کاندیدای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری:

به سمت توسعه «اقتصاد عمومی» پیش خواهیم رفت

کاندیدای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: اقتصاد ما در حال حاضر صد درصد دولتی است و در دولت «سلام» باید به سمت مشارکت عمومی برویم.
کد خبر: ۱۳۱۸۶۹۵

به گزارش جام جم آنلاین، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری، صبح امروز در برنامه انتخاباتی خود که از شبکه اقتصاد پخش شد، با اشاره به اینکه امروز یک اقتصاد صد درصد دولتی داریم، اظهارکرد: آن چیزی که تحت عنوان تعاونی و بخش خصوصی نام می‌بریم شوخی است. چون اینها پیمانکاران دولت هستند و مجوزها، قیمتها، تامین منابع و اجازه فروش، صادرات، نحوه بکارگیری نیروی انسانی و... همگی دست دولت است.

وی افزود: رهایی از اینها نیازمند یک حرکت گام به گام است؛ یعنی اول باید این تغییرات اتفاق بیفتد تا به آن نقطه برسد. به طور مثال ما از اقتصاد کاملا و صد درصد دولتی باید به سمت مشارکت عمومی برویم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم تأکید کرد: باید بتوانیم میان دولت و بخش مردمی مشارکت ایجاد کنیم و بعد به سمت بخش خصوصی و تعاونی کردن کارها برویم.

وی با بیان اینکه حاکمیت دولت را در بخش خصوصی و تعاونی حفظ می کنیم، گفت: فعالیت‌های اقتصادی را به اهلش می دهیم و به کسی که اهلیت دارد اعتماد می کنیم؛ حال ممکن است این اهلیت متعلق به فرد باشد یا جمع یا شرکت خصوصی یا تعاونی.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: برای اینکه نظام سرمایه داری اتفاق نیفتد، باید به سمت صنف اقتصاد عمومی برویم. در حرکت اول اقتصاد مبتنی بر سازمان های دولتی را به سمت شرکتی بردیم.

وی افزود: اقتصاد عمومی اقتصادی است که آحاد مردم در آن نقش دارند. ممکن است مردم در قالب های مختلف کوچک و یا تعاونی های چند میلیونی، بنگاه تشکیل دهند و منابع مال متعلق به چند میلیون نفر باشد و بعد قوانینی که ایجاد رقابت می کند بازار را تقسیم می کند و این از تک قطبی شدن بازار جلوگیری می کند.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه قوانین ضد انحصار باعث می شود فاصله و شکاف طبقاتی عظیمی که امروز در کشور شاهد هستیم از میان برداشته شود، گفت: ضریب جینی نشان می دهد ما به سمت قطبی شدن جامعه می رویم.

کاندیدای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری، صندوق ذخیره فرهنگیان نمونه بارزی در این زمینه دانست و گفت: اگر یک میلیون معلم و بازنشستگان را به صندوق اضافه کنیم یک میلیون و 600 هزار نفر سهامدار این صندوق خواهند بود.

وی درباره دیدگاه‌های خود در حوزه تولید کشور مسیری که باید برای ارتقای سطح ملی طی خواهد کرد گفت: در حوزه رونق تولید چند اشتباه رایج داریم که تقریبا همه دولت های بعد از جنگ دچارش بودن و آن اینکه به سمت تاسیس بنگاه های بزرگ رفتند.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه دولت‌ها گمان کردند حمایت از تولید یعنی دادن وام به مردم تأکید کرد: اکنون موضوع مدیریت و بازار بازاریابی در حوزه تولید مسئله مهمی است که فارغ از مشکلات نقدینگی با آن مواجهیم.

این کاندیدای ریاست جمهوری اضافه کرد: فکر کردند نبود تولید زیرساخت فیزیکی مانند جاده و بندر است. در حالیکه مسئله ما مدیریت، رقابت و تکنولوژی است. اینکه فکر کنیم اگر زیرساخت افزایش دهیم مسئله تولید را حل می کنیم از اشتباهات رایج است.

وی بیان کرد: در کشور ما دولت ها گمان کردند برای شروع کسب و کار باید مجوز صادر کنند، در حالی که مجوز در دنیا منتفی شده است و ورود دولت به کسب و کارها پسینی است نه پیشینی.

قاضی زاده ادامه داد: فکر کردند اگر بخواهیم قیمت ها را کنترل بکنیم راهش تعزیرات و نظارت است چون نظارت نیست چون تعزیرات کارش را خوب انجام نمی دهد گرانی ایجاد می شود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تصریح اینکه اکنون سیاست‌های حمایتی مانند تسهیلات ارزان، کمک های بلاعوض، اختصاص نرخ ارز ترجیحی، تعرفه های زیاد بدون منطق، و ... از راهبردهای ناکارآمد دولت ها در حمایت از تولید است گفت: همه اینها دخالت دولت ها درفعالیت بنگاه ها را توجیه میکند. یعنی هر چه مشکلات بنگاه های تولیدی بشتر بشود دخالت دولت ها بیشتر می شود.

وی با بیان اینکه ما شعار اقتصاد آزاد دادیم اما برعکس عمل کردیم، بیان کرد: دولت را در همه حوزه ها آوردیم و باعث ایجاد رقابت ناسالم شدیم.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: اینکه عنصر عدم تعادل بین قدرت و تولید شکل گرفته به دلیل این است که عده ای بتوانند از رانتی که در اقتصاد هست بیشتر برخوردار شوند. این عدم تقارنی که بین بنگاه های دولتی و سرمایه گذاران دولتی مستقیم یا غیر مستقیم که به آن خصولیتی می گوییم اتفاق بیفتد نتیجه اش وابستگی به دولت است لذا نتیجه آن تشت رسوایی صنعت خودروسازی است که بر زمین خورده است.

وی گفت: ما سالها میلیاردها دلار در خودروسازی ها سرمایه گذاری کردیم بعد با یک نوسان ارزی متوجه می شویم این استقلال دروغ بیشتری نبوده است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری درباره نحوه مدیریت تورم بیان کرد: تورم در کشور ما مزمن است. طی 10سال گذشته 22.5 درصد تورم داشتیم در طی 30 سال گذشته 19.6 درصد. نرخ های رسمی می گویند سال 99، 49.5 درصد تورم داشتیم 50 درصد. فکر نمی کنیم که تاریخ ایران چنین نرخ تورمی را تجربه کرده باشد.

قاضی زاده هاشمی با تأکید براینکه اکنون جزو هفت کشور بالای تورم درجهان هستیم، گفت: این خودش کاملا ضد تولید است. بعضی ها فکر می کنند تورم بالا به معنای تفاوت نرخ ارز ناشی از نوع دامپینگی است که اتفاق می افتد و برای ما کشش تولیدی درست می کند. اگر این کشش تولیدی وابسته به نهادهای تولیدی داخلی باشد شاید، یکی از نهادهای تولید روی ان تورم اثر می گذارد اما وای به حال اینکه این تولید بخشی از نهاده هایش وابسته به خارج باشد.

وی درباره برنامه های دولت سلام برای کسب و کار گفت: اصلی ترین مسئله ما همانطور که در مقدمات صحبت کردیم مسئله تورم و کنترل تورم است یعنی هم از روی مصرف و هزینه های خانوار اثر می گذارد هم روی کسب و کارها اثر می گذارد و بالاخره باعث شده که تبدیل به یک دغدغه جدی بشود.

قاضی زاده ادامه داد: نکته دوم جلوگیری از شوک های اقتصادی ناشی از تغییر نرخ ارز است. ما نباید اجازه بدهیم که نرخ ارز به صورت جهشی تغییر پیدا بکند یا اگر تغییر می کند باید مکانیزم جبرانش را پیش بینی بکنیم. به طوریکه روی نهاده تولید و مصرف اثر نگذارد.

قاضی زاده اضافه کرد: شعار ما کاهش نرخ تورم به زیر 5 درصد است. باید بدون سرکوب نرخ ارز و امثال اینها از روش های کاهش نرخ تورم استفاده کنیم. اگر بخواهیم با کنترل دستوری بازاری اثر رکودی ایجاد می کند.

قاضی زاده درباره برنامه های دولت پیرامون رونق کسب و کار گفت: اصلی ترین مسئله ما همانطور که در مقدمات صحبت کردیم مسئله تورم و کنترل تورم است یعنی هم از روی مصرف و هزینه های خانوار اثر می گذارد هم روی کسب و کارها اثر می گذارد و بالاخره باعث شده که تبدیل به یک دغدغه جدی بشود.

کاندیدای ریاست جمهوری افزود: جلوگیری از شوک های اقتصادی ناشی از تغییر نرخ ارز مسئله بعدی است. نباید اجازه بدهیم که نرخ ارز به صورت جهشی تغییر پیدا بکند یا اگر تغییر می کند باید مکانیزم جبرانش را پیش بینی بکنیم. به طوریکه روی نهاده تولید و مصرف اثر نگذارد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: همانطور که گفتم یکی از شعارهایمان کاهش نرخ تورم است به زیر 5 درصد که این تکنولوژی دارد و این امکان دارد ظرف سه چهار سال به آن برسیم از این 50 درصدی که الان داریم برسیم کشور ترکیه به این رسیده است. و ما باید بدون سرکوب نرخ ارز و امثال اینها از این روش ها استفاده بکنیم. اگر بخواهیم با کنترل دستوری بازاری اثر رکودی ایجاد می کند اما ما می توانیم در کوتاه مدت و در مدت حداکثر دو سال به این مسئله برسیم.

قاضی زاده با اشاره به بحث مجوزهای کسب و کار تأکید کرد: بجز مشاغل خاص ما دیگر نباید مجوز معنا پیدا بکند. اهلیت باید معنا داشته باشد روی آن باید کار بکنیم کسی که کار کشاورزی می کند باید اهلیت کار کشاورزی داشته باشد. ما باید استانداردها را به او معرفی بکنیم اگر رعایت نکرد با او برخورد بکنیم.

وی با بیان اینکه موضوع ثبات در مقررات و کمک به بنگاه ها و هزینه های تامین اجتماعی و یارانه نرخ سود است که باید به آنها داده شود، گفت: ما یک جاهایی مجبور هستیم برای تقویت یک بخش از اقتصاد از طریق هزینه های اجتماعی یا یارانه نرخ سود یا هزینه مالیاتی تخفیف بدهیم تا تحرکشان بیشتر بشود.

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به این سوال که برای تهیه مواد اولیه با ارز 4200 تومانی قوانینی گذاشته شده که مطابق با شرایط تحریمی نیست. مجبورم از ارز نیمایی استفاده بکنیم. شما برای منطبق کردن قوانین با شرایط کشور چه برنامه ای دارید؟ گفت: وقتی قیمت گذاری بکنیم چند نرخی بودن ارز پیش می اید و فساد ایجاد می شود ما یا باید بگذاریم قیمت در بازار تعیین شود که اینجا هم بحث ارز شناور مدیریت شده مطرح می شود که مسائل خود را دارد. اما حرف من این است که ما به جای تمام این کارها باید به سمت مصرف کننده نهایی برویم.

کاندیدای ریاست جمهوری بیان کرد: دو گروه در کشور داریم یک گروه مشاغل هستند با نوسانات قیمتی درآمدهایشان می تواند تغییر بکند. یک عده هستند که نمی توانند با نوسانات قیمتی درامدشان را تغییر بدهند. کسانی که مثلا تعرفه خاص دارد مثلا فرض کنید نرخ تاکسی اگر رعایت بشود البته تعرفه دارد. یک عده هستنددر همان هفته یا همان ماه با توجه به اینکه ورودی کالایشان چون یک نوع از ضریبی از فروش به آنها تعلق می گیرد.

قاضی زاده هاشمی با تصریح اینکه باید به سمت پوشش گروه دوم برویم، بیان کرد: یعنی کسانی که نمی توانند درآمدهای خودشان را تعدیل بکنند البته بروز رسانی بکنند یا شخصیت حقیقی یا حقوقی دارند. حقوقی یعنی بنگاه و محیط کسب و کاری که دارند کارخانه ای که دارند ما باید حمایت بکنیم اگر نهاده هایشان در حال گران شدن است که اشاره شد در موضوع قبلی که ما یارانه سود به آنها بدهیم. ما در مالیات و هزینه های اجتماعی دولت بدهد.

وی خاطرنشان کرد: ما یک نظام مالیاتی طراحی کردیم ما تمام این مکانیزم های تامین اجتماعی هدفمندی یارانه ها را می خواهیم یک نظام پکیارچه بکنیم. هر خانواده ایرانی باید یک شناسنامه اقتصادی نزد دولت داشته باشد. درآمدش چقدر است؟ هزینه اش چقدر است؟

این کاندیدای ریاست جمهوری اظهار کرد: مردم از این زاویه به سه گروه تقسیم می شوند یک گروه کسانی که درآمدشان بیش از هزینه شان است. یک گروه هزینه های قابل قبو لدارند یک کسانی که هزین ههایشان از درآمدشان بیشتر است و این هر چه عمق بیشتر پیدا بکند شکاف بیشتر است. باید از اینها به صورت پلکانی مالیت بگیرند. آنهایی طراز هستند نه باید مالیات بدهند.

وی گفت: هزینه های خانواده ها یکسان نیست. ممکن است کسی فرزند کوچک داشته باشد کسی معلول داشته باشد ما به ازای هر خانواده باید یارانه برایشان تعریف بکنیم. یعنی هوشمندسازی و یکپارچه سازی است. ما الان تامین اجتماعی برای خودش کار می کند هدفمندی برای خودش کار می کندنظام مالیاتی برای خودش هیچ ربطی به هم ندارد.ما باید در این مکانیزم همه اینها را پیش بینی بکنیم.

قاضی زاده درپاسخ به این سوال که چرا دولت در کاهش مالیات بر بازاریهایی که فقط جنس ایرانی می فروشد کمک نمی کند؟ گفت: این حرف درستی است. دولت وظیفه دارد از تولید داخل حمایت و رقابت پذیر بکند وکاری بکند که قابل رقابت با کالاهای خارجی بشود.

وی ادامه داد: باید تولید داخل برای ما ناموس باشد ما هزینه های داخل را کاهش بدهیم. یک بخشی از هزینه های تولید مالی است چه در تامین منابع و نقدینگی دارای اولویت باشند چه هزینه های مالیاتی و بیمه ای شان این حمایت ها را کاهش بدهیم اما نکته اصلی که باید به آن پرداخت این است که ما باید کاری بکنیم که حوزه تولید رونق اساسی پیدا بکند به طوریکه در مقایسه بین کالای ساخت ایران و ساخت غیر ایران تمایل به خرید افزایش پیدا بکند. اصلی ترین حمایتی که به نظر من باید انجام شود از یک طرف فرهنگسازی و توسعه فرهنگ است برای مصرف و از یک طرف بالا بردن کیفیت است که خریدن کالای ایرانی به صورت حقیقی تبدیل به ارزش بشود.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه بعضی ها می گویند عملی نیست که شما واردات هر نوع کالای خارجی را ممنوع بکنید و اضافه کرد : اگر تولید داخل داریم باید از این تولید کاملا حفاظت کنیم باید زماندار باشد. ما نباید حمایت بدون زمان انجام بدهیم. چون رشدی اتفاق نمی افتد. همان بلایی که سر خودروسازی امده است. میزان سرمایه گذرای ما در خودروسازی بیشتر ازکره است. این رشد پیدا نکرده است یکی از دلایلش این است که ما به صورت زماندار حمایت نکردیم.

وی گفت: نکته دیگر بحث اصلاح تکنولوژی صنایع داخلی است و دادن اعتبار برای خریدن صنایع ایرانی است. من یک حرف پرسروصدا زدم در مورد 500 میلیون اعتبار که گفتند 500 میلیون وام این یک بخش برای خرید جهیزینه از کالاهای ایرانی است و تحریک می کنیم بازار داخلی را. اگر فعال بشود پیشران است. ثبات اقتصادی حمایت های مالیاتی و پرداخت بخشی از هزینه های تامین اجتماعی هم می شود به آن اضافه کرد.

قاضی زاده هاشمی اظهار کرد: بیانیه گام دوم موضوعاتی انتخاب شده که برای مردم مهم است نگرانی مردم است یکی موضوع بورس است. مردم نگران سرمایه هایشان هستنددوستداریم از زبان شما سیاست شما رادر این حوزه بشنویم در این حوزه حرفهای پر سر وصدای زیادی زدیم. بنده در یک سال گذشته از زاویه نایب رئیس مجلس درگیر مسئله بورس بودم. بازار سرمایه ایران نیاز به اصلاحات عمیق دارد. نیاز دارد قانونش عوض بشود بخش حقیقی و حقوقی بازار باید برایش اتفاق بیفتد. از یک طرف باز خود ناظر که سازمان بورس است به علت اینکه همین منافع به شرکت های دولت می رسد چشم هایش را می بندد.

وی با بیان اینکه باید مدیریت کنیم کسانی که وارد بازار می شوند حرفه ای باشند، گفت: نیاز به قانونگذاری دارد دولت باید لایحه اش را تنظیم بکند. دولت واقعا باید بی طرف باشد.اما یک مسئله حاد داریم این اتفاقی که در این یک سال و نیم داشتیم یک بخشی از آن ذات بازار است. یک سلسله تخلف ایجاد شده است که باعث ضرر و زیان شده است. این ضررها چیست و چقدر زیان وارد کرده است ما وارد آن شدیم. دو ماه عرضه اتفاق نیفتاد. رشد شناورسازی سهام مثلا بیست درصد و بالاتر از ان اتفاق نمی افتد. در سقف شروع می کنند به عرضه کردن. یعنی یک صف درست می کنند ظریف دامنه بازار گسترده بوده می رود به اوج می رسد د راین مدت اوراق فروخته می شود بعضی از عرضه های سهامی فروخته می شود و بعد رها می شود و مردم تنها باقی می مانند.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: شورای عالی بورس این وسط مصوباتی داشت که اجرا نمی شود مثل بازارگرداتی مقاومت می شود . اینها را همه لیست کردیم و یک تشکیل پرونده ای را ایجاد کردیم. من شاکی شدم. من به عنوان سمت نمایندگی تشکیل پرونده دادیم وکیل گرفتیم هزینه پرداخت کردم برای چه؟ شکایت بشود بی منت البته، رفتم واقعا شکایت کردم و تشکیل پرونده شده است 130 هزار میلیارد تومان تخلف شناسایی کردیم و از طرف 200 کد حقیقی و حقوقی.

وی تأکید کرد: این 130 هزار میلیارد تومانی که ما کشف کردیم این نه اینکه مالکیت پول از آنها گرفته بشود مال خودشان باشد در صندوق تثبیت بازار یک مقداری بازار فعال بشود. یعنی مابه جای اینکه برویم خلق پول ایجاد بکنیم و وام بگیریم از صندوق توسعه ملی، با این پولی که هست این بیاید داخل بازار باعث فعال شدن بازار بشود یک دوره ای ذره ذره پولشان را اجازه داشته باشند از بازار خارج بشود تا دوباره اعتماد به بازار برگردد. ما باید به سمت غیر دولتی بازار سرمایه پیش برویم. این شبکه به ضرر مردم است. به خصوص انان که اواخر آمدند.

این کاندیدای انتخابات در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه موضوع ارز برای مردم مهم است و می خواهند بدانند که ریاست جمهوری منتخب خودشان ان سیاست ها به چه سمتی خواهد رفت؟ گفت: این خیلی بحثش مفصل است. اولا اینکه ما اقتصاد را وابسته به ارز کردیم به نظرم یک کار سیاسی است. اینکه شما اقتصاد داخلی و زندگی مردم را وابسته کنید به نوسانات پول خارجی. من به دلار و یورو کار ندارم این کار غلط است. در حالیکه اقتصاد باید داد وستد داشته باشد. اقتصاد ما میانگین وابستگیش به ارز خارجی یک عدد بیست درصدی است.

اگر رشد اقتصادی پیدا بکنیم ممکن است تغییر بکند. بنابراین ما خیلی میزان وابستگی مان به ارز خارجی یک چیز عجیب و غریبی نیست. یک زمانی 150 میلیارد دلار واردات داشتیم. متوسط واردات ما بالای 80 میلیارد دلار بود الان به نصف کاهش یافته است. هر چه شما ارز را ارزان تر بفروشید واردات بیشتر می شود. بنابراین ما باید کاری بکنیم که در معادلات اقتصادی تاب آوری اقتصادی مانرخ ارز خیلی موثر نباشد. جزوی از اقتصاد ما هست اما عامل اصلی تعیین کننده نباشد.

وی گفت: نکته دوم بحث ورود دولت به قیمت گذاری نرخ ارز است. ایا باید دولت قیمت گذاری بکند؟ نرخ دوم پیدا می کند. ارز 4200 تومانی 30 هزار میلیارد را به باد داد با همین حرف دولت به خاطر کنترل بازار مجور است که دخالت بکند که این خطا است.

قاضی زاده هاشمی خاطرنشان کرد: حفاظت از تولید نسبت به نرخ ارز را و مصرف را باید دنبال بکنیم. ما باید رانت را در نرخ ارز از بین ببریم. ارز باید تک نرخی بشود. ما مکانیزم های هوشمند گذاشتیم بریا تولید و به خصوص برای تولید کننده نهایی. ما اگر می خواهیم به زنجیره تامین بدهیم به آخرین حلقه زنجیره بدهیم. ما سه جا باید دولت دخالت بکند اولا قیمت گذاری کالاها را ببریم بورس کالا آنجا که خرید استراتژیک است با خرید تضمینی و خرید ما به التفاوت خرید تضمینی وارد بشود.

قاضی زاده هاشمی گفت: دیپلماسی اقتصادی تمامی دیپلماسی ماست. باید برای ما امنیت بیاورد دیپلماسی و چیزی بیاورد برای ما و منابع ملی ما تامین بکند. برای مردم کارکرد و عمق فرهنگی و منابع مالی ایجاد بکند. وقتی از دیپلماسی اقتصادی صحبت می کنیم باید بتوانیم اقتصادمان را مزیت برایش ایجاد بکنیم. ایجاد مزیت اقتصادی معنیش توسعه بازار است. یک کشور هشتاد میلیون نفری تولید خیلی از کالاها دران رقابت نیست. ما باید بازار را به 600 میلیون نفر کفش 470 میلیون نفر است توسعه بدهیم. باید با کشورهای منطقه وارد تعامل مثبت فعال بشویم توسط بخش خصوصی شرکت های خصوصی یعنی شرکت های متنوع ایرانی افغانستانی ایرانی ترکی ایرانی عربستانی ایرانی آذری درست بشود که اینها توسط دولت مورد حمایت قرار بگیرد. یعنی شرکت های دو یا چند ملیتی اما یک پایش ایرانی باشد. این شرکت ها دریچه ورود ما به اقتصاد کشورهاست.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: تمام کشورهای ما برادرمان هستند ما باید تامین منافع آنها را بکنیم تا آنها هم متقابلا این کار را انجام بدهیم. ما در انرژی می توانیم ما در مدیریت تکنولوژی منطقه باشیم. تصمیم گرفتم وزیر خارجه دولت سلام یک تاجر موفق بین المللی ایرانی باشد و برخلاف سیاست های فعلی دولت که دارد تعداد سفارتخانه ها را کاهش می دهد ما افزایش می دهیم.

وی اظهار کرد: همه اینها پایگاه تجاری ایرانیان خواهند شد. پایگاه حمایت از ایرانیان مقیم خارج از کشور که بتوانند تجارت بکنند بتوانند سرمایه گذاری بکنند بتوانند صادرات و تولید مشترک داشته باشند. چیزی که عمق استراتژیک برای کشور ایجاد می کند زنجیره تولید مشترک است. مدیر آن باید ایرانی باشد. واقعا مسئله امروز ما ایجاد اشتغال گسترده دارای کیفیت ارزش افزوده بالاست.

قاضی زاده درباره مسئله بیکاری گفت ما در جامعه جهانی زندگی می کنیم ما رقبای جدی مثل چین و هند داریم. د رحوزه تکنولوژی مثل اروپا و آمریکا اینها محدود کننده شغلی درداخل ایران هستند.آیا ما با 80 میلیون جمعیت در نیروی کار می توانیم با هند یا بنگلادش رقابت بکنیم با نرخ نیروی کار در روز کمتر از یک دلار؟

وی افزود: اصلا قوانین ما اجازه نمی دهد وضعیت فرهنگی ما اجازه نمی دهد. ما باید مدل اشتغال ایران از کیفی تغییر بدهیم. ما باید کم کم برویم دنبال مشاغل فناورانه مشاغل با ایجاد ارزش افزوده بالا. آن چیزی که مزیت ملت ایران مثل هوش است. لذا از مهد کودک ها تا صدا و سما و شرکت های دانش بنیان همه باید تغییر ماهیت بدهند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: نمونه حوزه سلامت یک نمونه موفق است. الان شغل پزشکی ایرانی مرجع است. چندین هزار دانشجوی خارجی داریم که پزشکی می خوانند. ما در کارهای دیگر باید این را انجام بدهیم.

وی افزود: یک مسئله بیکاری مطلق است یک بخش مشاغل ناقص است. دیگر اینجا به تخصص و مدرک کاری نداریم بر اساس مزیت های هر شهرستان و شغل های یکه سریع می شود ایجاد کرد ما لیستی از مشاغل را به جوانان بیکار آنجا معرفی می کنیم دوره سه ماه می گذاریم منابع تولید را فراهم می کنیم برای آنها سیاست گذاری در اشتغال که باید تغییر نکند بنگاه هایی داریم که تعطیل شده باید اینها را فعال سازی بکنیم که خود این هم باعث تولید اشتغال می شود.

قاضی زاده خاطرنشان کرد: اصلی ترین مسئله کشور ما اقتصاد است. یکی بحث کنترل قیمت هاست و اسان کردن زندگی و معیشت مردم دوم توسعه اشتغال است. اگر این دوتا دولتی موفق بشود در 4 سال به یک ثباتی برساند که بعد دیگر جهش پیدا نکند خدمت بزرگی هم به ملت ایران کرده است. چرا ما نمی توانیم وارد انجام کارهای جدی بشویم؟ چون دنبال وضعیت حساس کنونی هستیم این باعث خطای استراتژیک است. همه اینها باعث می شود که کل سرزمین ایران رشد نکند.

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها