معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان مطرح کرد:

ضوابط و حرایم تپه مارلیک گیلان پس از ۶۰ سال ابلاغ شد

پیگیری اهالی سنگر برای ثبت این اثر با کندی های زیادی در سازمان میراث فرهنگی همراه است. ممکن است این تونل تاریخی به علت تعریض اتوبان توسط راهداری تخریب شود.
کد خبر: ۱۳۲۸۷۰۵

به گزارش جلم جم آنلاین گیلان،مردم محلی بخش سنگر در شهرستان رشت خواستار ثبت یک تونل قدیمی این بخش شده اند.در همین زمینه حسین صولتی سروندی یکی از فعالان اجتماعی بخش سنگر با بیان اینکه تونل قدیمی روستای گلسرک و روستای امامزاده هاشم، در حال تخریب است، افزود: تونل تاریخی بخش سنگر که در نزدیکی روستای گلسرک و کاروانسرای شاه عباسی واقع شده، به تونل شاه عباسی معروف است. هرچند سنگهای مالون چیده در تونل مربوط به دوره پهلوی دوم است اما سقف آجری، طاق ضربی و گزارش و روایتهای ریش سفیدان روستا بیانگر این است که از تاریخ ساخت بنا بیش از ٨۰ سال می‎گذرد چرا که از رشادت های فردی بنام رضا تقوی بهنگام استقرار در برجکها برای کشتن روسها نام میبرند.او که جامعه شناسی خوانده است، ادامه داد: این بنا که در تونلی بریده و بخش هایی از آن تخریب شده، دارای عرض یک متر و ارتفاع تقریبی ۲.۲ است و دارای ۱۵ برجک نگهبانی است و برای طی مسیر تقریبا بیست دقیقه وقت لازم است.

صولتی سروندی یادآور شد: بطور طبیعی و در صورت عدم ثبت این اثر تاریخی ممکن است با ریزش سنگها، طی یک دهه تونل به شکل کامل مسدود شود. هم اکنون پیگیری اهالی سنگر برای ثبت این اثر با کندی های زیادی در سازمان میراث فرهنگی همراه است که امیدواریم نشر خبر موجبات تسهیل و تسریع موضوع را فراهم کند. در غیر این صورت این بنای تاریخی به علت تعریض اتوبان توسط راهداری تخریب خواهد شد.

وی یادآور شد: مشابه این بنا در شهر رودبار و رستم آباد نیز گزارش شده است. در حالیکه بنای تاریخی سنگر علیرغم اتصال به یک پادگان مخروبه در تملک هیچ نهادی نیست که بتوان جلوی این تخریب را به شکل قانونی گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها