دومین آزمون سراسری در دوران کرونا امسال در کشور در حالی برگزار می‌شود که ۱۱۴ داوطلب به این بیماری مبتلا هستند اما این شرایط هم ماراتن کنکور را دچار وقفه نکرد و جوانان این مرز و بوم از فردا (چهارشنبه) به مدت چهار روز با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.
کد خبر: ۱۳۲۳۸۰۸

به گزارش جام جم آنلاین، تمامی تمهیدات لازم برای کنکور سراسری امسال که از نهم تا ۱۲ تیر ماه با حضور یک میلیون و ۳۶۷ هزار و ۸۵۲ داوطلب برگزار می‌شود، اندیشیده شده است، مهم ترین اقدام در این ماراتن طرح خوداظهاری داوطلبان کنکور است تا تعداد آمار مبتلایان به کرونا مشخص و برنامه ریزی ها انجام شود.

کنکور سراسری به‌عنوان یک آزمون مهم و سرنوشت‌ساز هر ساله در کشور برگزار می‌شود تا داوطلبان با انتخاب رشته‌های موردعلاقه، سرنوشت و آینده خودشان را رقم بزنند و این موضوع مهم باعث شده است تا کنکور برای داوطلبان بسیار با اهمیت باشد.

گروه آزمایشی علوم تجربی یکی از مهم ترین گروه ها برای داوطلبان است چون بسیاری از خانواده‌ها و داوطلبان علاقه فراوانی به رشته‌های پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی و دامپزشکی دارند و بنابراین همه ساله این گروه پیشتاز همه گروه‌های آزمایشی است و دختران نیز در این گروه بیشترین داوطلبان هستند.

البته در مجموع کنکور سراسری یک آزمون مهم است و به عنوان سدی برای حضور داوطلبان در دانشگاه‌ها قرار دارد و گذر از این آزمون یک موفقیت بزرگ برای آنان محسوب می‌شود.

آزمون سراسری در سال‌های گذشته بدون هیچ مشکلی و با حضور داوطلبان برگزار می‌شد اما در ۲ سال اخیر شرایط برگزاری این آزمون کمی متفاوت‌تر شد، چراکه کرونا روی کنکور هم تاثیر گذاشت به گونه‌ای که سال گذشته زمان آن از تیرماه به مرداد ماه تغییر کرد اما امسال بدون تغییر قرار است از فردا - چهارشنبه - آغاز شود.

فاطمه زرین آمیزی سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در این باره گفت: کنکور علوم تجربی با ۵۱ داوطلب کرونایی، بیشترین آمار کرونایی‌ها را در میان گروه‌های آزمایشی کنکور سراسری ۱۴۰۰ به خود اختصاص داده است چرا که ۵۰ درصد داوطلبان آزمون سراسری را علوم تجربی تشکیل می دهد.

وی ادامه داد: البته کنکور امسال طبق آخرین خوداظهاری۱۱۴ داوطلب مبتلا به کرونا دارد که بعد از بررسی مدارک پزشکی آنها مشخص شد ۸۶ نفر، داوطلب حقیقی مبتلا به کرونا هستند، برخی از این ۸۶ داوطلب در بیش از یک گروه آزمایشی ثبت نام کرده اند که با این آمار، تعدادشان به ۱۱۴ نفر می رسد.

سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور خاطرنشان کرد که از ۵۱ داوطلب کرونایی در رشته علوم تجربی، هشت نفر در تهران هستند. همچنین به طور کلی تهران بیشترین داوطلبان کرونایی را دارد.

زرین آمیزی همچنین درباره وضعیت کرونایی شهرها گفت: ملاک تعیین شهرها به عنوان حوزه‌ آزمون سراسری در سال گذشته وجود ۲۵۰ داوطلب برای هر نوبت آزمون در هر شهر بود. امسال برای کاهش تردد کنکوری‌ها، ملاک تعداد داوطلبان هر شهر به ۱۵۰ نفر کاهش یافته و داوطلبان شهرهای قرمز در شهر محل سکونت خود آزمون خواهند داد.

وی اظهار داشت: در آزمون سراسری سال گذشته، ملاک تعیین حوزه این بود که اگر ۲۵۰ داوطلب برای هر نوبت آزمون در هر شهر وجود داشت، آن شهر، حوزه برگزاری کنکور می شد اما امسال برای کاهش تردد کنکوری ها، ملاک تعداد داوطلبان هر شهر از ۲۵۰ نفر به ۱۵۰ نفر کاهش یافت.

وی ادامه داد: کنکور سراسری ۱۴۰۰ در ۴۱۴ شهرستان و سه هزار و ۵۲۲ حوزه برگزار می شود که تعداد حوزه ها و شهرها نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، البته در ۱۱ کشور خارجی نیز داوطلبان در کنکور شرکت خواهند کرد، تعداد کشورها نسبت به سال قبل تفاوتی ندارد و در کشورهای قطر، ترکیه، مالزی، پاکستان، آذربایجان، ارمنستان، روسیه، امارات، آلمان، کویت و عمان آزمون برگزار می شود.

سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور همچنین درباره اجرای پروتکل های بهداشتی در کنکور سراسری گفت: پروتکل های بهداشتی در شهرهای قرمز سخت گیرانه تر اجرا می شود؛ مهم ترین بخش این پروتکل ها، افزایش تعداد شهرهای برگزاری آزمون به منظور کاهش تردد داوطلبان است و معیار وجود ۱۵۰ داوطلب در هر شهر به این هدف کمک کرد. در شهرهای قرمز هیچ ترددی انجام نمی شود و داوطلبان از این شهرها برای شرکت در کنکور خارج نخواهند شد که باعث شیوع بیماری نشوند.

پیشتازی دختران در گروه آزمایشی علوم تجربی

اطلاعات آماری کنکور سراسری ۱۴۰۰ نشان می دهد، دختران با تعداد ۳۵۷ هزار و ۹۷۵ نفر، بیشترین تعداد داوطلبان در گروه آزمایشی علوم تجربی نسبت به سایر گروه های آزمایشی هستند. در این رشته همچنین ۱۹۶ هزار و ۸۸۵ نفر مرد هستند،

در گروه آزمایشی علوم تجربی ۵۵۴ هزار و ۸۶۰ کارت صادر شد. این آزمون روز جمعه ۱۱ تیرماه داوطلبان خود را به عرصه رقابت می کشاند.

بر این اساس، تعداد کارت های صادر شده برای داوطلبان گروه علوم ریاضی و فنی ۱۴۲ هزار و ۶۲ کارت است که از این تعداد ۵۰ هزار و ۵۵۷ نفر زن و ۹۱ هزار و ۵۰۵ نفر مرد هستند. آزمون این گروه آزمایشی پنجشنبه ۱۰ تیرماه برگزار می شود.

تعداد کارت های صادر شده برای گروه علوم انسانی ۳۷۰ هزار و ۱۱۲ کارت است که از این تعداد ۲۱۹ هزار و ۹۵ نفر زن و ۱۵۱ هزار و ۱۷ نفر مرد هستند. آزمون این گروه آزمایشی روز پنج شنبه ۱۰ تیرماه به همراه گروه علوم ریاضی و فنی برگزار می شود.

تعداد کارت های صادر شده برای گروه آزمایشی هنر ۱۲۵ هزار و ۱۲۱ کارت است که از این تعداد ۸۷ هزار و ۳۲۶ نفر زن و ۳۷۷ هزار و ۹۵ نفر مرد هستند. این آزمون روز چهارشنبه ۹ تیرماه برگزار می شود.

همچنین تعداد کارت های صادر شده در گروه زبان های خارجی ۱۷۵ هزار و ۷۷۶ کارت است که از این تعداد ۱۱۳ هزار و ۵۹۹ نفر زن و ۶۲ هزار و ۱۷۷ نفر مرد هستند، آزمون گروه زبان های خارجی روز شنبه ۱۲ تیرماه به عنوان آخرین نوبت آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ برگزار می شود.

کرونا مانع تعویق رقابت سرنوشت ساز نشد

ابراهیم خدایی رییس سازمان سنجش نیز اظهار داشت: داوطلبان امسال نسبت به سال گذشته ۳۵ هزار نفر کاهش پیدا کرده است البته در رشته علوم تجربی و ریاضی شاهد کاهش داوطلبان و در رشته علوم انسانی با افزایش روبه‌رو بودیم؛ موضوعی که برخی از منتقدان دلیل را کرونا و نگرانی از آن می دانند.

وی ادامه داد: سال سخت آموزش مجازی به پایان رسید و حال یک میلیون و ۳۶۸ هزار داوطلب کنکور مهم ترین آزمون کشوری خود را برگزار می‌کنند. رقابتی نفس گیر و سرنوشت‌ساز که حتی فراز و فرودهای کرونایی امسال هم نتوانست آن را به تعویق بیندازد.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور درباره برگزاری کنکور در شرایط کرونا هم گفت: «شرایط برگزاری آزمون سراسری امسال نسبت به سال گذشته بسیار بهتر است. خانواده‌ها به هیچ عنوان نگران نباشند، سال گذشته وضعیت بدتر از امسال بود و چندین بار هم کنکور به تعویق افتاد. در نهایت با تمام استرس‌ها این آزمون برگزار شد و بر اساس غربالگری که وزارت بهداشت از روی کد ملی داوطلبان داشته است هیچ‌کدام از داوطلبان کنکور سال گذشته به کرونا مبتلا نشده‌اند.

خدایی خاطرنشان کرد: امسال تعداد شهرهای برگزارکننده کنکور و تعداد حوزه‌های امتحانی را بیشتر کردیم. سال گذشته در ۳۹۰ شهر کنکور برگزار شد و امسال در ۴۱۴ شهر کنکور برگزار می‌شود، در شهرهای قرمز پروتکل‌های به شدت سختگیرانه‌تری خواهیم داشت، در کل کشور پروتکل‌های سختگیرانه را اجرا می‌کنیم. تمام حوزه‌ها در هفته جاری ضد عفونی می‌شوند و فاصله صندلی‌ها هم ۲ متر خواهد بود.

پایان کنکور اول کرونایی

آزمون سراسری ورود به دوره های سراسری سال ۱۳۹۹ با یک میلیون و ۳۹۳ هزار و ۲۳۳ داوطلب، در ۳۹۲ شهر، ۱۵ کشور خارجی و سه هزار و ۳۰۹ حوزه امتحانی، با همکاری ۱۷۸ هزار عوامل اجرایی و هفت هزار و ۳۰۰ ناظر بهداشت به صورت همزمان در روزهای ۲۹ مردادماه تا اول شهریورماه ۹۹ برگزار شد.

بیش از ۹۴ درصد داوطلبان کنکور سراسری از رعایت موارد بهداشتی و فاصله گذاری صندلی ها در نظرسنجی ها ابراز رضایت کرده بودند و به نظر می رسد آن چنان که عده ای نگران رعایت نشدن پروتکل های بهداشتی بودند، دغدغه ای در این زمینه برای کنکوری های شرکت کننده در آزمون های پنج گانه وجود نداشت.

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری سال گذشته در پایان این کنکور گفت: آزمون سراسری ۹۹ بهتر از برنامه‌ریزی‌ها و پیش‌بینی‌ها و با سخت‌ترین پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد. امسال برگزاری کنکور سراسری، ‌ اقدامی بود که پیش از این سابقه نداشت و نشان می دهد همه دستگاه ها، نهادهای اجرایی و مسوول کشور برای سلامت داوطلبان حساسیت داشتند و ارزش و اعتبار قائل بودند.

غلامی درباره نظرسنجی صورت گرفته از داوطلبان کنکور سراسری، اظهار داشت: در آزمون سراسری بیشترین رضایت مندی نسبت به رعایت اصول بهداشتی توسط عوامل اجرایی بود که رضایت بالای ۹۰ درصد اعلام شده بود.

کنکور ۱۴۰۰ چقدر رضایت بخش خواهد بود؟

با توجه به این که برنامه‌ریزی جدی و اقدامات سخت‌گیرانه‌ای برای برگزاری آزمون کنکور سراسری ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده است، باید منتظر ماند داوطلبان در شرایط کرونا چگونه این آزمون را پشت سر می گذارند.

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها