رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

کدام استان تابستان داغی خواهند داشت؟ / کشور وارد خشکسالی شدید شده است

در روزهایی که بارندگی های متعددی در سطح کشور رخ داد این امیدواری به وجود آمد که وضعیت کم آبی در برخی نقاط کشور جبران شود اما گویا مسئله کم بارشی در ایران عمیق تر از آن است که با چند بارندگی برطرف شود.
کد خبر: ۱۳۱۷۸۰۰

به گزارش جام جم آنلاین ، احد وظیفه رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی در رابطه با میزان بارندگی های کشور به خبرنگار جام جم آنلاین گفت: بارندگی های سال جاری زیر حد معمول بود، در واقع بارش امسال کشور به صورت تقریبی 41 درصد کمتر از حد نرمال ارزیابی شده است. 41 درصد برای کشور «کم بارشی» همچون ایران که بارش هایش یک سوم الی یک چهارم متوسط بارش جهانی است، عدد درشتی محسوب می شود.

وظیفه عنوان کرد: در مجموع ما حدود 240 میلی متر بارش داشته ایم. حدود 40 درصد از این مقدار یعنی حدود 100 میلی متر بارندگی بود و این عدد نشان می دهد کشور ما تا چه اندازه با مسئله کم بارشی روبرو است.

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی اذعان داشت: ما با مسئله «توزیع بارش نامتقارن» در کشور هم روبرو هستیم. همین کم بارشی هم به درستی در کشور رخ نداده و متقارن نشده است. در استان هایی مثل چهارمحال بختیاری، کرمانشاه و لرستان با 30 تا 40 درصد بارندگی زیر نرمال روبرو هستیم. این در حالی است که این استان ها جز مناطق پربارش کشور محسوب می شوند.

وی در ادامه گفت: رودخانه های بزرگی در جنوب غرب کشور قرار دارند و در نتیجه این کم بارشی اثری جدی بر روی «آورد رودخانه ها» گذاشته و کمبود آب نیز پشت سدها مشهود است. این مسئله خود باعث کاهش انرژی الکتریکی شده است.

وظیفه بیان داشت: در جنوب و جنوب شرق کشور نیز بارندگی ها هم زیر نرمال ارزیابی شده است. کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، یزد، جنوب فارس و مناطق شرقی کشور نظیر خراسان با بارندگی های به شدت زیر نرمال روبرو شدند.  این مناطق بین 50 الی 80 درصد کم بارشی داشته اند.   

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی یادآور شد: مسئله کم بارشی شدید، تاثیری عمیق و منفی بر روی کشت دیم ، تهیه علوفه دام ها و تامین آب شهرها و روستاها و حتی تامین جریان برق و الکتریسیته گذاشته است.

این مقام مسئول افزود: البته ما صرفا با مسئله بارش کم باران  روبرو نیستیم، بارش کم برف نیز بحرانی جدی محسوب می شود. اثر کم بارشی برف در ایام خشک سال خود را نشان می دهد. این مشکل به خصوص در ماه های گرم نظیر خرداد، تیر، مرداد و شهریور تاثیر منفی خود را نشان می دهد.

وی تاکید کرد: وقتی بارندگی برف کاهش پیدا می کند «آورد رودخانه ها» نیز کم می شود بنابراین تغذیه سدها مختل خواهد شد. حتی برخی رودخانه های غیرفصلی هم در جنوب کشور آورد ندارند.

وظیفه عنوان کرد: از نظر دمایی نیز سال بدی را پشت سر می گذاریم. اکنون که در فصل بهار به سر می بریم دمای هوا خیلی بالاتر از حد نرمال است. گرم بودن هوا باعث ذوب سریع برف می شود و در نتیجه ذخیره برفی برای ماه های گرم کاهش پیدا می کند.

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی گفت: ما الان وارد فصل خشک شده ایم. بر اساس اقلیم کشور ما فصل خشک در ایران بارندگی زیاد به دنبال ندارد. انتظار نمی رود در تابستان شاهد بارش زیادی باشیم.

وی تصریح کرد: البته جنوب شرق کشور همیشه تحت تاثیر بارش های موسمی قرار دارد و مختصر بارندگی خواهند داشت. این نقاط شرق هرمزگان، جنوب سیستان و بلوچستان و جنوب شرق کرمان هستند.

وظیفه خاطرنشان کرد: بعد از مرداد و شهریور ماه نیز بارندگی ها عمدتا در نوار شمالی کشور آغاز خواهد شد.

این مقام مسئول تاکید کرد: با توجه به اینکه در خشکسالی به سر می بریم مسئله کم آبی در کشور در چهار ماه آینده باید مدیریت شود.

وی ادامه داد: این ادعا که به تازگی مطرح کرده اند و گفته اند با داغ ترین تابستان تاریخ روبرو هستیم غلو بزرگی است. تابستان در هر شرایطی در کشور ما فصل گرمی محسوب می شود و هرگز انتظار نداریم خنک شود. ولی باید به این نکته اشاره کنم که تابستان آتی دمایی یک درجه بالاتر از حد نرمال دارد. به هر حال نباید مردم را از داغ ترین تابستان تاریخ ترساند.

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی گفت: در شمال غرب تابستان گرمی در پیش خواهد بود. این نواحی شمال یعنی آذربایجان ها، نواحی غربی مثل کردستان و یا زنجان با تابستانی روبرو خواهند بود که یک الی دو درجه گرم تر از حد نرمال است.

وظیفه ادامه داد: بقیه نواحی کشور نظیر جنوب شرقی و شرق در حد نرمال تابستان را تجربه خواهند کرد. به طور کلی فقط یک درجه بالای نرمال خواهد داشت.

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی یادآور شد: ما اکنون در فصل گرما به سر می بریم. چون به تابستان نزدیک هستیم و معمولا در این فصل از سال بارندگی کم است نمی توانیم بگوییم وضعیت خشکسالی را تجربه می کنیم. اما به هر حال چون زمستان و بهار گذشته بارندگی بسیار کمی داشتیم دوره خشکسالی در هواشناسی، کشاورزی و هیدرلوژی رخ داده است.

احد وظیفه در پایان گفت: همین الان که مقدار آب در سدها کمتر از حد معمول است در واقع وارد خشکسالی هیدرولوژیکی شده ایم. چرخه آب اختلال و تنش پیدا کرده است. متاسفانه خشکسالی شدیدی را هم پشت سر می گذاریم و باید امیدوار باشیم که این وضعیت با بارندگی ها تغییر کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها