راست قامت

کنترل فشار خون با تمرین‌ های تنفسی

فشار خون ما از هنگام بیدارشدن در صبح شروع به‌نوسان می‌کند و به‌دنبال فعالیت‌هایی که انجام می‌دهیم و شرایط مختلفی که در آنها قرار می‌گیریم، تغییر می‌کند. در بیشتر اوقات فشار خون افراد تحت‌کنترل است مگر در کسانی که از مشکل فشار خون بالا رنج می‌برند.
فشار خون ما از هنگام بیدارشدن در صبح شروع به‌نوسان می‌کند و به‌دنبال فعالیت‌هایی که انجام می‌دهیم و شرایط مختلفی که در آنها قرار می‌گیریم، تغییر می‌کند. در بیشتر اوقات فشار خون افراد تحت‌کنترل است مگر در کسانی که از مشکل فشار خون بالا رنج می‌برند.
کد خبر: ۱۳۲۶۱۵۴

استرس و اضطراب، ورزش شدید و مصرف بالای الکل از جمله معیارهایی است که افراد را به‌این مشکل دچار می‌کند و ممکن است منجر به‌سکته مغزی، سکته قلبی و حتی مرگ شود.

برای پیشگیری از چنین اتفاقات ناخوشایندی باید فشار خون فرد کنترل شود. دارو درمانی، درمان‌های خانگی و تمرین‌های جسمانی روش‌های رایجی است که این بیماران برای کنترل فشار خونشان از آنها استفاده می‌کنند. اما روش دیگر تمرین‌های تنفسی راحت و آرام است.

تمرین‌ های تنفسی اختصاصی وجود دارد که در سطح سلولی عمل می‌کنند و انجام آنها کاهش فشار خون و بهبود سلامت قلب را در پی خواهد داشت.

این تکنیک‌های تنفسی آرام و عمیق، سیستم عصبی پاراسمپاتیک را فعال می‌کنند که وظیفه مدیریت ضربان قلب و گشادکردن عروق خونی را به‌عهده دارد.

این عملکرد سیستم پاراسمپاتیک به‌نوبه‌خود فشار خون عمومی شما را کنترل می‌کند. در چنین شرایطی مغز ما تنفس آرام و عمیق را با یک ریلکسیشن و آرام‌شدن عمومی بدن همراه کرده و باعث می‌شود سایر فعالیت‌های درونی بدن هم آرام‌تر انجام شود.

شما فقط با تمرین تنفس عمیق می‌توانید در شرایط پراسترس و سخت خودتان را آرام نگه دارید و نگذارید چنین شرایطی باعث آسیب به‌سیستم قلب و عروقتان شود.

یک مطالعه روی 2000ژاپنی نشان داده‌است شش تنفس عمیق در مدت 30ثانیه در حالی‌که در شرایط آرام بنشینید، چشمان‌تان را ببندید و ستون فقرات‌تان را صاف نگه دارید، فشارخون شما را پایین می‌آورد.

تمرین تنفسی دوم در همان وضعیت قبل انجام می‌شود؛ به‌این صورت که از بینی نفس می‌کشید و عمل دم در چهار ثانیه انجام شود، سپس سه ثانیه هوا را در ریه‌های خود نگه می‌دارید و در نهایت طی یک بازدم چهار ثانیه‌ای هوا را از بینی خارج می‌کنید.

این تمرین را 5 تا 10بار تکرار کنید. تمرین سوم، تنفس دیافراگماتیک یا تنفس شکمی است که احشا، عضلات شکمی و دیافراگم شما را درگیر می‌کند.

برای انجام این تمرین به‌پشت روی زمین بخوابید، در حالی‌که یک بالش زیر سر و یک بالش زیر زانوها قرار بگیرد سپس یک دست خود را روی سینه و دست دیگر را بالای ناف قرار دهید.

بعد به‌مدت دو ثانیه از بینی نفس بکشید و تمرکز کنید که هنگام دم، شکم به بالا بیاید سپس به‌آرامی هوا را از دهان خارج کنید در حالی‌که شکم به‌داخل می‌رود و هوا را از ریه‌ها به‌بیرون هل می‌دهد.

این تمرین را 10بار انجام دهید. انجام روزانه تنفس دیافراگماتیک یا شکمی باعث کاهش تعداد ضربان قلب و ثبات فشار خون می‌شود.

پرهام پارسانژاد - فیزیوتراپیست / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها