کارشناس امور سیاسی برنامه «القسم» المیادین برای انتخابات ایران تأکید کرد ایران در طول مذاکرات برجام تاکنون، هیچ رفتار یا نشانه خوبی از آمریکا ندیده که نشان بدهد آمریکا دنبال اجرای تعهداتش است.
کد خبر: ۱۳۲۷۳۳۱

به گزارش جام جم آنلاین، شبکه خبری المیادین در ادامه ویژه‌برنامه «القسم» که تا روز ادای سوگند رئیس جمهور جدید ایران ادامه دارد، امروز یکشنبه میزبان «حسین حاجی» تحلیلگر امور سیاسی بود.

حاجی در این برنامه درباره رفتار آمریکا در مذاکرات هسته‌ ای از جمله مذاکرات وین و شانه خالی کردن از تعهداتش گفت، جمهوری اسلامی ایران در شش سال گذشته در طول مذاکرات با مجموعه ۵+۱ یا ۱+۴ یا مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا هیچ تعامل مثبتی از واشنگتن ندید و در خصوص پاسخ دادن به خواسته ایران هیچ نشانه خوبی از خود نشان نداد لذا انتظار من به عنوان یک کارشناس سیاسی این است که آمریکا همچنین باز هم از توافق و تعهداتش شانه خالی خواهد کرد و ما هم در توافق هسته‌ای هیچ شرط حقوقی نداریم که نظام حقوق بین‌المللی یا نص توافق ۲۰۱۵ (برجام) حَکَم روشنی نداریم... آمریکا با خروج از آمریکا به ایران و جامعه بین‌المللی ظلم کرد... به دلیل این سابقه سیاه، ایجاد مشکل در توافق تبادل زندنیان میان ایران و آمریکا صرفا بهانه‌ای برای فرار رو به جلو واشنگتن است... ما حتی اگر با آزاد کردن زندانیان به عنوان حسن نیت این کار را انجام دهیم، تجربه ما می‌گوید، آمریکا میخواهد از این فرصت هم سوءاستفاده کند. اینکه آمریکا مسئله تبادل زندانیان را به توافق‌ هسته‌ ای ارتباط می‌دهد بهانه‌ای برای فرار و شانه‌ خالی کردن از توافق و تعهداتش است.

المیادین با اشاره به چندین گزارش از چند روزنامه ایرانی درباره سرنوشت توافق هسته‌ ای پرسید که چرا ایران به مذاکرات خوش‌بین نیست، و حاجی گفت، این به دلیل رفتار آمریکاست. ایران به آمریکا و اقدامات بی‌ثبات‌کننده آن در ایران، اعتماد ندارد. رفتار آمریکا دلیل بدبینی ایران به سرنوشت توافق هسته‌ ای است.

تلاش آمریکا و عربستان از دو سال پیش برای ایجاد ناامنی در شهرهای ایران

حاجی در بخشی دیگر از برنامه درباره اتفاقات استان خوزستان و جان باختن یکی از شهروندان در اعتراضات به وضعیت آب استان گفت، شما اگر سابقه راهبردی نظام جمهوری اسلامی را ببینید، مشاهده خواهید کرد که رفتار نظام با این موارد هوشمندانه است. شما نگاهی به انتقال قدرت در ایران بکنید که بر خلاف آمریکا که همراه با درگیری شد، با آرامش در جریان است. لذا دشمنان ما و شرکای منطقه‌ایشان مثل امارات و بخصوص عربستان، از دو سال گذشته تلاش زیادی کرده‌اند تا با حمایت از گروههای جدایی‌طلب درگیری را به داخل شهرهای ایران بکشانند. آنها دنبال ناامنی در شهرها هستند اما ایران با هوشمندی با این مسئله برخورد می‌کند. ما مطمئنیم که آمریکا با حمایت از عربستان در حال ایجاد جنگی نرم در خوزستان ایران هستند. مشکل آب مشکلی جهانی است و صرفا ایران درگیر آن نیست.

ناامنی همزمان با انتقال قدرت از دولت قبل به دولت جدید

مجری المیادین گفت، بله با توجه آنچه گفتید به نظر می‌رسد دشمن در حال فعالیت در دوره انتقالی ما بین دو دولت در ایران است. اما شما پیش‌بینی می‌کنید که این موضوع به چه سمتی کشیده می‌شود؟ و حاجی گفت، دشمن در حال جنگ روانی و رسانه‌ای علیه ایران است. آنها همزمان با انتقال قدرت از دولت قبل به دولت جدید این کار را می‌کنند... ایران و عربستان می‌دانند که این گونه‌ کارها در ایران به جایی نخواهد رسید. خوزستان این استان هشت سال مقابل جنایات صدام مقاومت کرده و دهها شهید داده و بارها مردم این استان از گروههای جدایی‌طلب اعلام برائت کرده‌اند. آنچه مردم معرض می‌خواهند، مطلب حق است و آنها دنبال حل شدن مشکلاتشان هستند.

تلاش آمریکا برای فشار بر ایران از طریق کرونا

مجری المیادین در بخشی دیگر از این برنامه به تلاش ایران و موفقیت آن در تولید واکسن کرونا و ممانعت دشمنان از واردات آن به ایران اشاره کرد و حاجی گفت، این نشانه قدرت داخلی و قدرت علمی فناوری ایران و جوانان آن است. شیوع کرونا پدیده جهانی است و سبب شده که کشورهای صنعتی بزرگ هم مقابل آن کم بیاورند... آمریکا قصد داشت با تولید واکسن، وارد جنگی سرد با ایران شود و از این طریق ایران را تحت فشار قرار بدهد و آن را به زانو در بیاورد اما جوانان ایران وارد این جنگ نرم شدند و خودشان واکسن را ساختند و قیامی علمی را رقم زدند... این در حالی است که آمریکا نه تنها از دستیابی به اطلاعات علمی این بیماری جلوگیری می‌کرد حتی در ماه‌های ابتدایی مانع صادرات ماسک به ایران شده بود. اما ایران نه تنها دیگر نیازی به واردات ماسک و دستگاه اکسیژن‌ساز ندارد بلکه خودش دارد واکسن تولید می‌کند.

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها