نامه نماینده دائم ایران در سازمان ملل به رئیس شورای امنیت

تخت روانچی اتهامات آمریکا علیه ایران در حمله به عراق و سوریه را رد کرد

افغانستان در ماهی که گذشت روزهای خونینی را پشت سر گذاشت بطوری که یکی از مرگبارترین ماه‌های این کشور در ۲۰ سال گذشته بود.
کد خبر: ۱۳۲۴۲۷۳

به گزارش جام جم آنلاین، یورونیوز نوشت: دولت افغانستان اعلام کرده که در ماه گذشته میلادی (ژوئن) بیش از ۶ هزار نفر از نیروهای طالبان کشته شده‌اند. طالبان نیز ادعا می‌کند که تلفاتی را به نیروهای دولتی در این ماه وارد کرده است.

بر همین اساس در این ماه، ۶۳۸ نظامی و غیرنظامی در حمله‌های طالبان و گروه‌های دیگر در افغانستان جان باخته‌اند.

بر اساس این گزارش نیروهای دولتی و خیزش مردمی در برابر پیشروی طالبان در نقاط مختلف افغانستان مقاومت می‌کنند و همزمان دولت کابل می‌گوید چند ولسوالی (شهرستان) نیز از ستیزه‌ جویان پس گرفته شده است.

کماندوهایی که برای عقب راندن طالبان در ولایت بغلان مبارزه می‌کنند، روز پنجشنبه ۱۰ تیر اعلام کردند که به پیشرفت‌هایی در منطقه پلخمری، مرکز این ولایت دست یافته و دست کم ۵ پاسگاه پلیس را آزاد کرده‌اند.

وزارت دفاع افغانستان نیز روز چهارشنبه اعلام کرد که نیروهای دفاعی و امنیتی به کمک بسیج مردمی این کشور طی عملیاتی با وارد کردن تلفات سنگین به طالبان در «شینواری» واقع در ولایت پروان باعث خروج آنها از این ولسوالی شدند.

بر اساس اعلام وزارت دفاع افغانستان عملیات برای بازپس‌گیری ولسوالی سیاه‌گرد در همین ولایت نیز «به شدت» ادامه دارد. این دو منطقه چند روز پیش به دست طالبان افتاده بود.

پیش از آن وزارت دفاع افغانستان از بازپس‌گیری دو ولسوالی در ولایت فاریاب و همچنین ولسوالی کلدار در ولایت بلخ در شمال کشور از دست گروه طالبان خبر داده بود و گفته بود که نیروهای دولتی کنترل ولسوالی‌های خان چهارباغ و پشتون‌کوت در فاریاب را نیز در دست گرفته‌اند. آنها همچنین برای بازپس گرفتن ولسوالی‌های از دست رفته در غزنی نیز پیشرفت‌هایی داشته‌اند.

گروه طالبان در جریان یورش گسترده خود در روزهای اخیر کنترل بیش از ۵۰ ولسوالی را در افغانستان به دست آورد و برخی از ولسوالی‌ها بارها میان طالبان و نیروهای دولتی دست‌به‌دست شدند. حکومت تاکنون در مجموع توانسته است کنترل ۱۰ ولسوالی را باز پس یگیرد.

در این میان طالبان می‌گوید بار دیگر کنترل ولسوالی تگاب در ولایت کاپیسا را در دست گرفته است.

از سوی دیگر مقامات محلی ولایت هرات روز پنجشنبه اعلام کردند که گروهی از نیروهای طالبان به بازار قدوس‌آباد در اسلام‌قلعه واقع در نزدیکی مرز افغانستان با ایران حمله کرده‌اند.

همین مقامات گفته‌اند که نیروهای دولتی تلاش طالبان برای کنترل ولسوالی غوریان را که با ایران مرز مشترک دارد، خنثی کرده‌اند.

«خونین‌ترین ماه»

حملات اخیر طالبان و مقاومت نیروهای دولتی و مردمی در برابر آنان روزهای خونینی را برای افغانستان رقم زده است.

رسانه‌ها و منابع دولتی آمار متفاوتی را از قربانیان این نبردها گزارش کرده‌اند و شمار دقیق کشته‌شدگان روشن نیست.

بر اساس آمارها و اطلاعاتی که طلوع‌نیوز ثبت کرده‌است، ماه گذشتۀ میلادی (ژوئن) یکی از خونین‌ترین و پر رویدادترین ماه‌ها در ۲۰ سال گذشته در افغانستان بوده است.

بر اثر حملات اخیر طالبان تاکنون هزاران نفر از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند. به نوشته رسانه‌های افغانستان، شمار آوارگان تنها در ولایت کندز حدود ۵ هزار نفر برآورد می‌شود.

منبع: مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها