پیام تسلیت رئیس جمهور در پی سانحه اتوبوس حامل سرباز معلم ها در یزد

سریعا نسبت به بررسی علل وقوع سانحه اقدام و مقصر یا مقصران احتمالی معرفی شوند

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: بر اساس گزارش مسئولان، بی احتیاطی و ناتوانی راننده در کنترل اتوبوس دارای نقص فنی، علت اصلی واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران و سرباز معلم‌ها بوده است.
کد خبر: ۱۳۲۳۹۴۱
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما،  عبدالجلال ایری، در تشریح نشست این کمیسیون افزود: دستور کار اول کمیسیون عمران با هدف بررسی معضلات و مشکلات دریاچه ارومیه با حضور نمایندگان وزارت راه و شهرسازی و وزارت نیرو برگزار شد.

وی ادامه داد: روند احیای دریاچه ارومیه با توجه به خشکسالی‌های اخیر بر اساس برنامه پیش نرفته و سطح آب نسبت به تراز پیش بینی شده ۳ متر کاهش داشته است و احتمالاً با توجه به کاهش بارندگی در پاییز و زمستان سال گذشته، تراز آبی دریاچه کاهش بیشتری پیدا خواهد کرد. از این رو مقرر شد جلسه‌ای با همین موضوع در جهت تحقق اعتبارات پیش‌بینی شده برای ستاد احیای دریاچه ارومیه برگزار شود.

این نماینده مردم تصریح کرد: بررسی مشکلات مالی ایرلاین‌ها، بلیط هواپیما و پرداخت حقوق بازنشستگان شرکت ایران ایر موضوع دیگری بود که با حضور رئیس سازمان هواپیمایی کشور، مدیرعامل شرکت ایران ایر و معاون وزیر راه و شهرسازی در کمیسیون عمران مجلس مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد دستگاه‌های متولی گزارشی را به کمیسیون ارائه کنند.

ایری اضافه کرد: همچنین مقرر شد کمیته تخصصی به منظور بررسی وضعیت صندوق بازنشستگی هما و ایجاد طرحی برای انحلال صندوق مذکور و ادغام آن با صندوق بازنشستگی تشکیل شود.

وی گفت: دستور کار دیگر کمیسیون عمران رسیدگی به حادثه واژگونی اتوبوس‌های حامل خبرنگاران و سربازان معلم بود که با حضور مسئولان مربوطه برگزار شد. سفر خبرنگاران به ارومیه با دعوت مجموعه محیط زیست و ستاد احیای دریاچه ارومیه جهت بازدید و تهیه گزارش از روند احیای دریاچه انجام شده بود.

سخنگوی کمیسیون عمران اضافه کرد: در این بازدید اتوبوسی که پیمانکار کارخانه سیمان ارومیه بود به درخواست سازمان محیط زیست بر خلاف قانون مامور انتقال خبرنگاران می‌شود که متاسفانه صورت وضعیت نیز دریافت نکرده بود، بر اساس گزارش ارائه شده ۵۰ درصد این حادثه به دلیل خطای انسانی بوده است. از طرفی اتوبوس مجوز تردد از این جاده را به دلیل وضعیت نامناسب راه نداشت و این تردد باید با خودور سواری یا حداکثر با مینی‌بوس و ون صورت می‌گرفت.

وی خاطرنشان کرد: علت تصادف اتوبوس حامل خبرنگاران بر اساس نظرات کارشناسی، بی احتیاطی راننده اتوبوس اسکانیا، عدم توانایی وی در کنترل و همچنین عدم رعایت سرعت مطمئنه سرپیچ و نقض آیین‌نامه‌های ۱۲۹ راهور بوده است. علی رغم اینکه تمامی اتوبوس‌های حمل و نقل عمومی مجهز به "ریتاردر" هستند، این سیستم در اتوبوس حامل خبرنگاران قطع شده بود و اتوبوس حامل سربازان معلم به صورت کلی فاقد چنین سیستمی بوده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: علت واژگونی اتوبوس حامل سرباز معلم‌ها بی احتیاطی راننده اتوبوس، عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه ناشی از نقص فنی در سیستم ترمز، قصور شرکت مسافربری ماهان سفر ایرانیان در خصوص عدم نظارت بر عملکرد مدیر فنی و اجازه حمل مسافر علی رغم وجود عیب فنی بوده است. از این رو برای تمامی متخلفان و افرادی که در این حوادث قصوری داشته اند، ممنوعیت دائمی و یا موقت از فعالیت حمل و نقلی لحاظ شده است.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: سردار تیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیز در این جلسه توضیحاتی از وضعیت حادثه واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران و سربازان معلم ارائه کرد. بر اساس گفته وی باید وضعیت دریافت معاینه فنی به روزرسانی شده و با سخت‌گیری بیشتری انجام شود، وی همچنین اشاره کرد که در حال حاضر تنها ۱۰ درصد از "سامانه سپهتن" کارآمدی داشته و متاسفانه علی رغم تمامی تاکیدات، حدود ۴۰ درصد پاسگاه‌ها به این سامانه متصل نیستند؛ لذا مقرر شد هر کدام از دستگاه‌ها به صورت مجزا گزارشی از وضعیت حوادث اخیر ارائه کنند تا پس از جمع بندی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی قرائت شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها