بنا به دلایل متعددی جمعیت ماهیان آب های شیرین نقاط مختلف دنیا بسیار کم شده است و اکنون با خطر انقراض مواجه هستند.
کد خبر: ۱۳۰۵۲۷۹

به گزارش جام جم آنلاین ، بر اساس یک ارزیابی ماهیان آب شیرین در معرض تهدید قرار دارند؛ به طوری که یک سوم جمعیت جهانی از آنها با خطر انقراض مواجه است.

جمعیت ماهیان آب شیرین مهاجر از سال 1970 تاکنون 76 درصد کاهش یافته و ماهی های بزرگ - که بیش از 30 کیلوگرم وزن دارند - در اکثر رودخانه ها نابود شده اند. جمعیت جهانی ماهی های بزرگ هم 94 درصد کاهش یافته و سال گذشته 16 گونه ماهی آب شیرین منقرض اعلام شده است.

در گزارش سازمان حفاظت جهانی با عنوان ماهیان فراموش شده جهان ، گفته شده است كه جمعیت جهانی ماهیان آب شیرین در حال سقوط آزاد هستند. مشکلات متنوع از جمله آلودگی ، صید بی رویه و ماهیگیری، غییرات آب و هوا و برهم زدن اکولوژی های رودخانه ها باعث انقراض برخی از گونه ها و خطر مشابه برای گونه های دیگر شده است. اکثر رودخانه های جهان اکنون در قسمتهایی متصرف شده اند  و آب آنها برای آبیاری استخراج می شوند. البته جریان های طبیعی نیز این رودخانه ها در جهت منفی تحت تاثیر قرار می دهد و زندگی ماهیان آب شیرین را دشوار می کند.

ماهی قزل آلا  که بخشی از چرخه زندگی خود را در اکوسیستم های آب شیرین می گذرانند ، از دهه 1960 در نقاط مختلف جهان به شدت کاهش یافته و مارماهی اروپا به شدت در معرض خطر است. بوربوت و ماهیان خاویاری نیز در آبهای انگلستان منقرض شده اند.

این گزارش نشان داد که تنوع زیستی در اکوسیستم های آب شیرین با دو برابر سرعت اقیانوس ها و جنگل ها از بین می رود. بیش از 18 هزار گونه ماهی آب شیرین شناخته شده و هنوز هم بیشتر کشف می شود. اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) ، که لیست قرمز جهانی گونه های در معرض خطر را تهیه می کند ، بیش از 10 هزار گونه را ارزیابی کرده و دریافت که حدود 30 درصد در معرض خطر انقراض قرار دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها