محققان هشدار دادند که نیمی از بهبودیافتگان بیماری کووید ۱۹ هنوز نسبت به گونه آفریقای جنوبی این ویروس آسیب پذیرند؛ زیرا این گونه می‌تواند از سیستم ایمنی بدن و نیز از واکسن‌ ها فرار کند.
کد خبر: ۱۳۰۲۰۴۳

به گزارش جام جم آنلاین، محققان بیم آن دارند که گونه جهش یافته ویروس کرونا در آفریقای جنوبی ، سیستم ایمنی بدن نیمی از افرادی را که در گذشته به گونه های مختلف این ویروس مبتلا بودند، فریب دهد و آنها را دوباره آلوده سازد.

محققان می گویند: به نظر می رسد بروز جهش در قسمت خاصی از پروتئین اسپایک این ویروس، باعث شده که این ویروس بتواند از دست آنتی بادی ها فرار کند.آنتی بادی ها موادی هستند که توسط سیستم ایمنی بدن ساخته می شوند و برای از بین بردن ویروس ها یا علامت گذاری آنها برای تخریب توسط گلبول های سفید مهم هستند.

محققان آفریقای جنوبی متوجه شدند که ۴۸ درصد از نمونه های خون افرادی که در گذشته به ویروس کرونا آلوده شده بودند، نسبت به نوع جدید این ویروس در آفریقای جنوبی، واکنش نشان نمی دهد.

پروفسور «پنی مور»، محقق این پروژه ، گفت: به نظر می رسد افرادی که برای اولین به نوع شدید کرونا مبتلا شدند و واکنش ایمنی بیشتری دارند، کمتر احتمال دارد به عفونت مجدد مبتلا شوند.

آنتی بادی ها بخش عمده ای از ایمنی هستند که توسط واکسن ها ایجاد می شوند بنابراین اگر ویروس برای فرار از دست آنتی بادی ها به تکامل خود ادامه دهد، واکسن ها باید دوباره طراحی و تزریق شوند.

اما متخصصان اعلام کرده اند که هیچ دلیلی برای این باور وجود ندارد که واکسن ها موثر نباشند. این موضوع ممکن است به این دلیل باشد که واکسن ها نسبت به عفونت بسیار خفیف کرونا، واکنش ایمنی قوی تری ایجاد می کنند و نیز به این دلیل که آنها انواع مختلفی از سلول های ایمنی را تولید می کنند.

به گفته متخصصان وزارت بهداشت آفریقای جنوبی، این گونه جهش یافته ۵۰ درصد مسری‌تر از گونه‌های قبلی است و اکنون به گونه غالب ویروس در این منطقه تبدیل شده است. با وجود این، هنوز مشخص نیست که واکسن‌های موجود تا چه میزان بر این گونه جدید از ویروس اثرگذار هستند.

شناسایی این گونه که با عنوان ۵۱۰Y.V۲ نام‌گذاری شده است، موجب تشدید محدودیت‌ها و تدابیر پیشگیرانه در ماه دسامبر شد. همچنین نگرانی از شیوع این گونه موجب محدودیت پرواز برخی از خطوط هواپیمایی به آفریقای جنوبی شده است.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا موسوم به کووید ۱۹، اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ میلادی (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر «ووهان» در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌ الریه نام برده شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در روز ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها