توسط پژوهشگران روسیه و بلژیک انجام شد

توسعه سیستم اصلاح ژنوم با کمک یک کارت حافظه ژنتیکی

پژوهشگران روسیه و بلژیک، ساختاری ابداع کرده‌اند که به یک کارت حافظه ژنتیکی شباهت دارد و می‌تواند به توسعه سیستم اصلاح ژنوم کمک کند.
کد خبر: ۱۳۰۳۲۲۴
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، پژوهشگران "دانشگاه پلی‌تکنیک پتر کبیر سن پترزبورگ"(SPbPU) با همکاری پژوهشگران بلژیکی، گامی به سوی توسعه فناوری اصلاح ژنوم برداشته‌اند. در حال حاضر، این امکان وجود دارد که مواد ژنتیکی در اندازه‌ها و ساختارهای گوناگون، به اندام‌ها و بافت‌ها ارسال شوند.
 
این کلیدی برای از بین بردن نقص‌های DNA و درمان بیماران بیشتر است. این گروه پژوهشی، یک حامل پلیمر با ویژگی‌های منحصر به فرد ابداع کردند که چندین نوع ماده ژنتیکی را می‌توان در ساختار آن بارگذاری کرد.
 
دانشمندان به طور ویژه توانستند مواد ژنتیکی گوناگون از "آران‌ای خاموشگر"(siRNA) گرفته تا "آران‌ای پیام‌رسان"(mRNAs) را در این ساختار بارگذاری کنند. کارایی این موضوع، روی سلول‌های بنیادی انسان نشان داده شد.
 
"الکساندر تیمین"(Alexander Timin)، از پژوهشگران این پروژه گفت: در حال حاضر بیشتر واکسن‌ها از جمله واکسن کووید-۱۹، براساس آران‌ای پیام‌رسان ساخته می‌شوند. این نوعی کارت حافظه ژنتیکی به شمار می‌رود و اطلاعاتی دارد که می‌تواند سیستم ایمنی انسان را فعال کند تا یاد بگیرد که چگونه با پروتئین‌های دشمن کنار بیاید. معمولا برای اهداف پزشکی، از حامل‌های متفاوتی استفاده می‌شود.
 
ما ثابت کردیم که امکان رساندن مواد ژنتیکی در اندازه‌های گوناگون با استفاده از نوعی حامل وجود دارد. این فناوری، افق‌های جدیدی را برای توسعه سیستم‌های انتقال غیر ویروسی می‌گشاید.
به گفته دانشمندان، می‌توان این حامل در مقیاس میکرون را به همراه مواد ژنتیکی گنجانده شده در آن، به وسیله تجویز سیستمیک و یا به صورت موضعی انتقال داد.
 
"ایگور رادچنکو"(Igor Radchenko)، از پژوهشگران این پروژه گفت: ما قصد داریم در آینده، آزمایش‌هایی را روی حیوانات آزمایشگاهی حامل تومور انجام دهیم تا بفهمیم که مواد ژنتیکی تحویل داده شده به تومور چگونه مدیریت می‌شوند.
این پژوهش، در مجله "Particle & Particle Systems Characterization" به چاپ رسید.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها