به گزارش جام جم آنلاین، علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود که در راستای رعایت دستورالعملهای بهداشتی، به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: در آستانه یکی از رویدادهای مهم سیاسی در کشورمان هستیم. فضای رقابت های انتخاباتی با نزدیک شدن به روز مهم تصمیمگیری مردم برای انتخاب رئیس جمهور آینده، گرم شده است.
وی افزود: فارغ از اینکه نتیجه آرا چه کسی خواهد بود، صندوق و مشارکت، میراث گرانبهایی است از زحمات، تلاشها، زندانها، تبعیدها و خونهایی که خاک وطن را لالهگون کردند و جمهوریت را برای فرزندان ایران برجای گذاشتند.
ربیعی ادامه داد: همانطور که رهبر معظم انقلاب تاکید کردند، امام خمینی (ره) دو کلمه «جمهوری» و «اسلامی» یعنی «حاکمیت اسلام» و «حاکمیت مردم» را گرهگشای همه مشکلات میدانستند. به تعبیر صریح بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، جمهوری یعنی مقدرات ملت، دستِ ملت است.
سخنگوی دولت تصریح کرد: ما همه در کنار یکدیگر باید تلاش کنیم تا جمهوریت این ثمره چند نسل از پیشینیانمان و ثمره دو انقلاب معاصر ایران یعنی مشروطه و انقلاب اسلامی را همچون گوهری گرانبها پاس بداریم و فارغ از هر فراز و نشیب و گلایهها، این میراث گرانبها را آنچنان قدر بداریم که هیچ تزلزلی به پیکره آن وارد نشود.
وی اظهار کرد: جمهوریت فقط در یک حالت به مخاطره میافتد و آن وقتی است که جمهورِ مردم، خودباوری خود را برای تعییر سرنوشت و تعیین صحنه، از دست بدهد که در آن صورت، عواقب آن برای نسلها باقی خواهد ماند بنابراین به رغم دیدگاههای مختلف و برخی گلایهها که امروز مطرح می شود، باید در یک درک عمومی، بدانیم حفظ باشکوه صندوقها با مشارکت حداکثری، ضرورت عبور موفق از بحرانهای امروز در جهان پرتلاطم ظالمانه در دوره پساتحریم است و متضمن آینده همراه با امید و تحول پیش برنده خواهد بود.
ربیعی افزود: معتقدیم شرایط پیچیده نظام جهانی و احقاق حقوق ایران از اقتصاد جهانی و کسب جایگاه ایران در منطقه و جهان از یک سو، و از سوی دیگر، در دوران پساتحریم، آسیبدیدگیهای اقتصادی و روانی ناشی از جنگ تحمیلی اقتصادی بر مردم و احیای زندگی پساتحریم و کرونا، نیازمند دولتی با سرمایه اجتماعی بالا و اعتماد روزافزون شده بین جامعه، مردم و دولت هستیم.
سخنگوی دولت بیان کرد: در صورت مشارکت غیرحداکثری، دولتی که پشتوانه اعتماد اکثریت جامعه را نداشته باشد، برای حل مسائل درهم تنیده داخلی و خارجی، دچار مشکل خواهد شد؛ بنابراین برای امروز ایران، برای فردای ایران، مشارکت، امری حیاتی است.
وی درباره عملکرد دولتهای یازدهم و دوازدهم اظهار کرد: آنچه در این روزها در گفتوگوهای سیاسی به چشم نمیخورد و به طور عجیب، آگاهانه و عامدانه توسط برخیها دچار فراموشی شده، جنگ بزرگ اقتصادی و توام شدن آن با پاندمی کرونا است.
ربیعی ادامه داد: پیش از این نیروهای مخالف جمهوری اسلامی و برانداز، در یک برنامه حساب شده با این تئوری که انباشت پدیدههای منفی ناشی از تحریم و کرونا، منجر به عصیان تودههای در مرز استیصال میشود بطور آگاهانه تحریم را به محاق برده و دستاوردهای دولت و ملت زیر سوال میبردند.
سخنگوی دولت بیان کرد: در این سالها به طور عجیبی، برخی جریانهای داخلی، چشم و زبان خود را در دیدن و بیان مصائب جنگ تروریستی بستهاند، اما به نام حقیقت باید از مخوفترین جنگ اقتصادی در قرن معاصر علیه زندگی، معیشت و رفاه یک ملت و دولت در حال توسعه به درستی سخن گفته شود.
ربیعی تصریح کرد: این تحریف فقط ندیدن تلاشهای یک دولت نیست بلکه نادیده انگاشتن یک مقاومت عظیم مردمی است. امروز، برخی برای اثبات خود، ظاهرا چیزی جز نفی انگاری و تخریب دولت را نیافتهاند. برای روشن شدن موضوع و تبیین درست باید کارنامه ۸ ساله دولت را در دو فصل مرور کرد.
وی افزود: ارزیابی ۸ ساله دولت، بدون توجه به آثار جنگ اقتصادی مثل آن است که اداره کشور و مدیریت کشور در دهه ۶۰ را بدون آثار جنگ تحمیلی ارزیابی کنیم.
سخنگوی دولت ادامه داد: آغاز به کار دولت با رکود تورمی بیسابقه و انزوای مطلق در عرصه بین المللی همراه بود، به طوری که رشد اقتصادی در سال ۹۱ و ۹۲ به ترتیب ۷.۷ منفی و منفی ۰.۳ درصد و نرخ تورم به ترتیب به ۳۰.۶ و ۳۴.۷ درصد رسیده بود. تدابیر دولت یازدهم در همان شش ماه اول باعث شد تا سال ۹۳، سال خروج از رکود همراه با افت شدید نرخ تورم باشد؛ به طوری که در آن سال، نرخ تورم به ۱۵.۶ درصد و نرخ رشد اقتصادی به ۳.۲ رسید. این در حالی بود که مذاکرات هستهای در جریان بود و هنوز توافق هستهای به سامان نهایی نرسیده بود.
ربیعی تاکید کرد: در حالی که کشور پس از چند سال طوفانی، با تدابیر دولت در مسیر ثبات و رونق قرار داشت، یکباره از نیمه دوم سال ۹۳، جهان با افت شدید و به نوعی بی سابقه قیمت جهانی نفت روبهرو شد. قیمت نفت که برای قریب به یک دهه، در محدوده ۸۰ تا ۱۰۰ دلار در نوسان بود، به یک باره و در عرض چند ماه به ۳۰ دلار در هر بشکه سقوط کرد. بسیاری از کشورهای نفتی نتوانستند در برابر این شوک مقاومت کنند و بسیاری دچار رکود اقتصادی و برخی دچار تورم شدید شدند.
وی با بیان اینکه سال ۹۴ برای دولت که در کوران مذاکرات هسته ای قرار داشت، سال بسیار سختی بود با این حال، با تدابیری که اتخاذ شد، موفق شدیم با کمترین آثار رکودی و تورمی، از این بحران جدید نیز عبور کردیم گفت: عملا این فشار سنگین در سال ۹۴ را فقط دولت احساس کرد. در مجموع، علیرغم همه تنگناها و محدودیتها، دولت تدبیر و امید موفق شد طی سالهای ۹۳تا ۹۶، یکی از دوران طلایی اقتصاد ایران در نیم قرن اخیر را رقم بزند. متوسط تورم در بازه سالهای ۹۳ تا ۹۶، یازده و نیم درصد بود و نزدیک به دو سال از این دوره تورم تک رقمی در کشور، تجربه شد.
ربیعی گفت: متوسط صادرات نفتی به قیمت ثابت سال ۹۶ در دولت دهم ۸۵.۵۷۰ میلیون دلار، دولت یازدهم ۵۲.۶، دولت دوازدهم ۳۶.۰۱۹ میلیون دلار بوده است. چرا نمیگویند ما به درآمدهای ارزی افسانهای دسترسی نداشتیم؟ متوسط صادرات غیرنفتی به قیمت ثابت سال ۹۶در دولت دهم ۲۶.۶۷۸ میلیارد دلار، دولت یازدهم ۳۱.۳۱۷ و دولت دوازدهم ۳۰.۱۸ میلیارد دلار بوده است. آیا این یک کارآمدی نیست که صادرات غیرنفتی ما متوسط ۴سال بیش از زمان بی هیچ مسئله و محدودیتی بوده؛ این یعنی افزایش تولید واقعی؛ چرا تحریف میکنید؟
وی با بیان سوالی مبنی بر اینکه چرا نمیگویند از آن عدد به این عدد رسیدیم؟ گفت: چرا بی انصافها نمیگویند که کرونا حدود سه میلیون شغل را تهدید کرده و نزدیک به دو میلیون شغل هم مثل همه دنیا، آسیب دید. من درباره نقش تحریم بر گسترش فقر و کاهش رفاه، تحقیق کرده ام. شما بر رنج مردم سوار شدهاید و در تشریح علت، آدرس غلط میدهید و حتی بعضیها، خود، علت ماجرا هستند.
سخنگوی دولت اظهار کرد: سوال من این است اگر تحریمها نبود متوسط رشد رو به بالای ما در دولت دوازدهم به همین سیاق پیش میرفت؟ آیا وضع چنین میشد؟ با آن متوسط نرخ رشد اشتغال که با دولتهای نهم و دهم اساسا قابل قیاس نبود آیا امروز وضعیت اشتغال ما بدون تحریم این چنین بود؟ به صادرات نفتی نگاه کنید در حالی که همین مقدار بسیار کمتر از دولتهای نهم و دهم نفت فروختهایم در حالی که انتقال پول امکان پذیر نبوده است.
ربیعی افزود: با ندیدن این عامل آیا قضاوت در مورد تورم کالا و نقدینگی قضاوت منصفانهای است؟ اتفاقا آنانی که دم از کمبود تولید و عدم نگاه به داخل داشتند این آمار گواهی میدهند که چگونه در دولت دهم ۱۴.۴۳۲ میلیون دلار صادرات غیرنفتی ما داشته ایم و در دولت یازدهم ۳۱.۳۱۷ میلیون دلار و در دولت دوازدهم با وجود تحریم بیش از ۳۰.۰۱۸ میلیون دلار.
وی تصریح کرد: آیا این شاخصی بر افزایش تولید داخلی نیست؟ از سال ۹۷ با شروع دولت ترامپ و خروج از برجام فروش نفت را به پایینترین سطح رساندن و از میلیاردها دلار خبری نبود. متاسفانه پیروی غیرقابل باورانه همه همسایهها تا کشورهایی از آسیا تا آفریقا، کشورهای قدرتمند اروپایی و حتی دوستان قدرتمند ما، باعث فشار بی اندازهای بر اقتصاد ایران شد.
ربیعی گفت: امروز همگان به یاد بیاورند که مقامات آمریکایی گفتند که جمهوری اسلامی ایران ۴۰ سالگی خود را نخواهد دید و ۳ ماه دیگر در ایران رژیم تغییر خواهد کرد و برای آینده تصمیم خواهند گرفت، اما در ۹۹ گفتند که شکست خوردیم.
سخنگوی دولت بیان کرد: این پیروزی ایران به نحوی بود که در مبارزه انتخاباتی آمریکا کاندیدایی به نام بازگشت به برجام به کارزار انتخاباتی رفت و پیروز شد. در حالی خسارتهای ناشی از پاندمی کرونا باعث توقف رشد اقتصادی در کشورهای صنعتی جهان شد، ایران ناگزیر بود مقابله با پاندمی خسارت بار را توام با مقابله تحریم هاییکجانبه و فراگیر آمریکا ادامه دهد.
وی ادامه داد: به رغم این تلاشِ عظیمی که دولت در کنار مردم صورت داد به طور عجیبی این روزها خیلیها دچار فراموشی به شکل حیرت آوری شده اند و برخی افراد رنج وارده به تلاش مردم و مقاومت مردم در برابر آن مسائل را به هیج گرفتند.
ربیعی تاکید کرد: در مرحله پساترامپی با اذعان به شکست دولت آمریکا این بار نیز دولت با نظریه تعامل عزتمندانه با جهان با استفاده از ظرفیتها و بی نظیرترین افرادی که دانش و فهم جهانی بالایی دارند، تحریمها را تا امروز به اندازه بسیار خوبی به عقب رانده ایم.
وی افزود: به چشم انداز لغو همه تحریم های برجامی و فرابرجامی با نتایج عزتمندانه نزدیک شدهایم. در کنار این تلاش دولت با استفاده از فضای تحریم شکنی اولیه و سرمایه گذاریهای صورت داده، زیرساختهای عظیمی در راه، تولیدات صنعتی از قبیل فولاد، پتروشیمی و خودکفایی بنزین و پروژه عظیم انتقال آب خلیج فارس و هزاران پروژه عظیم دیگر را سامان داده است. قطعا آثار این سرمایه گذاریها در سالهای آینده بر وضعیت اشتغال و بهبود اقتصاد ایران تاثیر خواهد گذاشت. من میخواهم یک صفتی دیگری به دولت اضافه کنم؛ دولتی که سختیها و ناملایمات و دشواریهای سالهای آینده ایران را نیز از پیش تحمل کرد.
سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که چه تضمینی در صورت احیای برجام از سوی دولت بعدی ایران وجود دارد گفت: ایران طی سالهای گذشته که دولت آمریکا از برجام بطور یکجانبه خارج شد و تحریمهای غیرقانونی و غیرانسانی تازهای را بر خلاف مقررات و تعهدات خود علیه ایران وضع کرد، نشان داده است که تحت هر شرایطی به تعهدات بین المللی خود پایبند است. برخلاف آمریکا که کارنامه سیاهی در عدم پایبندی به تعهدات و توافقات بین المللی خود دارد، ایران تاکنون از هیچ یک از توافقهای بین المللی خارج نشده و تعهداتش را نقض نکرده است.
ربیعی گفت: تا زمانی که همه طرفهای برجام به تعهدات خود پایبند بمانند، میتوانند مطمئن باشند که جمهوری اسلامی ایران هم از تعهدات خود عدول نخواهد کرد. پایبندی به تعهدات و احترام به حقوق و قوانین بین المللی یکی از اصول ثابت سیاست خارجی ایران است که با تغییر دولتها دچار تغییر و دگرگونی نمیشود.
وی تاکید کرد: پرونده هستهای یک پرونده ملی است که با اجماع در جمهوری اسلامی ایران جلو میرود و به تحولات داخلی مرتبط نیست و دستگاههای حاکمیتی آن را پیگیری میکنند. در موضوعات ملی و کلان، مانند همیشه هر نتیجهای در چارچوب حاکمیت به دست آید، در همان چارچوب عمل خواهد شد؛ بنابرین قاعدتا تصمیمی که با اجماع مجموعه نظام در خصوص مذاکرات و نتیجه آن گرفته میشود، از سوی دولت آینده نیز محترم شمرده خواهد شد.
سخنگوی دولت در پاسخ به سوال که با توجه به شواهد موجود و اظهارات مسئولان روند مذاکرات وین مثبت بوده و به تحقق نتیجه نهایی نزدیک شده است. با توجه به اینکه چیزی در دنیای سیاست قطعی نیست. در صورتی که تیم مذاکره کننده تا روز انتخابات به نتیجه مورد نظر نرسد تا کی کار مذاکرات ادامه پیدا خواهد کرد؟ گفت: ما امیدواریم که بزودی شاهد برگزاری دور نهایی مذاکرات و به نتیجه رسیدن این گفتوگوها باشیم و تا قبل از پایان مهلت قانونی این گفتوگوها را به نتیجه برسانیم. ما همانقدر که عجلهای در مذاکرات نداریم، با فرسایشی شدن مذاکرات نیز به شدت مخالفیم؛ تمرکز ما بر اتمام مذاکرات در زمان باقیمانده است. در حال حاضر مایل نیستم زودتر از آنچه لازم است درباره سایر احتمالات گمانه زنی کنم.
ربیعی افزود: تصویب لوایح باقیمانده FATF به طور اصولی ارتباطی به مذاکرات وین برای احیای برجام ندارد و پرونده مستقلی است که تصمیم گیری در مورد آن در اختیار مجمع تشخیص مصلحت نظام است. اما تایید میکنم که امید به تصویب لوایح سی اف تی و پالرمو در صورت احیای برجام تقویت خواهد شد، اما تصمیم نهایی در این زمینه بر عهده مجمع تشخیص مصلحت نظام است.
وی در پاسخ یه سوالی درباره پرداخته نشدن به موضوع کرونا و تحریم به عنوان دو عامل تاثیرگذار در اقتصاد کشور در مناظرات گفت: اگر برخی افراد، امروز درباره تحریم و فشار حداکثری صحبت کنند، دچار پارادوکس با کارنامه خودشان میشوند. از ماهها قبل احساس میشد که عدهای نمیخواهند موضوع تحریم، چه از منظر حل مساله تحریم و چه از منظر نحوه مواجهه با آن، در منظر افکار عمومی مطرح شود. این عده در چند سال گذشته، در تحلیل و تبیین مسائل روز، همیشه نسبت به موضوع تحریم و همچنین کرونا، موضع نادیدهانگاری و انکار داشتهاند و از طرح اثرات فشار حداکثری و جنگ اقتصادی بر معیشت و زندگی مردم، چشم پوشی کردهاند.
سخنگوی دولت تصریح کرد: صدا و سیما به عنوان تهیه کننده سوالات مناظرهها، شایسته بود مطرح کنند که چرا تاثیر فشار حداکثری، کرونا و جنگ اقتصادی را ندیده گرفته است؟ گویی تحریم و کرونا از منظر طراحان سوالات، ارزشی برای طرحشدن و قضاوت مردم ندارد. برای همین معتقدم این سوال شما، یک پرسش بزرگ برای همگان است. در سالهای اخیر، مخالفان دولت یک دوگانه جعلی ساخته اند و فکر میکنند اگر تاثیر تحریم و کرونا، به عنوان مشکلات اقتصادی کشور، نادیده گرفته شود، به آنان این فرصت جعلی را میدهد که ناکارآمدی دولت را به زعم خود اثبات کنند.
ربیعی ادامه داد: مردم باید بدانند جریانهایی که به دولت میتازند و میگویند ما بهتر اداره میکنیم، چگونه کشور را درشرایط تحریم و در دورهای که ترامپ قصد فروپاشی ایران را داشت، اداره میکردند؟ باید به مردم توضیح بدهند در موقعیت همبسته و توامشدن تحریمها با پاندومی کرونا که اقتصاد جهان را دچار مشکل کرد، چگونه میتوانستند کشورداری کنند و طرحشان چه بود؟
وی اظهار کرد: متاسفانه آنچه من تاکنون در طول این ۸ سال دیدهام، حمله و تخریب دولت و بالا رفتن منتقدان دولت از دیوارهای فرورریخته تحریم توسط دولت است؛ بنابراین با این حرفهای سلبی و تخریبی که بنا است کسانی بر آن فراز بیابند، اگر نقش تحریم و کرونا بیان بشود، قطعا این گونه تاختنها، بیمعنی خواهد بود؛ چرا که اگر تاثیر واقعی کرونا و تحریم بر اقتصاد کشور، به خوبی ارزیابی و تشریح شود همه متوجه خواهند شد که طرح ناکارآمدی دولت، نه تنها قضاوتی نادرست و تبلیغای غیرواقعی است بلکه از قضا، تلاشهای دولت را در مواجهه با کرونا و تحریم، نشان داده و ثابت میکند.
سخنگوی دولت بیان کرد: چه خوب است از همه پرسیده شود که اگر درآمد قابل دسترس نفتی دولت از ۱۰۰ میلیارد دلار به زیر ۵ میلیارد دلار رسید، برنامهشان برای اداره کشور چه خواهد بود؟ به مردم بگویند اگر همان درآمد اندک نفتی را هم نتوانند وارد کشور کنند، چطور میخواهند امور را تمشیت کنند؟ ای کاش سوال میشد اگر در شرایط عدم تعادل اقتصادی، کمبود ارز و هجوم نقدینگی به سمت خرید ارز قرار بگیرند، برای دفاع از زندگی و معاش مردم، به جز ارز ترجیحی چه کار دیگری می توانند انجام بدهند؟
ربیعی تاکید کرد: در نظرگرفتن ارز ترجیحی، در آن شرایط درستترین تصمیم گیری بود. در تحریم با دیدن همه متغیرها و واقعیتها و قصد خارجی از سوی دولت ترامپ برای شوراندن مردم، کسی نمیتواهند تصمیم گیری ساده اندیشانه کند و ما هم میدانستیم که ارز ۴۲۰۰ مشکلاتی دارد، اما منتقدین بگویند که اگر آنها جای این دولت بودند، چگونه میتوانستند در آن شرایط و آنروزها از تلاطم روزانه قیمتها و طرح ونزولایی کردن ایران ژیشگیری کنند. اتفاقا در حفظ قیمت کنند؟ کاش پاسخ میدادند شما در زمان تحریم، فقدان سرمایه گذاری خارجی، بیثباتی سرمایهگذاری در داخل، عدم تعادل ارز، چگونه پروژههای اقتصادی بزرگ را طراحی کرده و ایجاد اشتغال میکردند؟ اتفاقا مردم فراموش نمیکنند، به خاطر اینکه مردم و دولت با مقاومتی که انجام دادند، دیوارهای تحریم در حال فروریختن است و دولت بعدی، قطعا مشکلات اقتصادی را که دولت تدبیر و امید با آن مواجه بود، نخواهد داشت.
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره اخرین وضعیت تزریق واکسن کرونا گفت: مثل هفتههای گذشته واکسیناسیون در جریان است و البته تا رسیدن به نقطه هدف، یعنی ایمنی جمعی ناشی از واکسن، این روند ادامه خواهد یافت. برنامه دولت واکسیناسیون ۱۳ الی ۱۵ میلیون نفر از طریق واردات بوده که با این وصف میزان فوتهای ناشی از کرونا به شدت کاهش خواهد یافت.
وی بیان کرد: با تمهیدات اندیشیده شده و اتخاذ استراتژی به موقع و به هنگام و آیندهنگر مبنی بر توجه به تولید داخلی همراه با واردات، مطمئنیم که تولید واکسن داخلی با تایید سازمانهای مرتبط به چرخه واکسیناسیون وارد خواهد شد و ایران جزو کشورهای با واکسیناسیون بالا قرار خواهد گرفت و به امید خدا دو واکسن پاستور و برکت در آستانه ورود به نظام سلامت هستند.
ربیعی افزود: براساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار بود محمولهای شامل ۳ میلیون دوز واکسن وارد کشور شود، اما ورود این محموله با تأخیر مواجه شد که تصمیم گرفته شد به جای آغاز واکسیناسیون گروه سنی جدید، واکسیناسیون افراد بالای ۷۰ سال تکمیل شود تا این گروه سنی دوز اول و دوم واکسن را دریافت کنند. در حال حاضر تامین و توزیع واکسن و روند واکسیناسیون در روزهای اخیر و هفتههای آتی معطوف به انجام دز دوم واکسیناسیون افراد است و فعلا واکسیناسیون سایر گروههای سنی به محض ورود واکسن مطابق برنامه انجام خواهد شد.
سخنگوی دولت ادامه داد: با توجه به تحقق پروژههای افتخارآمیز تولید واکسن ایرانی و ورود تدریجی این واکسنها به چرخه تولید انبوه، از این فراز و فرودها کاسته شده و گام به گام ثبات بیشتری خواهد یافت. که وزارت بهداشت اطلاع رسانیهای لازم را انجام خواهد داد. در این خصوص درخواست میشود افرادی که اولین واکسن کووید ۱۹ را دریافت کرده اند تا قبل از دریافت پیامک و یا اطلاعیه وزارت بهداشت از مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی خودداری کنند. تاخیر چند روزه تا چند هفته و برای برخی از واکسنها حتی بیشتر، تاثیری در اثربخشی و ایمنی زایی واکسن نخواهد داشت.
وی تاکید کرد: البته در همین دوران وزارت خارجه ما تبدیل به دیپلماسی سلامت شد و رییس جمهور شخصا با روسای جمهوری کشورهای دارای واکسن مذاکره داشت و این بار نیز شاهد هستیم واردات واکسن برای دوز دومی با پیگیریهای صورت گرفته انجام خواهد شد. سوال شما فرصتی را فراهم ساخت تا به یاد بیاوریم در همین ماههای گذشته چقدر فشار روانی بر دولت با دوگانه سازی واکسن داخلی و وارداتی درست کردند و برخی تا چه اندازه به واردات واکسن تاختند و از سوی مقابل برخی تولید داخلی را به سخره میگرفتند. دولت در دوران تحریم که حتی نتوانست پول واکسن سبد کوواکس را به موقع پرداخت کند و حتی بهترین شرکتهای خارجی کشورهای دوستان ایران از نگرانی تحریم حاضر به دادن واکسن به ما نبودند. حتی ما برای انتقال پول خودمان از کشور عراق برای خرید واکسن با فشار تحریم روبهرو بودیم.
سخنگوی دولت درباره اظهارات اخیر جان کربی، سخنگوی پنتاگون درباره ناوهای ایرانی گفت: مداخله در روابط دوجانبه ایران با سایر کشورها که مطابق با قوانین و هنجارهای بین المللی و از جمله حقوق طبیعی دو ملت است، آزار دهنده و غیرقابل قبول است. جمهوری اسلامی ایران حق خود را برای برخورداری از مناسبات تجاری مرسوم و در چارچوب حقوق و مقررات بین المللی محفوظ میداند و هرگونه مداخله و نظارت بر این روابط را غیرقانونی و اهانت آمیز میداند و قویاً آن را محکوم میکند.
ربیعی تصریح کرد: همانطور که قبلاً هم متذکر شده ام، روابط دوستانه و عادی بین ایران و کشورهای دوست صرفاً در جهت تقویت منافع دو کشور بوده و علیه هیچ کشور سومی نیست؛ بنابراین نگرانیهای اعلام شده از طرف مقامهای آمریکایی فاقد موضوعیت بوده و ناموجه است. ما نسبت به هرگونه مداخله در مسیر این تجارت قانونی هشدار میدهیم و طیفی از واکنشهای ضروری و متناسب را در صورت ارتکاب چنین خطایی در نظر خواهیم گرفت.
وی افزود: ضمنا باید توجه داشت آمریکا سالهاست با فروش میلیاردها دلار سلاح و تجهیزات نظامی به کشوریهای منطقه خلیج فارس امنیت و ثبات منطقه را با خطر جدی مواجه کرده و جمهوری اسلامی ایران بارها نسبت به این اقدامات ثبات زدا و تشنج آفرین آمریکا در منطقه، هشدار داده است.
سخنگوی دولت گفت: فارغ از اینکه این کشتیها حامل چه چیزی باشند هیچ منعی برای خرید و فروش تسلیحات توسط ایران وجود ندارد و قطعنامه ۲۲۳۱ آن را تایید میکند. آمریکا منتهای تلاش خود را سال گذشته برای ادامه تحریم در این زمینه انجام داد که با عدم همراهی سایر کشورها با شکست مفتضحی رو به رو شد.
ربیعی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پیگیری عوامل و جزییات انتشار فایل صوتی ظریف گفت: در پی پاسخ مشابه به خبر دانشجو در هفته گذشته، همانگونه که اظهار کردم بنابر اظهارات مقام قضایی شعبه ای در دادستانی تهران مشخص و علاوه بر وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه جزو ضابطین پرونده است.
وی افزود: امیدواریم نتایج تحقیقات هر چه سریعتر مشخص و منتشر شود.در انجام امور تحقیق هرگونه همکاری که لازم بوده است. از اول من معتقد بودم این یک توطئه علیه نظام و دولت بوده وآثار این سرقت حمله به سیاست خارجی دولت و از میدان به در کردن کنشگران عرصه سیاست خارجی و خادمان ملت بوده است.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد