئویی،این شرکت در زمینه‌های دیگر نیز فعالیت دارد. برای مثال کتابی به نام «آموزش بازی‌نامه‌نویسی» منتشر کردیم. این کتاب در مورد گام اول بازی‌سازی یعنی خلق داستان برای یک بازی است. این کتاب سه سال متوالی90 ، 91 و 92 به‌عنوان کتاب سال ایران در کارگروه بین‌رشته‌ای برگزیده شد و هم‌اکنون نیز کتاب مهم دیگری در این زمینه در حال آماده‌سازی است.»

تولید محتوای باکیفیت ایرانی- اسلامی چشم‌انداز ماست

حبیب داستانی بِنیسی ضمن اشاره به موضوع مهم تأسیس شورای عالی بازی‌های رایانه‌ای حوزه‌های علمیّه که گام مهمی برای استفاده از بستر بازی‌های رایانه‌ای برای ترویج و نهادینه‌سازی مفاهیم دینی است،خاطر نشان می‌کند: «ما به‌دنبال تولید بازی‌های دیجیتالی با محتوای مناسب وبا کیفیت بسیار بالا هستیم، تا آن‌جا که کیفیت بازی‌های خود را به بازی‌های رده نخست دنیا برسانیم.» او در ادامه، درباره کیفیت بازی‌ها چنین توضیح داد:«امروزه بازی‌هایی که در دنیا تولید می‌شوند، در 32 رده کیفی گنجانده می‌شوند که بازی‌های ما جزو رده‌های سوم تا پنجم جهان است اما هدف ما این است که در مرتبه اول قرار بگیریم. همچنین هدف بعدی ما پایه‌ریزی دانش بومی و دینی برای تولید بازی‌های دیجیتالی است که کار بسیار مهمی برای تولید نیروی متخصص در آینده است.»

رعایت‌نشدن قانون حمایت از حقوق مؤلفان و مصنفان و واردات بی‌قانون

این بازی‌ساز ایرانی در پایان به برخی مشکلات و موانع پیش‌روی صنعت تولید بازی‌های دیجیتالی اشاره می‌کند و می‌گوید:« در فرهنگ جامعه ما، بازی‌های رایانه‌ای جدّی گرفته نمی‌شو‌د، در حالی که اولین صنعت پردرآمد جهان، بازی‌های دیجیتالی است که علاوه بر تاثیرگذاری فرهنگی می‌تواند به اقتصاد کشور نیز کمک کند. همچنین مسؤولان کشورمان هنوز درک درستی از اهمیت این صنعت ندارند و اهتمامی برای گسترش و عمومی‌سازی آن از سوی مسؤولان به چشم نمی‌خورد. در نتیجه بودجه خاصی نیز به افراد و مؤسسات فعال در این بخش اختصاص پیدا نکرده است. این در حالی است که هزینه ساخت بازی رایانه‌ای با کیفیت عالی با نیرو و نگرش جهادی نیزدر کمترین حالت حدود دو تا سه میلیارد تومان است. اما دولت حتی سرمایه گذاری 300 میلیون تومانی هم در این حوزه انجام نمی‌دهد. متاسفانه دولت و به ویژه، وزارت فناوری اطلاعات نیز هیچ توجهی به اجرای قانون حمایت از حقوق مؤلفان و مصنفان ندارد و دانلود بی‌رویه و رایگان بازی‌های خارجی گران‌قیمت به راحتی از سوی مردم صورت می‌گیرد؛ این مساله‌ای است که به‌شدت بر کار شرکت‌هایی مانند ما تاثیر منفی دارد. در صورتی که اگر قانونی وجود داشته باشد که بازی‌های خارجی به‌قیمت واقعی در دسترس مخاطبان ایرانی قرار بگیرد طبیعتا به‌دلیل قیمت بسیار بالای این بازی‌ها استقبال از تولیدات داخلی گسترش پیدا می‌کند و فضای رقابتی خوبی نیز به‌وجود می‌آید. »

«عملیات انهدام3: نفسگیرترین نبرد»، بزرگ‌ترین بازی جنگی ایرانی

این طراح بازی‌های رایانه‌ای در مورد بزرگ‌ترین اثر تولیدشده در شرکت «رسانه‌گستر بِنیسی» به جام‌جم می‌گوید: «در سال 98 بزرگ‌ترین پروژه‌ای که من تا به حال انجام داده‌ام به نام «عملیات انهدام3: نفسگیرترین نبرد»منتشر شد. یک بازی رایانه‌ای بزرگ شامل سه حماسه جذاب از ایران و همچنین داستان جنگ 33روزه رژیم صهیونیستی و حزب‌ا... بود. خوشبختانه این بازی همچنان بین پرمخاطب‌ترین‌ها قرار دارد.‌»

تولید بازی‌ های رایانه‌ ای ایرانی در  رسانه‌ گستر بنیسی

داستانی بنیسی ادامه می‌دهد:«سال گذشته موفق به تولید دو بازی جدید اندرویدی شدیم. «سفر جنجالی2»که در ادامه بازی «سفر جنجالی» و برای پلتفرم اندرویددر دسترس مخاطبان قرار گرفت و «عملیات انهدام همراه» یک پلتفرم بازی سه‌بعدی همراه است که قرار است در آینده ارتقا پیدا کرده و بسیار گسترده شود. علاوه بر موارد ذکر شده، وبسایت این شرکت به نشانی www.AmaliyateEnhedam.ir از محبوبیت خوبی بین مخاطبان و کاربران بازی‌های رایانه‌ای برخوردار است.»

راه‌های ارتباطی با شرکت دانش‌بنیان «رسانه‌گستر بِنیسی»

وبسایت: AmaliyateEnhedam.ir
ایمیل:info@benisi.ir
اینستاگرام:Baazikadez@
تلفن: 02532816110
آدرس: قم، پردیسان، بلوار شهید مولوی (ره)، پارک علم و فناوری استان قم، ساختمان مروارید 2، طبقه 1

سیمین‌ دخت شاکری - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها