یک گروه بین‌المللی از محققان بین تزریق واکسن فایزر و موارد نادری از التهاب عضلات قلب در مردان ۱۶ تا ۳۰ ساله ارتباط معناداری شناسایی کردند. پس از شنیدن این خبر، نگرانی عمومی در مورد عوارض واکسن کرونا افزایش یافته، ولی محققان بر این باورند این عوارض جدی نیست و در موارد نادری رخ می دهد.
کد خبر: ۱۳۱۹۴۱۹

به گزارش جام جم آنلاین، بر اساس این تحقیقات از هر پنج هزار مرد جوان که واکسن فایزر را دریافت کردند، ممکن است یک نفر این عارضه جانبی موسوم به میوکاردیت (التهاب عضله قلب) را تجربه کند.

اطلاعاتی که تاکنون به دست آمده برای اثبات رابطه بین تزریق واکسن و میوکاردیت کافی نیست و عوامل متعدد موثر بر التهاب قلب، برقراری ارتباط قطعی بین این دو را با دشواری مواجه کرده است.

حتی در صورت اثبات وجود این رابطه نیز توجه به این موضوع ضروری است که بخش عمده موارد میوکاردیت که پس از واکسیناسیون رخ داده، بسیار خفیف بوده و توسط داروهای ضد التهاب کنترل شده است.

پس از شنیدن این خبر، نگرانی عمومی در مورد عوارض واکسن کرونا افزایش یافته، ولی محققان بر این باورند این عوارض جدی نیست و در موارد بسیار نادر رخ می‌دهد.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود.

تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلیس، برزیل، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

انگلیس اولین کشور اروپایی بود که واکسیناسیون را آغاز کرد و آن را سریع‌تر از سایر کشوها پیش برد. اما اکنون دچار چالش شیوع گونه‌های مختلف ویروس کرونا شده است.

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها