نایب رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: داروهای ضد کرونا صرفا در اختیار داروخانه‌های بیمارستانی و دولتی است.
کد خبر: ۱۳۱۶۱۴۵

به گزارش جام جم آنلاین، سید علی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران در برنامه «سلام تهران» با اشاره به اینکه داروهای ضد کرونا صرفا در اختیار داروخانه‌ های بیمارستانی و دولتی است، یادآور شد: بخشی از داروهای موثر در درمان کرونا، در کشور تولید و بخشی وارد می‌شود اما علی رغم قولی که وزارت بهداشت جهت توزیع این دارو‌ها در سطح داروخانه‌های خصوصی کشور داده بود تا دسترسی مردم به داروها راحت باشد، متاسفانه هنوز این اتفاق نیفتاده است و شاهد آن هستیم که این داروها صرفا در اختیار داروخانه‌ های بیمارستانی و دولتی است. این امر تهیه دارو را برای مردم با مشکل مواجه کرده است.

فاطمی در خصوص روند تولید دارو، عنوان کرد: وقتی از تولید دارو صحبت می‌شود به معنای تولید صددرصدی نیست. بخشی از مواد اولیه تولید دارو، وارد کشور می‌شود، تغییراتی روی آن اعمال شده و تبدیل به محصول نهایی می‌شود. خواه ناخواه ما به واردات ماده اولیه اصلی، مواد جانبی و بینابینی و هم به محصول، نیاز داریم. در رابطه با این داروها کمبود جهانی وجود دارد و کشور ما هم از این کمبود مستثنی نیست.

وی گفت: هم‌اکنون نسبت به سال گذشته وضعیت تامین دارو بهتر شده و کمبودی نداریم. سال گذشته، شرایط به گونه‌ای بود که در بیمارستان‌ها هم داروی کرونا وجود نداشت. طبق اعلام همکارانمان در وزارت بهداشت، با برنامه‌ریزی صورت گرفته در فصل تابستان علاوه بر مشکل کمبود واکسن که قول دادند برطرف شود، مشکل دارو هم رفع خواهد شد.

رئیس انجمن داروسازان با اشاره به اینکه واکسن کرونا در بازار سیاه ناصرخسرو وجود ندارد، تصریح کرد: متاسفانه در بازار سیاه، داروهای خوراکی و تزریقی ضد ویروس به صورت قاچاق وجود دارد اما طبق بررسی‌های انجام شده، واکسن کرونا در ناصرخسرو موجود نیست و موارد یافت شده آب مقطر بوده است.

فاطمی افزود: ادعاهای صورت گرفته در بازار سیاه در خصوص تهیه واکسن از بیمارستان، صحت ندارد. توزیع واکسن برعهده بیمارستان‌ها و معاونت درمان یا معاونت غذا و دارو نیست بلکه از طریق معاونت‌های بهداشتی این‌کار صورت می‌گیرد.

وی عنوان کرد: به محض ورود واکسن به ایران، کدهای اختصاصی برای هر واکسن در نظر گرفته و روی آن درج می‌شود. اگر واکسنی به هر دلیلی در بازار سیاه پخش شود؛ خیلی راحت از طریق این کد مشخص خواهد شد که این اقدام از کجا صورت گرفته است.

رئیس انجمن داروسازان گفت: علاوه براین زمانی که واکسن از طرف معاونت بهداشتی به مراکز، جهت تزریق داده می‌شود، شیشه خالی و ویال آن برگشت داده می‌شود و پوکه‌ها، به همان اندازه که تحویل داده شده، جمع آوری می‌شود. دریافت می‌شود.

وی تصریح کرد: بعضی ادعا می‌کنند این واکسن تزریق نمی‌شود بلکه به ظرف دیگری منتقل و به بیرون از مراکز درمانی می‌رود. این هم صحت ندارد. چون داروی تزریقی را نمی‌توان خارج از ظرف اصلی خودش نگهداری کرد.

فاطمی خاطرنشان کرد: این داروها خیلی سریع، آلودگی میکروبی پیدا می‌کنند و می‌توانند باعث مرگ مصرف‌کننده شوند. در کل دارو نباید از بازار سیاه تهیه شود. خصوصا داروهای تزریقی که شرایط نگه‌داری ویژه‌ای لازم دارند.

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها