لمور‌ها هم با ریتم آواز می‌خوانند (+ویدئو)
برای اولین‌بار در نخستی دیگری به غیر از انسان مشاهده شد

لمور‌ها هم با ریتم آواز می‌خوانند (+ویدئو)

اولین تصویر سه بعدی با کیفیت بالا از مغز میمون در جهان منتشر شد. این  اسکن فوق العاده دقیق می تواند راه را برای درمان بیماری های انسانی مانند پارکینسون هموار کند.
کد خبر: ۱۳۲۹۹۶۴

به گزارش جام جم آنلاین ، نقشه ای دقیق از مغز میمون متعلق به گونه ماکاک با استفاده از تکنیک های تصویربرداری فلورسنت توسط تیمی از آکادمی علوم چین در پکن تهیه شد.

این تیم از یک تکنیک جدید برای نشان دادن چگونگی سازماندهی و اتصال سلول های عصبی درون مغز میمون با وضوح میکرون استفاده کرد.         

به گفته محققان ، مغز انسان تقریباً صد میلیارد سلول عصبی با اتصالات ظریف و پیچیده را شامل می شود. این یعنی 17 برابر بزرگ تر از مغز میمون ماکاک. با وجود این تفاوت قابل توجه، مقایسه بین دو مغز امکان پذیر است.

تا کنون  مغز موش بزرگترین برنامه برای نقشه برداری بود و برای ایجاد یک تصویر سه بعدی کامل از مغز موش چند روز زمان صرف شد.

اما تکنیک های جدید امکان حرکت به سمت مغز میمون را فراهم کرد که حجم آن حدود 200 برابر بزرگتر از مغز موش است.  

این تیم  از جمله محققان دانشگاه ژجیانگ ، می گویند که داشتن چنین نقشه مفصلی از مغز نخستی به درک بیماری های انسان کمک می کند. تکنیک جدید تصویربرداری به تیم اجازه می دهد تا هر نورون و فیبر مغز میمون را با جزئیات بیشتر از آنچه قبلاً امکان پذیر بود ترسیم کند و این موضوع راه درمان بیماری پارکینسون را شاید هموار کند.

آنها توانستند تا سطح یک میکرون را بررسی کنند و مغزهای مغز را به طور معمول 100 میکرون در سطحی از جزئیات مشاهده کنند که قبلاً در مغز پستانداران مشاهده نشده بود.

پیش بینی می شود که با ترکیب داده های تصویربرداری بزرگ با تجزیه و تحلیل هوش مصنوعی ، این تکنیک ممکن است به درک ساختار سه بعدی خوب مغز و بدن و همچنین نحوه تغییر آنها در شرایط مختلف بیماری کمک کند.

دوان شومین ، نویسنده این مطالعه گفت: "امیدوارم این فناوری برای کاربردهای وسیع تر و بزرگتر بهبود یابد تا بتواند نقش مهمی در ترسیم و درک نخستی ها و در نهایت مغز انسان داشته باشد."

درمان پارکینسون هم اکنون در جهان بسیار اهمیت دارد.

میلیون ها نفر در سراسر جهان به این بیماری مبتلا هستند.

پارکینسون باعث سفتی عضلات ، کندی حرکت ، لرزش ، اختلال در خواب ، خستگی مزمن و اختلال در کیفیت زندگی می شود و همچنین می تواند منجر به ناتوانی شدید شود.

این یک بیماری عصبی پیشرونده است که سلولهای قسمتی از مغز که حرکت را کنترل می کند از بین می برد.

دوپامین افراد مبتلا کاهش یافته است زیرا سلول های عصبی سازنده آن مرده اند.

در حال حاضر هیچ درمانی و راهی برای متوقف کردن پیشرفت بیماری وجود ندارد ، اما صدها آزمایش علمی در حال انجام است تا روند این بیماری مورد بررسی دقیق تر قرار بگیرد.

این بیماری جان محمد علی اسطوره بوکس را در سال 2016 گرفت.

انتشار نخستین تصاویر سه بُعدی از مغز میمون برای درمان پارکینسون(عکس)

 

انتشار نخستین تصاویر سه بُعدی از مغز میمون برای درمان پارکینسون(عکس)

 

انتشار نخستین تصاویر سه بُعدی از مغز میمون برای درمان پارکینسون(عکس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها