با آشنایی با امکانات و مزیت‌های نرم‌افزار تازه‌وارد «کلاب‌ هاوس» به کسب‌وکارتان رونق بدهید

کارآفرینی از مسیر کلاب‌ هاوس

خیلی وقت‌ها نیاز نیست برای خلق ایده‌های نو، فناوری و دانش جدیدی بیاموزید؛ کافی است خود را در مکان‌های مناسب قرار دهید

۴ کنج دنج خلاقیت‌ آفرین

تابه‌حال شده با خودتان فکر کنید چطور بعضی ایده‌های کسب‌وکاری جذاب در ذهن کارآفرینان موفق ایجاد می‌شود؟ آیا همه آنها دانش فنی و تخصصی ویژه‌ای داشتند که توانستند ایده درخشانی ارائه کنند و کسب‌وکارشان به‌سرعت مسیر رشد و توسعه را طی کند؟ خوب است بدانید در بسیاری از موارد ایده‌های نوآورانه کارآفرینان الزاما از دانش و اطلاعات فنی تخصصی‌شان ریشه نمی‌گیرد.
کد خبر: ۱۳۱۲۴۷۱

گرچه فناوری یکی از پایه‌های ثابت کسب‌وکارهای نوپا و استارت‌آپی است اما بیش از دانش فنی، یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت، قرار گرفتن در زمان و مکان مناسب است البته منظور این نیست که باید حتما خوش‌شانس باشید که در زمان مناسب در مکان مناسب قرار بگیرید و ناگهان ایده نابی از آسمان به ذهن‌تان برسد.

خوشبختانه مطالعات نشان داده است برخی مکان‌ها زمینه‌سازی بهتری برای خلق ایده‌ها فراهم می‌کنند.

در ادامه چهار مکان زمینه‌سازی ایده‌پردازی را بررسی می‌کنیم تا اگر درصدد ایده‌پردازی و خلاقیت جدیدی برای کسب‌وکارتان هستید بیشتر به آنها سر بزنید.

گذار جمعیتی

گاهی تغییر محسوس در میان جمعیت می‌تواند بستر جدیدی برای بروز ایده‌های جدید فراهم کند. تغییرات محسوس در تعداد جمعیت، پراکندگی سنی، میزان و نوع تحصیلات، تنوع مشاغل افراد و حتی تغییر در وضعیت جغرافیایی اماکن مختلف می‌تواند موقعیت‌های کارآفرینی پربازده و کم‌ ریسکی را به وجود بیاورد؛ زیرا زمانی که چنین تغییراتی در یک محیط ایجاد می‌شود، نیازها و خواسته‌های جدیدی به وجود می‌آید و بدون شک می‌توان بدون صرف سرمایه برای توسعه فناوری‌های جدید به راهکارهای ساده‌ای برای برطرف کردن این نیازهای جدید بیندیشید و به‌سرعت وارد عمل شوید. به‌عنوان‌مثال، وقتی شهرک یا شهر جدیدی در اطراف کلانشهرها پدید می‌آید، این ظرفیت به‌شدت مهیا می‌شود، یا مثال دیگر این موضوع شرایطی است که افزایش جمعیت دهه۶۰ در دهه‌های پس‌ازآن اثرات مختلفی به همراه داشت: در دهه۷۰ نیاز به مدارس و مراکز آموزشی و سنین کودکی و نوجوانی زیاد شد. در دهه ۸۰ نیاز به محیط آموزش عالی و موقعیت‌های شغلی. اما در دهه‌های بعدی که الگوی جمعیتی کمی متفاوت‌تر بود، نیازهای جامعه نیز تغییر پیدا کرد. بنابراین هوشمند، فردی است که بتواند در این تغییرات جمعیتی به‌سرعت نیازها را شناسایی و راهکارهای خلاقانه‌ای برای آنها ایجاد کند.گذار جمعیتی یکی از بهترین زمان‌ها برای خلق نوآوری است.

تغییر در دیدگاه‌ها

اگر متوجه شدید درجایی تغییری در دیدگاه افراد یا سبک زندگی‌شان در حال رخ دادن است، مطمئن باشید فضای ایده‌پردازی و خلاقیت بسیار داغ است.

به‌عنوان‌مثال به شرایطی که همه‌گیری کرونا به زندگی همه ما تحمیل کرد، نگاه کنید. تا قبل از کرونا اگر می‌خواستید در شرکت مطرحی در پایتخت یا شهرهای بزرگ مشغول به کار شوید و از طرفی ساکن آن شهر نبودید، چاره‌ای جز تغییر محل زندگی و مهاجرت به شهرهای بزرگ نداشتید اما در همین یک سال گذشته، بسیاری از شرکت‌ها بیشتر از این‌که به فکر توسعه مکان فیزیکی‌شان باشند، متوجه شدند بسیاری از کارها بدون حضور افراد در دفتر کار هم به‌خوبی قابل انجام است.

به همین ترتیب، مراکز آموزشی و دانشگاهی کشور نیز ناگزیر شدند زیرساخت‌های موردنیاز را برای تحصیل آنلاین و از راه دور خود توسعه دهند.

خرید از راه دور یا حتی دریافت خدمات مختلف ازجمله خدمات پزشکی از راه دور از دیگر نتایج تغییرات به وجود آمده در پی این همه‌گیری است. به عقیده کارشناسان این تغییر نگرش‌ها و سبک زندگی با پایان همه‌گیری هم دیگر به روال قبلی برنخواهد گشت. به همین علت به نظر می‌رسد در ادامه شاهد کاهش مهاجرت‌ها به‌سوی کلانشهرها باشیم.

در این مثال، تغییر نگرش در ادامه راه را برای ایده‌پردازی و خلاقیت درزمینه ارائه خدمات آنلاین و بسترهای ارتباط از راه دور باز خواهد کرد؛ ایده‌هایی که شاید به مهارت‌های خیلی پیچیده‌ای نیاز نداشته باشد اما با اقدام به‌موقع می‌تواند زمینه‌ساز راه‌اندازی کسب‌وکارهای بزرگ در سال‌های پیش‌رو باشد.

همیشه حواستان به تغییرات نگرشی و سبک زندگی در محیط‌های مختلف باشد. دقیقا در این شرایط با دیدن نیمه پر لیوان است که می‌توانید تهدیدی را به فرصتی بکر تبدیل کنید.

کارهایی که نشدنی به نظر می‌آید

گاهی‌اوقات آن‌قدر به روش‌های قدیمی برای انجام برخی کارها عادت می‌کنیم که یادمان می‌رود چقدر اذیت‌کننده هستند یا سختی‌های اضافه‌ای که می‌تواند وجود نداشته باشد را تحمیل می‌کنند اما اگر کمی دقت کنیم، می‌توانیم با خلاقیت، ایده‌های جدیدی برای انجام بسیاری از کارها به وجود بیاوریم. چنین ایده‌هایی به دلیل سادگی و راحتی‌ای که برای افراد به همراه خواهد داشت، با سرعت زیادی همه‌گیر می‌شود. پس یکی از مکان‌هایی که می‌تواند ایده یک کسب‌وکار موفق را در ذهن‌ ما ایجاد کند، جایی است که داریم کاری را از روی عادت به روشی قدیمی انجام می‌دهیم.

یکی از مثال‌های خوب برای این مورد خرید آنلاین لباس و کفش است. تا چند سال پیش فکر این‌که بخواهیم لباس یا کفشی را بدون امتحان کردن جنس و اندازه آن از نزدیک خریداری کنیم به‌هیچ‌عنوان از ذهنمان نمی‌گذشت و کاملا برایمان نشدنی بود اما یک راهکار ساده موجب شد این روزها خیلی از ما بدون نگرانی، به‌جای ساعت‌ها از این مغازه به مغازه بعدی رفتن برای پیدا کردن کالای موردنظرمان، ترجیح ‌دهیم به‌صورت آنلاین آن را جست‌وجو کنیم و سفارش دهیم؛ امکان ارسال و بازگشت رایگان!
حتی اگر روش‌های قدیمی کارایی خوبی هم داشته باشد، بازهم همیشه روش بهتری برای انجام‌شان وجود دارد. تمرکزتان را روی شناسایی نقاط سختی و دشواری کارهای مختلف در زندگی روزمره، صنعت و کسب‌وکارها بگذارید و به‌دنبال راهکار ساده‌تری برای انجام‌شان باشید.

پیروزی و شکست پیش‌بینی‌ نشده

یکی دیگر از جاهایی که می‌تواند زمینه‌ساز خوبی برای خلاقیت‌های جدید باشد، شکست‌ها یا موفقیت‌های پیش‌بینی‌نشده و غیرمنتظره است. بیشتر کارآفرینان از چنین موقعیت‌هایی به‌سادگی عبور می‌کنند، درحالی‌که توجه به علت وقوع آنها و کمی عمیق شدن در موردشان می‌تواند نوع نگرش جدیدی را نسبت به نگرش قبلی‌مان به وجود بیاورد.

اینجاست که ایده‌های خلاقانه جدیدی شکل می‌گیرد که نه‌فقط می‌تواند تحول خوبی ایجاد کند بلکه کاملا برگرفته از خواسته و نیاز مخاطبان کسب‌وکارمان است.

در حقیقت شکست و موفقیت‌ های غیرمنتظره، همان‌جایی است که از افق دید ما خارج بوده و حالا با نگاه عمیق‌تر می‌تواند ایده‌های بکری را برایمان رقم بزند.

عسل اخویان طهرانی - دانش روزنامه جام جم 

برگرفته از: entrepreneur.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها