در انتظار گاندوهای جدید و جذاب
تأملی بر چشم‌انداز «سیمافیلم» در دوران تحولی رسانه ملی

در انتظار گاندوهای جدید و جذاب

مستند پس از طوفان به تهیه‌كنندگی و كارگردانی مهدی نقویان از شبكه‌های ۳ و مستند پخش می‌شود

پس از انقلاب چه اتفاقی افتاد؟

یكی از قالب‌های مستندسازی، آرشیوی است. شاید با شنیدن این نام با خودتان فكر كنید حتما كسی پشت سیستم می‌نشیند، چند تصویر آرشیوی را كنار هم قرار می‌دهد و با تدوین به یك مستند آرشیوی می‌رسد.
کد خبر: ۱۳۰۲۸۹۹

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم ؛ در حالی كه این تصور كاملا اشتباه است و مستندسازان آرشیوی به این شكل كار نمی‌كنند، بلكه مدت‌های زیادی را صرف تحقیق و نگارش می‌كنند و بعد سراغ آرشیو می‌روند و... بنابراین باید خط بطلان بر چنین تصوراتی كشید. بر همین اساس شبكه مستند برای ایام دهه فجر مستندی به نام پس از طوفان را تولید كرده كه در قالب مستندهای آرشیوی تولید شده است. این مستند به تهیه‌كنندگی و كارگردانی مهدی نقویان تولید شده و پخش آن از شب گذشته از دو شبكه سه و مستند آغاز شده است. با نقویان درباره جزئیات این مستند به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

 

پخش تصاویر منتشرنشده از انقلاب

تهیه‌كننده مستند پس از طوفان با اشاره به تصاویر آرشیوی این مجموعه می‌گوید: ما در این مجموعه مستند به جزئیات وقایع انقلاب پرداخته‌ایم و تصاویری نشان می‌دهیم كه تا امروز به آن پرداخته نشده بود. در واقع مردم می‌توانند با تماشای مستند پس از طوفان بیننده تصاویری از انقلاب باشند كه تا امروز ندیده‌اند. در واقع ما تلاش كرده‌ایم تا یك مستند تماشایی از انقلاب را برای مخاطبان آماده كنیم. گرچه سختی‌های زیادی هم برای تولید داشتیم، اما به جان خریدیم تا یك اثر خوب و مخاطب پسند روانه آنتن كنیم. در واقع می‌شود گفت یكی از ویژگی‌های مستند پس از طوفان بهره‌بردن از تصاویر آرشیوی دیده نشده است.

 

روایت درست از انقلاب

موضوع مستند پس از طوفان از ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ شروع می‌شود و تا دولت موقت ادامه دارد. این مجموعه مستند كه پخش آن از شب گذشته شروع شده، در ۱۲ قسمت تهیه شده است. نقویان در پاسخ به این سوال كه با توجه به این‌كه مستندهای زیادی درباره انقلاب ساخته شده، شما از چه زاویه تازه‌ای به این موضوع نگاه كردید، می‌گوید: به نظرم تا الان آثار جامع كمتر درباره انقلاب ساخته شده و معمولا سازندگان تكه‌ای از تاریخ را روایت كرده‌اند. اما ما سعی كرده‌ایم در مستند پس از طوفان به جزئیات موضوعات بپردازیم تا تاریخ را درست روایت كنیم. از سوی دیگر در بخش فرم روایت هم از تكنیك‌هایی بهره برده‌ایم تا وقتی مخاطبان پای كار می‌نشینند نه‌تنها به اطلاعات‌شان اضافه شود، بلكه از تماشای كار هم لذت ببرند. بنابراین به بخش تكنیك هم توجه كرده‌ایم.

 

تصاویری از زندان مخوف گوهردشت

نقویان درباره بخش‌های مختلف این مستند توضیح می‌دهد: ما در این مستند تصاویری نشان می‌دهیم از زندان مخوفی كه در گوهردشت كرج بود. این زندان مخوف در یك زمین بسیار بزرگ و با شش میلیارد ریال هزینه در سال ۵۷ ساخته شده بود و ما در این مستند به این ماجرا هم پرداخته‌ایم و به وقایع این زندان هم می‌پردازیم. البته ما در مستند تلویزیونی پس از طوفان به هیچ وجه تحلیل شخصی به مخاطب تحمیل نمی‌كنیم، بلكه بدون واسطه فقط تاریخ را روایت می‌كنیم. این در حالی است كه رسانه‌های معاند مرتب با ساخت آثار متعدد تلاش دارد روایت مغشوشی از تاریخ انقلاب به مخاطبان ارائه بدهد. بنابراین این وظیفه ما سازندگان است كه با ساخت آثار قوی، روایتی درست از تاریخ ارائه كنیم.

 

اولین سیزده به در مردم بعد از انقلاب

همچنین در بخشی از این مستند به دادگاه‌های سران شاهنشاهی هم می‌پردازیم. از دیگر بخش‌هایی كه در مستند پس از طوفان مورد بررسی قرار داده‌ایم، می‌توان به اولین سیزده به دری اشاره کرد كه مردم بعد از انقلاب داشتند و فضای شادی حاكم بود. ما تصاویری از این سیزده به در را نشان می‌دهیم. همچنین تصاویری از اولین رای‌گیری مردم یا این‌كه فضای شهر بعد از انقلاب چطور بوده هم می‌پردازیم. زیرا مردم بعد از بهمن ۵۷ فضای شهر را برای استقبال از بهار ۵۸ تمیز می‌كنند. در مجموع در این مستند به فضای امیدبخش مردم بعد از انقلاب اشاره كرده‌ایم و این‌كه دیگر خبری از اعتصابات نیست و چرخه كشور امید بخش و پر از انرژی است. صنعت و كشاورزی جان تازه‌ای گرفته بودند. این در حالی است كه رسانه‌های معاند نشان می‌دهند فضای مردم ایران بعد از انقلاب به عقب‌ماندگی گرایش پیدا كرده است. در حالی كه تصاویر مغشوشی ارائه می‌دهند و سعی دارند روایت نادرست را در ذهن مردم بارگذاری كنند. به همین دلیل ما در مستند پس از طوفان سعی می‌كنیم بدون سانسور روایت درست از تاریخ داشته باشیم.

 

بر مبنای فیلم‌ها، متن‌ها نوشته شده است

به گفته نقویان، این مستند هر شب ساعت ۲۰ از شبكه سه و ساعت ۲۲ از شبكه مستند پخش می‌شود. این مستند در ادامه مستندهای در برابر طوفان ساخته شده است. وی ادامه می‌دهد: اگر از ما خواسته شود حتما ادامه مستند پس از طوفان هم می‌سازیم و دولت‌ها را مرور می‌كنیم. بعد از دولت موقت به دولت بنی صدر و... می‌پردازیم. تحقیق و نگارش این مستند هم از پارسال شروع شد و مراحل پیش‌تولید، تولید و پس از تولید یك سال زمان برد. البته ساخت هر كاری سختی‌های خودش را دارد و ما هم برای ساخت مستند پس از طوفان زحمت زیادی كشیدیم. این طور نبود كه پشت سیستم بنشینیم و فقط تصاویر را پشت سر هم قرار بدهیم. همچنین اول فیلم‌های آرشیوی را پیدا كردیم و بعد متن متناسب با تصاویر نوشته شد. در مجموع مسیر ساخت این مستند بر مبنای تحقیق و پژوهش جلو رفته است.

فاطمه عودباشی - رسانه / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها