در این گزارش با نکاتی درباره مراقبت از گیاهان خانگی در زمستان آشنا می‌شوید

روی گل‌تان سرما نبیند

اگر دلتان می‌خواهد گل‌ها را به سلیقه خودتان رنگ‌ کنید، این گزارش را بخوانید

گل‌ها در کارگاه رنگرزی (+اینفوگرافیک)

یکی از الطاف طبیعت به ما همین رنگارنگی‌اش است. بسیاری از گل‌ها در طیف وسیعی از رنگ‌ها وجود دارند و حتی با پژوهش‌های جدید محققان، تنوع رنگی‌‌شان بیشتر هم می‌شود. شاید بسیاری از آدم‌ها در کودکی رنگ گل‌ها را دلخواه خود تصور می‌کردند ‌ مثلا ‌ گل داووی سبز رنگ را به تصویر می‌کشیدند.
کد خبر: ۱۳۰۳۲۲۷

خبر خوش این‌که حالا این تصورات محقق شده و این گل را با رنگ‌های سبز، سفید، زرد، بنفش، صورتی و قرمز می‌بینیم.

با این‌حال هنوز هم دوست داریم رنگ‌های متنوع‌تری از این گل وگل‌های دیگر را تجربه کنیم. تجربه‌ای که در محدوده کوچکی شاید بشود به‌دست خودمان هم رقم بخورد. شاید بپرسید چگونه؟ مگر ما می‌توانیم در طبیعت دست ببریم و این کار را بکنیم؟ باید گفت تا حدودی«بله».

با به کار بردن بعضی روش‌های ساده این کار امکان‌پذیر است. البته این شیوه بیشتر بر روی گل‌های سفید اجرا می‌شود.

این ایده جذاب برای هدیه دادن، چیدن میز در جشن‌ها و مهمانی‌ها کاربرد زیادی دارد و برای کودکان هم سالم، آسان، خلاقانه و سرگرم‌کننده است؛ اگر به دنبال دسته گلی با رنگ خاص هستید همین حالا دست به کار شوید.

می‌توان با استفاده از دو روش گل‌ها را رنگ‌آمیزی کرد؛ رنگ کردن گل‌های تازه با رنگ خوراکی و غوطه‌ور کردن گل‌های تازه در رنگ. برای روش اول به ‌مواد و وسایلی مانند رنگ خوراکی، لیوان شیشه‌ای، گلدان یا شیشه مربا، قاشق پلاستیکی، یک یا چند نوع گل‌ سفید، قیچی باغبانی یا چاقوی تیز و آب نیاز است.

مرحله اول: گزینش گل

گل سفید مد نظرتان را انتخاب کنید. اما یک شاخه گل بریده، موقع خرید باید چه مشخصاتی داشته باشد؟

ساقه گل هر چه بلندتر، ایستاده‌تر و سفت‌تر باشد بهتر است تا در روند جذب آب اختلالی ایجاد نشود.
گلبرگ‌ها و برگ‌ها تازه و سرحال، بدون لکه و پژمردگی باشند تا رنگ را خوب جذب کنند و شکل زیباتری داشته باشند.

بهترین حالت، خرید گل‌هایی با غنچه نیمه باز است. این گل‌ها بیشترین ماندگاری را دارند. هر چه گل غنچه‌تر باشد رنگ‌آمیزی آن هم آسان‌تر است.

مرحله دوم: جدایی برگ‌ها از ساقه

همه برگ‌های گل را بچینید. چون برگ‌ها هم مزاحم جذب و حرکت رنگ به سمت گلبرگ‌ها هستند و هم این‌که باعث مصرف رنگ بیشتری می‌شوند در حالی‌که رنگ‌پذیری هم ندارند و اصولا هدف ما در رنگ کردن نیستند پس چه بهتر که حذف شوند اما اگر چینش نهایی گل در گلدان به صورتی است که لازم است برگ داشته باشد، چند برگ را روی ساقه نگه دارید.

مرحله سوم: برش اریب ته ساقه

ساقه‌ گل‌های مورد نظر را زیر فشار کم شیرآب بگیرید و همان‌جا با قیچی یا کاتر تیز، ته آن را به اندازه ۲ تا ۵ سانتی‌متر به صورت مورب برش بزنید. این کار سه فایده دارد:

اول این‌که لایه مرده انتهای ساقه حذف و راه نفوذ آب باز می‌شود در نتیجه رنگ با سرعت بیشتری به بالا می‌رسد.

دوم این‌که با برش مورب، سطح بیشتری برای جذب آب و رنگ در اختیار ساقه است و گل‌ها مدت بیشتری شاداب و با طراوت می‌مانند.

سوم این‌که برش صاف ساقه باعث چسبیدن آن به کف ظرف و دسترسی کمتر گیاه به آب می‌شود اما برش زاویه‌دار ساقه مانع از این اتفاق می‌شود.

به خاطر هوا نکشیدن و بسته شدن آوندها، بلافاصله بعد از برش، گل‌ها را به ظرف آب و رنگ منتقل کنید.

دقت کنید برای برش از چاقو یا قیچی تیز استفاده کنید. در غیر این‌صورت بافت ساقه لهیده و رنگ به کندی جذب می‌شود.

نکته۱: طول ساقه بستگی به چینش شما در گلدان دارد، اما حواس‌تان باشد هرچه ساقه کوتاه‌تر باشد، فاصله کمتری بین رنگ و گلبرگ‌ها وجود دارد و این یعنی جذب سریع‌تر.

نکته۲: بعد از خرید گل‌ها، می‌توانید آنها را به مدت چند ساعت بدون آب رها کنید تا تشنه شوند. زمانی که انتهای ساقه‌هایشان را بریدید و آنها را در محلول رنگ قرار دادید، رنگ را به سرعت جذب خواهند کرد.

مرحله چهارم: ترکیب آب و رنگ

رنگ خوراکی یا رنگ غذا را در یک لیوان آب بریزید و با قاشق پلاستیکی هم بزنید. آب، هم‌دما با محیط یا ولرم باشد مناسب‌تر است. برای یک لیوان آب حدود ۲۵ قطره رنگ کافی است. البته این غلظت، بستگی به تناژ رنگ مورد نظر شما دارد. رنگ‌های خوراکی دامنه محدودی دارند و فقط در چهار رنگ زرد، قرمز، سبز و آبی در بازار موجودند. شما می‌توانید با ترکیب چند رنگ با یکدیگر، رنگ‌های بیشتری بسازید.

مرحله پنجم:‌ در انتظار رنگ

حالا نوبت آن است گل‌ها را در رنگ آماده شده بگذارید. سرعت و قدرت جذب رنگ هر گل با گل دیگری متفاوت است. پس بهتر است برای هر نوع گل، از گلدان یا ظرف جداگانه استفاده کنید. مثلا اگر سه گل سفید داوودی، میخک و ادریسی را در آب و رنگ بگذارید نتیجه یکسان نخواهد بود.

نکته: ارتفاع ظرف‌ها باید دست کم ده سانتی متر باشد تا بتوان شاخه‌های گل را در آن قرار داد.

یک تجربه: شما می‌توانید در انتهای ساقه گل یک برش بزنید و یک چهارم انتهایی آن را از وسط به دو یا سه قسمت تقسیم کنید و هر قسمت را در یک لیوان رنگ قرار دهید تا گل چند رنگ شود.

مرحله ششم: یک روز صبر

چند دقیقه بعد از گذاشتن گل‌ها در رنگ متوجه تغییر رنگ‌شان خواهید شد. این فرآیند از یک ساعت تا شش ساعت طول می‌کشد و گاهی یک تا دو روز و حتی زمان بیشتری نیاز است تا گل به بیشترین توان رنگ‌گیری خود برسد.

‌اگر دل‌تان می‌خواهد رنگ گل‌هایتان ملایم باشد می‌توانید آنها را زودتر از رنگ خارج کنید. طی این مدت ظرف‌ها را در یک جای خنک و ‌دوراز نور مستقیم آفتاب قرار دهید.

مرحله هفتم: تغییرات جذاب

بعد از تغییر رنگ گل‌ها به رنگ دلخواه‌تان، آنها را از آب و رنگ بیرون بیاورید و ساقه‌‌شان را با آب بشویید تا رنگ خوراکی از آنها پاک شود. دوباره یکی دو سانتی‌متر از انتهای ساقه گل را به صورت مورب و مثل مرحله چهارم برش بزنید و آنها را در آب گلدان بگذارید و از تغییر رنگ جذاب‌شان لذت ببرید. این رنگ تا وقتی که گل سرحال و شاداب است در آن می‌ماند.

‌غوطه وری گل‌های تازه در رنگ

در این روش از رنگ‌های مخصوص برای غوطه ورد کردن گل استفاده می‌شود. تعداد آنها به ده رنگ می‌رسد اما شما می‌توانید به راحتی رنگ‌ها را با هم مخلوط کنید تا رنگ جدیدی را به دست آورید. این رنگ‌ها خیلی کدر نیستند، پس به خاطر داشته باشید که برای گل‌های سفید شما دو طیف سفید روشن و پررنگ خواهید داشت در حالی که درگل‌های رنگارنگ، رنگ‌های پیش روی شما، در محدوده تیره‌ و تیره‌تر هستند. به عنوان مثال با استفاده از غنچه‌های تیره رنگ گل‌های بسیار تیره‌ای ایجاد کنید؛ مثل رزهای قرمز که در رنگ ارغوانی فرو می‌روند و سیاه به نظر می‌رسند.

نکته: برای داشتن یک رنگ ملایم‌تر، چند قطره الکل را به محلول رنگ خود را اضافه کنید.

مرحله انتخاب گل، جدایی برگ‌ها از ساقه، برش انتهای ساقه و ترکیب آب و رنگ مثل روش قبل است. تنها تفاوت این دو روش در مرحله آخر است.

در این مرحله گل به جای جذب رنگ، در آن غوطه ور خواهد شد.

رنگ خود را آماده کنید و در یک کاسه یا هر ظرف لبه پهن و دهانه گشاد دیگری بریزید.

یک تکه پارچه زیر ظرف پهن کنید تا در صورت پاشیدن قطرات آب و رنگ به اطراف، جایی رنگی نشود.

گل‌ها را وارونه در ظرف رنگ فرو کنید و چند ثانیه نگه دارید تا مطمئن شوید گلبرگ‌ها رنگ گرفته‌اند.

بعد گل را بردارید و آن را زیر شیر آب، آبکشی کنید.

بعد از این مرحله، به هیچ وجه گل را تکان ندهید تا رنگ در جای خود تثبیت شود و به اطراف هم نپاشد.
این روند را برای همه گل‌های انتخابی‌تان تکرار کنید.

اگر از رنگ گل راضی نبودید می‌توانید آنها را برای بار دوم در رنگ فرو کنید و به آنها فرصت دهید تا رنگ‌شان خشک شود.

مراقب باشید در حین انتقال گل به گلدان، گل را به دست خود، لباس، مبل و در و دیوار نزنید.

شما می‌توانید هر گلی را برای این‌کار انتخاب کنید اما بیشترین انتخاب‌ها مربوط به گل‌های رز، داوودی، ارکیده، مارگریت، میخک و ادریسی است.

جهت مشاهده تصویر اصلی بر روی عکس زیر کلیک کنید.

گل‌ها در کارگاه رنگرزی (+اینفوگرافیک)

زینب خزایی - جامعه / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها