بازرس کل امور نیرو و ارتباطات سازمان بازرسی کل کشور با تأکید بر اجرای طرح هوشمندسازی شبکه مصرف، خواستار آن شد که اجرای طرح فهام (طرح ملی فراسامانه هوشمند و اندازه‌گیری و مدیریت انرژی) برای شبکه خانگی در اولویت وزارت نیرو قرار گیرد.
کد خبر: ۱۳۲۸۶۴۰

به گزارش جام جم آنلاین، فتح اله طلوعی، بازرس کل امور نیرو و ارتباطات سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به گزارش‌های هشداری سازمان در خصوص تأمین برق مورد نیاز کشور گفت: در سال‌های گذشته و امسال سازمان بازرسی کل کشور برنامه‌های بازرسی متعددی را اجرا کرده است و ما گزارش‌های مهمی را در خصوص تأمین برق دو سال گذشته به دولت و وزارت نیرو ارائه کرده‌ایم.

وی گفت: کم‌بارشی و تأثیر آن در عملکرد نیروگاه‌ های برق‌ آبی، افزایش استخراج غیرمجاز رمزارز‌ها و تعمیرات نیروگاهی از علل قطعی برق در ماه گذشته است و در بحث تعمیرات نیروگاه‌ها، به‌واسطه اینکه این نیروگاه‌ها سال گذشته با کمبود سوخت گاز مواجه شدند دیرتر وارد مدار تعمیرات اساسی شده بودند و تعمیرات تا اواسط خرداد طول کشید.

طلوعی افزود: آغاز گرمای زودهنگام هم موجب شد بخشی از برنامه‌ریزی‌های حوزه وزارت نیرو انجام نشود.

بازرس کل امور نیرو و ارتباطات سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه حوضه آبریز کارون در استان خوزستان کمک بزرگی به تأمین برق کشور در حوزه برق‌آبی می‌کند، افزود: در این محدوده در ماه‌های گذشته از جمله اردیبهشت، خرداد و تا نیمه‌های تیر برداشت‌های خارج از برنامه به میزان دو برابر پیش‌بینی‌شده در برنامه از این حوزه‌ها تولید برق صورت گرفت و هرچند کمکی به شبکه بود، اما منجر به این شد که ما در روز‌های بعد با خاموشی‌ها و قطعی‌های گسترده مواجه شویم.

طلوعی که با خبرگزاری صداوسیما گفتگو می‌کرد، افزود: سازمان بازرسی کل کشور در این زمینه ورود کرد و گزارش‌های هشداری مبنی بر اینکه برداشت‌های بی‌رویه نباید صورت گیرد، ارائه کرد و قطعاً برداشت‌ها باید مطابق برنامه باشد تا تولید برق از نیروگاه برق‌آبی ادامه پیدا کند.

وی گفت:​ در حوزه کمبود برق کل مشکل کشور ما در اوج مصرف حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ مگاوات است یعنی در طول روز اگر ما این میزان پیک را مدیریت کنیم به لحاظ تولید با مشکل مواجه نخواهیم شد، البته برنامه‌های توسعه‌ای ما باید مطابق برنامه‌های ۵ ساله و قوانین سنواتی ادامه پیدا کند.

بازرس کل امور نیرو و ارتباطات سازمان بازرسی کل کشور افزود: شاید در کوتاه‌مدت مهم‌ترین بحثی که وزارت نیرو می‌تواند در آن متمرکز شود، طرح هوشمندسازی شبکه مصرف است و ما این را در گزارش‌های مختلف اعلام کرده‌ایم.

وی گفت: مهم‌ترین طرح در هوشمندسازی شبکه، طرح فهام (طرح ملی فراسامانه هوشمند و اندازه‌گیری و مدیریت انرژی) است که به لحاظ مشکلات اعتباری و بدهی دولت به برخی شرکت‌ها این طرح با قوت ادامه پیدا نکرد که مهم‌ترین پیشنهاد ما در این حوزه فعال‌سازی این طرح است.

طلوعی با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۵۰۰ هزار کنتور هوشمند در حوزه کشاورزی و صنعت نصب شده است، افزود: در طرح فهام و به‌واسطه اینکه حدود ۵ هزار مگاوات مدیریت مصرف در این طرح صورت می‌گیرد بنابراین ما در گزارش‌هایمان مکرر توصیه کرده‌ایم که وزارت نیرو این طرح را در اولویت قرار دهد و همچنین برای شبکه خانگی هم اجرا کند.

بازرس کل امور نیرو و ارتباطات سازمان بازرسی کل کشور گفت: این طرح جزو تکالیف وزارت نیرو بر اساس قانون برنامه ششم است و بخشی از این هزینه، چون به‌واسطه مشترک مصرف‌کننده و طی اقساط روی قبض اعمال می‌شود بار مالی برای دولت ندارد و دولت باید در کنار کار قرار گیرد و حمایت‌های لازم را انجام دهد.

طلوعی ادامه داد: راهکار دوم که باید وزارت نیرو در میان‌مدت و بلندمدت در حوزه تولید برق اجرا کند، تمرکز بر روی طرح‌های تجدیدپذیر به ویژه حوزه انرژی‌های خورشیدی است و تقریباً هزینه‌هایی که برای راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی و انرژی‌های تجدیدپذیر صورت می‌گیرد، معادل نیروگاه‌های حرارتی است.

وی افزود: مزایای نیروگاه‌های خورشیدی این است که دوره نصب و راه‌اندازی آن کوتاه‌تر و هزینه‌های نگهداری و تعمیرات آن کمتر است و دولت باید در این حوزه ورود کند چرا که وزارت نیرو به سبب مشکلات اعتباری ورود جدی در این خصوص نکرده است.

بازرس کل امور نیرو و ارتباطات سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به اینکه قانون اصلاح الگوی مصرف مهم‌ترین قانون و ظرفیتی است که در این حوزه می‌تواند به دولت کمک کند، گفت:​ معادل سوختی که بر اثر تولید برق در انرژی‌های خورشیدی صرفه‌جویی می‌شود، می‌توان آن را برای سرمایه‌گذار از طریق بازار و بورس انرژی اختصاص داد و این مهم‌ترین مشوق برای سرمایه‌گذار است و بخش زیادی از مشکل برق کشور در سال‌های آینده حل می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها