نائب رئيس انجمن فيزيوتراپى ايران در گفتگو با جام جم مى گويد:

خانم هاى ميانسال، در خطر جدى عوارض ناشى از كم تحركى

ضرورت غربالگری بالای ۴۵ سال؛

بی‌تحرکی، عامل ایجاد سرطان روده

عضو هیات علمی پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران: بی‌تحرکی از جمله مهمترین عوامل ایجادکننده سرطان روده به ویژه روده بزرگ است.
کد خبر: ۱۳۲۸۴۵۴
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، امانی افزود: مطالعات انجام شده طی سال‌های اخیر نشان می‌دهد کمبود ویتامین‌ها و کلسیم می‌تواند خطر سرطان روده را قدری افزایش دهد و برعکس مصرف آسپرین به خصوص در سنین بالا کمی خطر را کاهش می‌دهد. بی‌تحرکی، عامل ایجاد سرطان روده

وی اضافه کرد:دیگر عامل مهم ابتلا به سرطان روده بزرگ را چاقی و اضافه وزن است و مصرف گوشت قرمز و غذا‌ها با کالری بالا و چرب هم از دیگر عوامل ابتلا به این بیماری است.

امانی عدم مصرف مناسب سبزیجات و میوه‌ها را از عوامل ایجاد سرطان روده اعلام کرد و گفت: بیشتر افراد به دلیل زندگی شهری و مصرف غذا‌های پرکالری، دچار کم تحرکی و اضافه وزن شده اند که همه این موارد می‌توانند عامل ایجاد سرطان روده بزرگ باشند.

وی تاکید کرد: علاوه بر این، مصرف دخانیات مانند سیگار و مشروبات الکلی از موارد ثابت شده در ایجاد سرطان روده بزرگ است.

امانی همچنین گفت: افراد دیابتی، افراد دارای اضافه وزن و چاقی به دلیل مقاومت به انسولین و ترشح هورمون‌هایی در خون در معرض تشکیل پولیپ روده هستند. همچنین خطر ایجاد سرطان روده در افراد بالای ۵۰ سال افزایش می‌یابد.

فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان ادامه داد: عوامل خطر دیگری هم وجود دارند که قابل کنترل نیستند که از جمله آن سن بالای ۵۰ سال است.

امانی با اشاره به اینکه این سرطان در مردان قدری بیشتر از زنان است، اظهار داشت: هرچه سن بالاتر از ۵۰ سال برود، احتمال ایجاد پولیپ روده و سرطان روده بزرگ نیز افزایش می‌یابد.

گفته می‌شود سرطان روده بزرگ از معدود سرطان‌های قابل پیشگیری است.

درگیری بستگان درجه یک احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهد.

فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد بزرگسالان با بیان اینکه، در برخی موارد سابقه خانوادگی در ایجاد سرطان روده مهم است، افزود: به عبارتی هرچه تعداد افراد فامیل و به خصوص افراد درجه یک فامیل بیشتر درگیر این بیماری باشند، احتمال اینکه سایر افراد فامیل هم سرطان روده بگیرند، بیشتر می‌شود و سن ابتلا نیز کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: با افزایش سن خطر ایجاد پولیپ در روده بیشتر می‌شود بعنوان مثال بین ۵۰ تا ۶۰ سال ۲۰ درصد افراد پولیپ دارند.

امانی می‌گوید: هرچه پولیپ بزرگ‌تر باشد خطر تبدیل به سرطان بیشتر می‌شود، البته همه پولیپ‌ها به سرطان تبدیل نمی‌شوند.

عضو هیات علمی پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: فلسفه انجام کولونوسکوپی یا سایر روش‌های غربالگری برای افراد بالای ۴۵ سال این است که پولیپ‌ها را در مراحل اولیه شناسایی و برداشتن آن‌ها با استفاده از کولونوسکوپی انجام شود.

وی ادامه داد: به افراد سالم بالای ۴۵ سال توصیه می‌شود که حتما غربالگری را انجام دهند، اما افرادی که سابقه خانوادگی سرطان یا پولیپ روده یا سابقه شخصی بیماری التهابی روده را دارند باید این کار را زودتر انجام دهند.

همچنین افرادی که علایمی مثل درد شکم مزمن، تغیرات اخیر اجابت مزاج به صورت اسهال یا یبوست، خون در مدفوع به هر شکلی ببینند یا کم خونی و فقر آهن بدون علت دارند، حتما لازم است با نظر پزشک کولونوسکوپی را انجام دهند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها