ایالات‌ متحده‌آمریکا در تلاش برای حفظ هژمونی در حال افول خود، در پرونده‌های خاصی، متوسل به تحریم‌های یکجانبه برای اعمال فشار بر قدرت در حال ظهور چین شد. یکی از پاشنه‌های آشیل اژدهای خفته از نظر واشنگتن، هنگ‌کنگ است.
کد خبر: ۱۳۲۸۵۲۹

آمریکا با هدف افزایش ریسک تجاری با هنگ‌کنگ، هفت نفر از مقامات ارشد دفتر رابط دولت مرکزی چین در منطقه اداری ویژه هنگ‌ کنگ را به فهرست اشخاص تحت تحریم دفتر کنترل دارایی‌ های خارجی (اوفک) اضافه کرده است.

آمریکا که سال‌ها اسلام‌ هراسی و ایران‌ هراسی را در سرلوحه راهبردهای خود داشته، اکنون چینی‌هراسی را نیز مورد توجه ویژه قرار داده و با تحریم‌های اینچنینی، تلاش دارد جایگاه اقتصادی هنگ‌کنگ را متزلزل و محیط تجاری آن را ناآرام کند و موجب بازدارندگی توسعه چین شود.

بنابر شواهد موجود «هشدار تجاری» نه تنها نتیجه دلخواه ایالات‌متحده را برآورده نمی‌کند، بلکه باعث آسیب‌هایی به منافع آمریکا خواهدشد.

از جولای سال گذشته، واشنگتن در مخالفت با اجرای قانون امنیت ملی در هنگ‌کنگ، تحریم علیه چین را آغاز کرده اما تا امروز نتیجه خاصی نداشته‌ است.

می‌توان گفت این تحریم نتیجه‌ای غیرمنتظره و غیرقابل‌پیش‌بینی برای آمریکا داشته‌ است. در مقایسه با 12ماه قبل از اجرای قانون امنیت‌ ملی در هنگ‌ کنگ، میزان وجوه IPO در بورس هنگ‌کنگ در یک سال گذشته از 500میلیارد دلار هنگ‌کنگ فراتر رفته و رشد 50درصدی داشته‌است. از سوی دیگر، کل سپرده‌ها در بانک‌های هنگ‌کنگ نیز در این مدت با رشد 5.6درصدی به 14تریلیون و 900میلیارد دلار هنگ‌کنگ رسیده‌است بنابراین می‌توان دید قانون امنیت ملی هنگ‌ کنگ به سرمایه‌گذاران خارجی اطمینان بیشتری برای سرمایه‌گذاری در این منطقه داده‌است. گزارش اخیر صندوق بین‌المللی پول نیز این نکته و جایگاه هنگ‌کنگ به‌عنوان یکی از مراکز بانکداری را تصدیق کرده است.

این نکته را نیز باید مدنظر داشت هشدار تجاری اخیر آمریکا درباره فضای تجاری هنگ‌کنگ با مخالفت گسترده شرکت‌های آمریکایی فعال در هنگ‌کنگ نیز مواجه شده و آن را اقدامی دیوانه‌وار و بی‌نتیجه می‌دانند. هنگ‌کنگ با اتکا به چین قدرتمند در آینده توسعه بیشتری خواهد یافت.

پکن علاوه براین‌که تحریم‌های غیرقانونی واشنگتن را فاقد بستر حقوقی، مشروعیت و مقبولیت می‌داند و برای بسط این نظریه در عرصه جهانی کوشش می‌کند، واکنش متقابل متناسبی نیز بروز داده و تحریم‌هایی علیه برخی نهاد‌ها و افراد آمریکایی اعمال خواهدکرد.

هفت فرد و نهاد آمریکایی را تحریم کرده‌ و نام ویلبر راس، وزیر بازرگانی سابق آمریکا در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ درمیان افرادی است که در فهرست این تحریم‌ها قرار خواهدگرفت.

اقدامات متقابل پکن برای کشورهایی که با تحریم‌های ظالمانه آمریکا مواجه هستند، آموزنده است. بدون تردید هرچه دامنه تحریم‌های غیرمشروع و یکجانبه آمریکا گسترده‌تر می‌شود، شاهد ظهور تدریجی قدرت‌های نوین و تشدید افول قدرت آمریکا در جهان خواهیم‌بود.

علی فهیم دانش - کارشناس مسائل بین‌الملل / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها