ضرورت اصلاح الگوی کشت در لرستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: باتوجه به خشکسالی و کاهش بارندگی در لرستان، اصلاح الگوی کشت در این استان ضروری است.
کد خبر: ۱۳۲۳۹۶۳
به گزارش جام جم آنلاین لرستان: جواد صالحیان افزود: بارندگی‌ها در لرستان ٤٢ درصد نسبت به مدت مشابه کاهش داشته و مهمترین تاثیر خشکسالی و کاهش بارندگی کاهش ۵۰۰ هزار تنی تولیدات محصولات بخش کشاورزی است.
 
وی ادامه داد: کاهش یک متری سطح آب‌های زیر زمینی، کاهش ذخایر آبی به ۵۰ درصد ظرفیت، کاهش دبی رودخانه به نصف از دیگر تاثیرات خشکسالی است، این موارد خسارت‌های جبران ناپذیری را به بخش کشاورزی وارد کرد.
 
صالحیان تصریح کرد: امسال شرایط خاص می‌باشد و نیازمند مشارکت کشاورزان در اجرای الگوی کشت و جلوگیری از کشت محصولات آب دوست به ویژه برنج، سیب زمینی و صیفی و سبزیحات است.
 
صالحیان افزود: با وجود پیگیری‌های صورت گرفته اما جز در دو شهرستان الگوی کشت مد نظر ما حاصل نشد، این در حالی است که در راستای رعایت الگوی کشت تاکید شده است کشت محصولات آبدوست نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش یابد.
 
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان عنوان کرد: انتقال آب به اراضی دیم، ورود مهاجر، انتقال آب به سایراراضی و هرگونه تسهیلات و نهاده در راستای کشت محصولات آب دوست ممنوع است.
 
وی بیان کرد: سطح کشت سیب زمینی در شهرستان‌های سلسله و دلفان سال گذشته سه هزار و ۵۰۰ هکتار بود، درحالی که امسال به کمتر از یک هزار هکتار رسیده این اتفاق خوبی است، اما عمده مشکل ما کشت برنج است.
 
صالحیان تصریح کرد: کشت برنج سال گذشته ۹ هزار و ۷۰۰ هکتار بوده، امسال حدود یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار هکتار کاهش سطح برنج داشتیم اما کافی نیست.

وی ادامه داد: با توجه به توصیه های ترویجی و شرایط کاهش آب تاکید این است که ۳۰ درصد سال گذشته کشت برنج انجام شود اما محقق نشده است
 
صالحیان گفت: لیست کشاورزانی که الگوی کشت را رعایت نمی‌کنند به آب منطقه‌ای اعلام کرده‌ایم، اما مهمترین کار در راستای اجرای الگوی کشت توسط کشاورزان آموزش، ترویج و فرهنگ سازی است.
وی ادامه داد: الگوی کشت موضوعی فنی و تخصصی است قانونی تحت عنوان قانون الگوی کشت وجود ندارد که به استناد به آن با کسانی که الگوی کشت را رعایت نمی‌کنند برخورد شود در واقع الگوی کشت در راستای حفظ حاصل خیزی خاک، کنترل آفات و بیماریهای گیاهی و استفاده بهینه از منابع آب و خاک است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها