فغانستان ناآرام است! به نظر می‌رسد ناتو و ایالات متحده آمریکا در حال چیدن آخرین میوه‌های سمی خود از میدان نبرد و خشونت، در این کشور جنگ‌زده هستند. گرچه مقامات آمریکایی سعی دارند قدرت گرفتن طالبان در این کشور را نتیجه و ثمره خروج خود از افغانستان قلمداد کنند، اما شواهد موجود نشان می‌دهد که واشنگتن و متحدانش چگونه بذر ترور و خشونت را در طول بیش از دو دهه حضور خود در افغانستان و شبه‌قاره هند کاشته‌اند.طالبان به پیشروی خود در افغانستان ادامه می‌دهد.
کد خبر: ۱۳۲۲۸۱۶

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم، امرالدین ولی، معاون رئیس شورای ولایتی قندوز در افغانستان به رسانه‌ها اعلام کرد که شبه‌نظامیان طالبان به گذرگاه تجاری شیرخان در مرز این کشور با تاجیکستان حمله کرده و کنترل این گذرگاه را به دست گرفته است.
 
گروه طالبان نیز اعلام کرد که طی این حمله کنترل گذرگاه شیرخان و ساختمان‌های نهاد‌های دولتی را به دست آورده و نیرو‌های امنیتی در منطقه به شبه‌نظامیان این گروه تسلیم شده‌اند. گذرگاه شیرخان معروف به «شیرخان‌بندر» یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های مرزی بین افغانستان و تاجیکستان بوده و روزانه ده‌ها دستگاه وسیله نقلیه حامل کالا‌های تجاری از این گذرگاه عبور می‌کنند.
 
طالبان دو روز پیش نیز کنترل دو شهرستان دیگر در ولایات بلخ و سمنگان را در شمال افغانستان به دست آورده بود. این گروه طی دو ماه گذشته بیش از ۳۵ شهرستان در سراسر افغانستان را تصرف کرده است. درگیری میان طالبان و نظامیان ارتش افغانستان به سخت‌ترین نحو ممکن ادامه دارد. نظامیان افغان دیروز در عملیات ویژه‌ای شهرستان علی‌آباد استان قندوز را از تصرف طالبان آزاد کردند و دوباره به کنترل خود درآوردند.
 
با تشدید حملات طالبان، صد‌ها نفر از ساکنان استان کاپیسا و شهرستان سالنگ در استان پروان مسلح شدند تا در برابر طالبان بایستند و از مناطق مسکونی خود دفاع کنند. نمایندگان پارلمان افغانستان (ولسی جرگه) روز‌های سخت و دشواری را سپری می‌کنند. وقوع نبرد داخلی در این کشور، بار دیگر به نگرانی آن‌ها از آینده مردم افغانستان منجر شده‌است. پنج نماینده پارلمان افغانستان در گفتگو با جام‌جم، از شرایط امروز کشور خود و لزوم نقش‌آفرینی واقعی کشور‌ها و نهاد‌های بین‌المللی در ایجاد صلح در این کشور سخن به میان می‌آورند:

مردم افغانستان تنها به ثبات کشور خود فکر می‌کنند

حمیده اکبری، نماینده ولایت «وردک» در پارلمان افغانستان در این خصوص به جام‌جم می‌گوید: «مردم افغانستان تنها به صلح و ثبات در کشور خود فکر می‌کنند. آن‌ها دوران سختی را سپری کرده‌اند و شاهد جا‌به‌جا شدن قدرت در میادین نبرد به سود گروه‌های مختلف بوده‌اند. ملت افغانستان، معتقدند که افغانستان قوی باید شکل گیرد. آن‌ها با جان و دل، از کشور خود در برابر هرگونه تهدیدی دفاع می‌کنند، زیرا خاک کشورشان را دوست دارند.
 
در حال حاضر، تلاش‌های زیادی صورت می‌گیرد تا روحیه مردم افغانستان در مواجهه با ترور و خشونت تضعیف شود، اما مشاهده می‌کنیم که مردم افغانستان لحظه‌ای در دفاع از خاک خود و ایجاد ثبات و آرامش نهایی در کشورشان آرام نمی‌نشینند.» این نماینده پارلمان افغانستان افزود: «ما از جامعه جهانی گله داریم.
 
رویکرد جامعه جهانی و محافل بین‌المللی در قبال افغانستان تاکنون به گونه‌ای بوده‌است که شرایط را به سود دشمنان امنیت و ثبات در افغانستان رقم زده است. واقعا این مساله برای سازمان ملل و نهاد‌هایی که مدعی ایجاد ثبات و صلح در افغانستان هستند شرم‌آور است. بسیاری از خشونت‌ها و جنایات بی‌رحمانه‌ای که در افغانستان شاهد آن هستیم در سایه سکوت مجامع بین‌المللی و حتی کمک پشت‌پرده آن‌ها به دشمنان افغانستان صورت می‌گیرد. این حقیقت را نمی‌توان انکار کرد.»
 
خطر جنگ داخلی گسترده در افغانستان

سید‌محمد داوود ناصری، نماینده ولایت «دایکندی» در گفتگو با خبرنگار جام‌جم از منظر دیگری به بحران در افغانستان اشاره می‌کند: «خطر وقوع یک جنگ داخلی گسترده در افغانستان وجود دارد و نشانه‌های آن نیز طی روز‌های اخیر به‌وضوح قابل مشاهده است. البته گروه‌های مردمی نیز در افغانستان برای دفاع از خاک خود به میدان آمده‌اند، اما باید توجه داشت که سازمان‌های بین‌المللی باید نقش واقعی و مؤثر خود را در این خصوص ایفا کنند.
 
مردم افغانستان در این دو دهه، روی آرامش و ثبات را به خود ندیده‌اند.» این نماینده پارلمان افغانستان در ادامه تاکید کرد: «اگر خطر بحران و درگیری در این نقطه در افغانستان مهار نشود، حتی با بحران‌های شدیدتری در کشورمان مواجه خواهیم بود. وضعیتی که امروز در افغانستان وجود دارد برای مردم ما قابل‌قبول نیست. ما بر اثر بحران امنیت و منازعاتی که در کشورمان وجود دارد، شاهد مواردی مانند فرار جوانان به خارج از کشور و موارد دیگر هستیم.»
 
مصدر صلح در داخل افغانستان است

محمد سرور فائز، نماینده ولایت بادغیس در ولسی جرگه نیز در گفتگو با جام‌جم معتقد است برای ایجاد صلح در افغانستان نباید فقط به جامعه جهانی و بازیگران بین‌المللی چشم دوخت: صلح در افغانستان پیش‌شرط‌های خود را می‌طلبد که مهم‌ترین آنها، تلاش بی‌وقفه دولت این کشور در ایجاد ثبات در کشور است. متاسفانه دولت (افغانستان) در این خصوص ناتوان نشان داده و همین مساله سبب شده در عمل شاهد شکل‌گیری صلح و ثبات در کشورمان باشیم.
 
همگان می‌دانند مصدر و منبع واقعی صلح در افغانستان، خود ما سیاستمداران و مردم افغانستان هستیم. تا زمانی که تلاش واقعی برای ایجاد ثبات در کشور صورت نگیرد، نمی‌توان از دیگران انتظار داشت برای ما صلح و ثبات به ارمغان بیاورند. اگر ما در درون افغانستان نتوانیم مشکلات خود را حل کنیم، صلحی که دیگران برای ما به ارمغان می‌آورند، نمی‌تواند پایدار باشد.

نماینده ولایت بادغیس تأکید کرده است: پس در اینجا منکر تلاش‌های همسایگان و مجامع بین‌المللی برای ایجاد صلح در افغانستان نیستیم، اما معتقدیم این تلاش‌ها در صورتی به ثمر می‌رسد که با اقدامی مؤثر در داخل کشورمان همراه باشد.
 
باید با تمام قوا ثبات را به کشورمان برگردانیم

فریبا احمدی کاکر، نماینده ولایت قندهار در گفتگو با جام‌جم، از بی‌ثباتی طولانی‌مدتی سخن می‌گوید که مدت‌هاست گریبانگیر مردم افغانستان است: مردم افغانستان ثبات و آرامش می‌خواهند. ما تا چه زمانی باید درگیر بحران در کشورمان باشیم؟ تا چه زمانی مردم بی‌گناه کشورمان باید برای حداقلی‌ترین حقوق خود که همان زندگی در امنیت است، چشم‌انتظار بنشینند؟ بدیهی است در این خصوص دولت و نهاد‌های مختلف در افغانستان باید به مسؤولیت بزرگ خود عمل کنند. برخی گروه‌های تروریستی، اساسا سنخیتی با صلح و ثبات ندارند. ما در جریان حمله سال گذشته به شیرخوارگاهی در غرب کابل مشاهده کردیم آن‌ها (تروریست‌ها) به نوزادان نیز رحم نمی‌کنند. این نماینده پارلمان افغانستان افزود: صلاح یک هدف مقدس است و برای دستیابی به این هدف باید تمام تلاش خود را به‌کارگیریم. مقامات افغان باید اختلافات را کنار بگذارند و روی همین هدف (ایجاد ثبات در کشور) متمرکز شوند. درصورتی‌که در مسیر دستیابی به صلح در کشورمان وحدت ایجاد شود، قطعا می‌توانیم بر تهدیدات غلبه کنیم و آرامش را در افغانستان حکمفرما سازیم. این همان خواسته ملت افغانستان است.
 
همه دنیا از بحران افغانستان متضرر می‌شود

فریده حمیدی، نماینده ولایت نیمروز در گفتگو با جام‌جم، وقوع بحران در افغانستان را مترادف با وقوع بحران در منطقه و دنیا می‌داند و می‌گوید:
در ملاقاتی که با وزیر خارجه کشورمان داشتیم، این مساله مورد تأکید قرار گرفت که بحران در افغانستان یعنی بحران در همه منطقه و دنیا. بدیهی است وقتی بحران امنیت در یک کشوری فراگیر می‌شود، این بی‌ثباتی فقط محدود به آن کشور نخواهد شد و به‌صورت خودکار به دیگر مناطق نیز تسری پیدا می‌کند یا روی آن‌ها تأثیر منفی می‌گذارد. بنابراین، ایجاد صلح و ثبات و آرامش در افغانستان وظیفه‌ای همگانی است که سازمان‌های جهانی و کشور‌های دیگر نیز باید در خصوص آن احساس مسؤولیت کنند.

این نماینده پارلمان افغانستان افزود: افغانستان اکنون در شرایط سختی قرارگرفته است. ما شاهدیم که حقوق شهروندان و حقوق زنان تحت تأثیر فقدان امنیت در کشورمان چگونه از بین می‌رود. این موضوع واقعا قابل‌تحمل نیست و ناراحت‌کننده است. ما باید از حقوق مردم خود صیانت کنیم و کاری کنیم که اتباع افغانستان در سایه اتحاد و ثبات به حقوق خود دست پیدا کنند. در این خصوص، باید از منظر ملی و با تکیه‌بر حقوق همه مردم این شرایط را مورد رصد و تحلیل قرارداد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها