تأملی بر چشم‌انداز «سیمافیلم» در دوران تحولی رسانه ملی

در انتظار گاندوهای جدید و جذاب

یکی از جنبه‌های کمتر توجه شده در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی مدیریت جدید سیمافیلم، رویکرد متفاوت در تولید مجموعه‌های تاریخی است.
یکی از جنبه‌های کمتر توجه شده در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی مدیریت جدید سیمافیلم، رویکرد متفاوت در تولید مجموعه‌های تاریخی است.
کد خبر: ۱۴۱۲۳۷۵
نویسنده سعید رضایی - روزنامه نگار

مهدی نقویان، مدیر جدید سیمافیلم در نشست خبری اخیرش، نوید پر شدن خلأ تولید سریال را داد. جایی که او گفت: «در یکی دو سال اخیر حجم تولیدات درباره قاجار زیاد شده است که به دلیل ریل‌گذاری قبلی است. ما هم حواس‌مان هست و چند کار را شروع خواهیم کرد. در این زمینه اغلب به دربار پرداختیم اما در ریل‌گذاری جدید، وضعیت روزانه و اقتصادی مردم در دوران پهلوی جزو سیاست‌های ماست و به برخی نویسندگان هم سفارش داده‌ایم با این ایده کار کنند و فعالیت پژوهشی مفصل هم انجام می‌شود. اما در عرصه تولید سریال وقتی یک مسیر جدید شروع می‌شود تا به آنتن برسد دو سه سالی طول می‌کشد. اما قول می‌دهم که در سال‌های آینده با موضوع رژیم پهلوی حتما شاهد سریال‌هایی متفاوت و با تعداد بالا خواهیم بود.»

خوشبختانه هر چند دیر اما به زودی شاهد موجی از آثار نمایشی با مضمون آخرین شاهنشاهی ایران خواهیم بود. این موج با توجه به رویدادهای اخیر در کشور و به ویژه تلاش شبانه‌روزی رسانه‌های معاند برای تطهیر رژیم پهلوی، لازم و ضروری است. اتفاق خوب این است که تولید و نمایش سریال‌هایی با این موضوع به دهه فجر محدود نشود. زیرا در سراسر سال باید سریال‌ها و آثاری در این زمینه به نمایش درآید. به نظر می‌رسد صداوسیما به دلیل جایگاه و رسالتی که برعهده دارد سعی كرده تا كم كاری غیرقابل پذیرش عرصه سینما در زمینه ترسیم انقلاب را جبران كند. هرچند ادای دین به حماسه رهایی‌بخش و تاریخ‌ساز انقلاب اسلامی سال ۵۷ و كار برای آن همواره ناكافی و پایان‌ناپذیر است. قابل تأمل این‌که تحولات بزرگ تاریخی، ازجمله انقلاب اسلامی ایران، منابع بی‌نظیر و سرشار از موضوعات با ارزش و جذاب، برای تولید آثار هنری هستند و هنرمندان هر چقدر هم درباره این موضوعات اثر هنری خلق کنند، باز هم پهنه‌ای از حوادث و حماسه‌های نادر و ناگفته را پیش رو دارند. ای‌كاش به جای تولیدات خنثی و بی‌ثمر، شاهد آثاری درباره تاریخ معاصر باشیم.

بازنمایی انقلاب به کمک نسل جدید
بدیهی‌ترین دلیل برای اهمیت نمایش تاریخ معاصر و به‌ویژه بازنمایی انقلاب، کمک به هویت‌یابی نسل جدید است. یک پژوهش ساده اجتماعی روشن می‌کند آن بخش از جوانان و نوجوا‌نانی که نسبت به حقایق انقلاب اسلامی آگاهی بیشتری دارند، شخصیت و هویت استوارتری دارند. بی‌تردید افزایش علاقه و بینش نسل جدید و نسل‌های آینده به انقلاب اسلامی، معنایی جز کاهش معضلات فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی و اقتصادی و افزایش امنیت اجتماعی و فرهنگی و پیشرفت مادی و معنوی جامعه ندارد. پس پرداختن به مفاسد و جنایات رژیم پهلوی و تبلیغ برای زیبایی‌های انقلاب، فقط یک کار سیاسی نیست و برای افزایش پویایی، امنیت و پیشرفت کشور است. تا پیش از این، غالب فیلم‌ها و سریال‌هایی كه به مناسبت و با موضوع پیروزی انقلاب اسلامی ساخته می‌شد و به نمایش درمی‌آمد، روایت‌هایی توصیفی را درباره انقلاب عرضه می‌کردند. مثلا در این سریال‌ها به درستی گفته می‌شود كه رژیم سلطنتی حاكم بر ایران ظالم و وطن‌فروش و وابسته و مستبد و جانی و... بود. اما نگاه تحلیلی و معرفت‌بخش درباره این مفاهیم بسیار كمرنگ بوده است. در واقع اغلب سریال‌ها در پاسخگویی به چرایی و چگونگی انقلاب‌ کم کار بوده‌اند. سریال‌ها و فیلم‌هایی كه با موضوع انقلاب ساخته می‌شود و به نمایش درمی‌آید بیش از هرچیز باید پاسخگوی پرسش‌ها، شبهات و تردیدهای بخشی از مردم و به خصوص جوانان نسبت به انقلاب اسلامی باشد.

لزوم تولید سریال‌های راهبردی
فعالیت مذبوحانه گروهک‌ها در دوران انقلاب هم یکی از واقعیت‌هایی است که فیلم‌ها و سریال‌های انقلابی نمی‌توانند به سادگی از کنار آن عبور کنند. آثار نمایشی ما باید این واقعیت را برملا کنند که بسیاری از احزاب‌ و سازمان‌هایی که مدعی حمایت از توده و خلق بودند و خود را مترقی معرفی می‌کردند، در دوران انقلاب، رودرروی توده و خلق انقلابی ایستادند. آنها حتی در بزنگاه‌هایی چون ۱۷ شهریور که رژیم پهلوی مردم عادی را به رگبار بست، حاضر نشدند از مردم شرکت‌کننده در این قیام حمایت کنند.
اما بخش دیگر صحبت‌های مدیر سیمافیلم، اشاره وی به تولید سریال‌های راهبردی و مرتبط با مسائل و تحولات روز سیاسی و اجتماعی است. نقویان به درستی در نشست خبری‌اش اشاره کرد که چنین سریال‌هایی بیش از هر موضوع دیگری، توان جلب و جذب مخاطب دارند. فراموش نکرده‌ایم که مجموعه «گاندو» در هر دو فصلش، چگونه بین اقشار مختلف موج ایجاد کرد و چقدر بازتاب داشت. حتی رسانه‌های خارجی را هم متوجه خود کرد. مجموعه کوتاه «شاهچراغ» یکی از قدم‌های مهم در این راه است که به زودی تولید خواهد شد. همچنین فصل سوم «گاندو» در راه است و باز هم جریان‌ساز و تأثیرگذار خواهد شد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها