با آغاز بحران کووید در جهان، مراکز گردشگری بسیاری آسیب های جدی دید. یکی از این مراکز، فضاهای مرتبط با گردشگری سلامت و گردشگری آبی است. سرعین به عنوان قطب گردشگری آبی در کشور پس از فراگیری کرونا پس از یک سال عملا به یک مرکز نیمه تعطیل تبدیل شده و آب گرم سرعین در وضعیت بدی قرار دارد.
با آغاز بحران کووید در جهان، مراکز گردشگری بسیاری آسیب های جدی دید. یکی از این مراکز، فضاهای مرتبط با گردشگری سلامت و گردشگری آبی است. سرعین به عنوان قطب گردشگری آبی در کشور پس از فراگیری کرونا پس از یک سال عملا به یک مرکز نیمه تعطیل تبدیل شده و آب گرم سرعین در وضعیت بدی قرار دارد.
کد خبر: ۱۳۱۶۴۲۶

از زمان استان شدن اردبیل تا پیشرفت شهر سرعین زمان زیادی نگذشته بود که مسافران از هر نقطه ایران به این شهر زیبا و بکر سرازیر شدند. سرعین فاصله زیادی با اردبیل ندارد. این شهر در فاصله 28 کیلومتری اردبیل و در غرب این شهر قرار دارد.
سرعین به خاطر هوای بسیار خنکش در گرم‌ترین روزهای سال، تپه‌های سرسبز و زیبای سبلان و همینطور چشمه‌ های آب گرمش که دل زمین می‌جوشند، معروف است.

در ساله ای گذشته با وجود اقلیم سردسیر این منطقه و سرمای زمستانی شدید در آن، فصل‌های سرد سال نیز این شهر خالی از مسافر نبود و علاقه‌مندان به ورزش‌های زمستانی، برای استفاده از پیست اسکی آلوارس، در این شهر مهمان می شدند.

سفر به اردبیل در فصل‌های بهار و تابستان طرفدار بیشتری دارد و گردشگران زیادی اقامت در اردبیل را به خاطر هوای دلپذیر و خنک در روزهای گرم بهار و تابستان ترجیح می‌دهند تا دردهایشان را به چشمه های آبگرم سرعین بسپارند. اما از زمستان سال 98 و با آمدن بیماری کرونا، صنعت گردشگری بیشترین ضربه را از تعطیلی‌ها و محدودیت‌های کرونایی دیده است به طوریکه فعالان این عرصه اغلب با تغییر شغل به دنبال کسب درآمد از محل دیگری هستند.

اغلب هتل‌ها و آبگرم‌های سرعین، مشگین‌شهر و دیگر مناطق گردشگری استان اردبیل در حال تغییر کاربری هستند و فعالان این عرصه به ویژه تورگردان‌ها به دنبال بیکاری چند ماه گذشته در صدد پیدا کردن شغلی جدید هستند زیرا که در این اوضاع و احوال سخت کرونا که هیچ حمایتی از فعالان عرصه گردشگری نمی‌شود.

در سا لهای گذشته مسافران معمولا برای اقامت در سرعین گزینه‌های زیادی داشتند. زیرا تنوع هتل‌ها زیاد است و خانه‌های بومی بسیاری از ساکنان هم برای پذیرایی از گردشگران با اجاره‌های مناسب، مهیا است. اما دیگر مانند گذشته رونقی ندارد و هیچ مسافری وارد مسافرخانه ها و هتل ها نمی شود.
 
*احتمال بیکاری 3000 نفر

محمد صبوری یکی از هتلداران شهر سرعین است. وی درباره وضعیت کنونی سرعین می گوید:با آمدن ویروس کرونا و شرایط قرنطینه ای شهرها امروز بیش از ۱۸ ماه است که سرعین راکد مانده و هتلداران تنها کسانی هستند که بیش از سایرین متضرر شدند.

وی در ادامه افزود: صنعت هتلداری در استان اردبیل از شهر سرعین شروع شده است و بگونه ای که بیش از سیصد واحد اقامتی در سرعین احداث شده و متاسفانه دولت هیچ برنامه حمایتی مثل صندوق حمایتی برای این صنعت پاک در نظر ندارد.

این هتلدار در ادامه گفت: صنعت هتلداری بدون شک صنعتی است که اشتغال زایی بیش از ۳۰۰۰ نفری دارد. چه می شود مانند صنعت کشاورزی جایگاهی داشته و صندوقی نیز برای شرایط بحرانی داشته باشد.

وی با بیان اینکه امروز سرعین نیازمند حمایت همه جانبه دولت را می طلبد، افزود: امروز تقاضای تغییر شغل از هتلداران صد برابر تقاضای احداث هتل است.  مدیریت شهری، مسئولین شهرستان و استان و میراث فرهنگی و گردشگری استان به عنوان متولیان گردشگری باید برای این صنعت پاک فکری بکنند و امیدواریم بعد از کرونا رسانه جمهوری اسلامی ایران پیش قدم شده تا هیجان انگیزه شی برای گردشگری را ایجاد کند.
 
یکی از جذاب ترین ویژگی های سرعین داشتن چشمه های آب گرم فراوان است که مردم برای درمان کمر درد، زانو درد و پا درد از آن استفاده می کنند. چشمه های آبگرم سرعین به عنوان معروف ترین و جذاب ترین ویژگی این شهر به حساب می آیند چرا که  قبل از همه گیری بیماری کرونا بسیاری از مردم تنها برای استفاده از این چشمه ها قصد سفر به سرعین را داشتند که یکی از سنتی ترین آب گرم های سرعین مجموعه آب گرم گاومیش گلی است که نامش همیشه در بین جاذبه های دیدنی سرعین به چشم می خورد.

علی عیادی مدیر مجموعه آب گرم گاومیش گلی است. وی در خصوص نبود مسافر و وضعیت شهر سرعین می گوید: متاسفانه همانطور که کرونا در تمام دنیا ضرر و زیان های جانی و مالی به بار آورده است. شهر توریستی سرعین هم از این آسیب ها در امان نمانده است.

وی ادامه داد: یکی از راه های اصلی مبارزه با کرونا دوری از تجملات انسانی است. برای همین سرعین که زمانی شاهد سیل عظیم گردشگران بود امروزه خالی از مسافر است.

این مدیر ادامه داد: گردشگران از ترس کرونا نه تنها به سرعین بلکه به خیلی از شهرهای توریستی سفر نمی کنند. اگر به پلاک ماشینهایی که در سرعین تردد می کنند دقت کنید، خواهید دید که بیش از نود درصد ماشین ها بومی هستند. خیلی کم و به ندرت شاهر شماره پلاک غیربومی خواهید بود.

وی در ادامه گفت: اگر کرونا به این زودی ریشه کن نشود قطعا باید به فکر تغییر شغل باشیم. ما آبگرم ها را با مبالغ زیادی اجاره می کنیم و اگر مسافری نباشد که از این آبگرم ها استفاده کند قطعا توان پرداخت اجاره را نخواهیم داشت.

این مدیر درباره خسارتی که وارد شده گفت: خسارتی که به ما تحمیل شده است را هیچ سازمان و ارگانی متحمل نمی شود. ما با اداره آب همکاری می کنیم و پیمانکار هستیم. باید با ما همکاری شود تا از این بحران عبور کنیم.

عیادی در ادامه گفت: با توجه به نامه ای که از سوی بهداشت آمده است تنها به صورت محدود میتوان  به تعداد 50 نفر از آبگرم استفاده کرد. و در استفاده از رختکن ها باید فاصله اجتماعی حذف شود.

وی اظهار امیدواری کرد و گفت: مبارزه اساسی برای ریشه کن کردن کرونا بستگی به واکسینه شدن همه افراد جامعه دارد. امیدواریم با واکسینه شدن ، دوباره نه تنها سرعین بلکه تمامی مناطق توریستی کشور، مسافر سرازیر شده و جان دوباره بگیرد.
 
در طی هفته گذشته اکبر بهنام‌جو استاندار اردبیل در حاشیه جلسه قرارگاه شهید سلیمانی شهرستان سرعین با اشاره به تداوم محدودیت‌های کرونایی در شهرهای قرمز و نارنجی اظهار کرد: با توجه به اینکه وضعیت شهرهای استان قرمز یا نارنجی است محدودیت‌های کرونایی نیز مطابق با دستورالعمل ستاد کرونای استانی تا پایداری وضعیت بیماری کرونا در منطقه ادامه خواهد داشت.

وی افزود: در وضعیت نارنجی، آب درمانی‌ها می‌توانند بازگشایی شوند، ولی به جهت اینکه اگر باز باشند، می‌توانند جاذبه‌ای برای حضور گردشگر بوده و موجب ازدحام جمعیت شوند، تعطیل هستند که بعد از رسیدن به وضعیت زرد و آبی با رعایت پروتکل‌ها فعال می‌شوند.

این مسئول بیان کرد: کارهایی که مطابق برنامه‌ریزی‌ها و شیوه‌نامه‌های بهداشتی انجام می‌شود و با همکاری مردم قطعاً از نارنجی به زرد را نیز خواهیم داشت.

بهنام جو میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ادارات سرعین را بالای ۹۵ درصد اعلام کرد و افزود: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح شهر پایین بوده که تلاش می‌شود به ۸۵ درصد برسد.
 
 
گزارش از سولماز نعمتی، جام جم آنلاین اردبیل.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها