با رعایت اصول بهداشتی، ضمن بجای آوردن سنت قربانی در عید سعید قربان، از ابتلای دیگران به کووید-۱۹ پیشگیری کنیم

گوشت قربانی را سالم توزیع کنیم

اگرچه دو سالی است به دلیل شیوع بیماری کووید-۱۹ مراسم حج به شکل سابق برگزار نمی‌شود، اما آنها که پیش از این به خانه خدا مشرف شده‌اند، روز عید قربان، رسم آن را بجا می‌آورند. تازه‌بودن گوشت نذری از دغدغه‌های همیشگی ماست که به آن نگرانی ابتلا به ویروس کرونا از طریق دریافت و مصرف گوشت نذری هم اضافه شده است.
کد خبر: ۱۳۲۷۶۱۱
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم، عید قربان نزدیک است؛ بنابراین می‌خواهیم به دو سوال پاسخ دهیم. نخست این‌که احتمال ابتلا به ویروس کرونا از طریق دریافت و مصرف گوشت نذری وجود دارد؟ دوم این‌که ببینیم گوشت سالم نذری چه ویژگی‌هایی دارد.

کرونا از بازار غذا‌های دریایی شهر ووهان چین به جهان منتشر شد. پس، این نگرانی وجود دارد که گوشت‌ها می‌توانند به ویروس کرونا آلوده شوند؟ پاسخ منفی است. به این دلیل که تا همین لحظه، هیچ گزارشی مبنی بر ابتلای دام‌های پرورشی به ویروس کرونا اعلام نشده است؛ بنابراین گوشت‌ها، در مبدا تولید به ویروس مبتلا نمی‌شوند. اما یک نکته مهم وجود دارد و آن، احتمال آلوده شدن گوشت به ترشحات فرد بیمار است.

اگر به کرونا مبتلا هستید، دست نزنید!

نتایج بررسی‌های انتشار یافته در پایگاه PCRM نشان می‌دهد احتمال انتقال ویروس کرونا از فرد بیمار به سطح گوشت و سپس به فرد سالم وجود دارد. به این معنی که اگر کسی که با ذبح، تکه‌کردن، آماده‌سازی و... گوشت سر و کار داشته و به ویروس کرونا مبتلا باشد و گوشت با ترشحات او آلوده شود، سطح گوشت به ویروس کرونا آلوده می‌شود. به این ترتیب زمانی که فرد سالم به گوشت و سپس به دهان، چشم یا بینی خود دست بزند، ویروس کرونا به او منتقل می‌شود. برای جلوگیری از این نوع انتقال باید چه کار کرد؟
دستکش بپوشید: با دستکش، کیسه نذری را برداشته و کیسه را دور بیندازید. دستکش را بشویید و بعد گوشت را در قابلمه بگذارید.

ضدعفونی کنید: به همان شکلی که دستکش به دست دارید، کمی ماده ضدعفونی‌کننده ویژه شست‌وشوی مواد غذایی را به قابلمه اضافه کنید. گوشت را با آب و این ماده ضدعفونی‌کننده بشویید و بگذارید آب آن برود.
پس از کار: بعد از خردکردن گوشت با دستکش، تخته گوشت، چاقو، دستکش و سطح زیر تخته را شسته و با الکل ضدعفونی کنید.

کامل بپزید: گوشت را به تکه‌های کوچک تقسیم کنید تا تکه‌های گوشت، درمعرض حرارت کامل قرار گیرند. از خوردن گوشت نیم‌پز جدا خودداری کنید.

گوشت خوب، گوشت سالم است
 
گوشت نذری یا هر گوشت دیگری که می‌خرید باید ویژگی‌هایی داشته باشد تا نشان دهد گوشت سالم است. برای سنجش کیفیت گوشت باید به این موارد دقت کنید.

رنگ: گوشت سالم، بسته به نوع گوشت رنگش متفاوت است. اما به‌طورکلی رنگ گوشت باید رنگی بین بنفش، قرمز و قهوه‌ای باشد. هرچه رنگ گوشت روشن‌تر باشد، به این معنی است که اکسیژن بیشتری در بافت گوشت وجود دارد.

بو: تشخیص بوی گوشت سالم از فاسد شاید کمی سخت باشد. به این دلیل که ممکن است برای رفع بوی گوشت فاسد، به آن مواد خاصی اضافه شده باشد تا بوی آن را از بین ببرد. بوی تند یا بوی گوشت پوسیده یا بهتر است بگوییم بوی پوسیدگی، نشانه فاسدبودن گوشت است. این گوشت قابل خوردن نیست.

برش سالم: گوشت باید به شکل درستی قطعه شده باشد. برای مثال به شکل دایره، تکه‌های بزرگ بدون زدگی و... این نشان می‌دهد ناحیه‌ای از گوشت خراب و فاسد نبوده که از آن جدا شده باشد.

الیاف: گوشت باید الیاف یکدست داشته باشد. به سفت یا لطیف بودن الیاف دقت کنید. الیاف گوشت اگر درشت باشند، گوشت طعم خوبی دارد، اما باید آهسته و به‌مدت طولانی بپزد. اگر الیاف ظریف‌تر باشند، گوشت برای پختن به حرارت کمتری نیاز دارد. گوشت گاو باید سفت، متراکم و خشک باشد. رشته‌های عضلانی آن باید کاملا به هم فشرده و یکنواخت باشند. سطح گوشت نباید لزج و لیز بوده و بوی خاصی بدهد.

چربی: لایه‌های گوشت نباید حاوی چربی باشد. هر چه چربی گوشت بیشتر باشد، گوشت ناسالم‌تر است. علاوه بر این‌که باید برای برداشتن چربی‌ها، گوشت را تکه‌تکه کنید و این به لحاظ اقتصادی نیز به صرفه نیست؛ بنابراین هرچه میزان چربی گوشت کمتر باشد، بهتر است.
 
به جزئیات بسته‌های گوشت دقت کنید

غیر از گوشت نذری، اگر گوشت می‌خرید، به شیوه بسته‌بندی گوشت، تاریخ تولید و انقضای آن توجه کنید. گوشت تولید روز را بخرید. به این دلیل که گوشت، مدت زمانی را هم در کشتارگاه و از کشتارگاه تا کارخانه بسته‌بندی را طی کرده است. به داخل بسته دقت کنید که آب نداشته باشد. آب افتادن داخل بسته، نشانه خوبی نیست. از خرید این نوع بسته‌ها خودداری کنید. اگر گوشت را از قصابی می‌خرید، به همه مواردی که گفته شد، دقت کنید. علاوه بر این‌که شقه‌های گوشت حتما باید در یخچال نگهداری شود و گوشتی را که خارج از یخچال نگهداری شده است، نخرید، بهتر است از خرید گوشت چرخ‌شده خودداری کنید. از طرفی، گوشت را پس از خرید، به همان شکل برای چرخ‌کردن به قصاب ندهید. گوشت حتما باید کاملا شسته و در منزل چرخ شود. پختن گوشت برای از بین بردن آلودگی‌های آن کافی نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها