جام‌جم پیشنهادهای کمیسیون تلفیق در راستای بهبود معیشت و محرومیت‌زدایی را بررسی می‌کند

اصلاح بودجه ۱۴۰۰ در پیچ یارانه‌ها (+اینفوگرافیک)

وزیر نفت کشورمان گفت: در سال‌های اخیر مشکل سرمایه‌گذاری داشتیم؛ دشمن ما به دنبال نابودی‌مان بود اما ما در همین دوران بالاترین رکورد صادرات فرآورده نفتی را داشتیم.
کد خبر: ۱۳۰۲۰۱۴

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، بیژن زنگنه امروز در آیین افتتاحیه بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی اظهار کرد: ما داغ صفر شدن صادرات نفت را به جگر ترامپ گذاشتم. آنها مردند و به زباله‌دان تاریخ پیوستند اما با امید بیشتر برای زنده نگه‌داشتن و آبادانی کشور هستیم.

وی با بیان اینکه پس از همه‌ گیری کووید ۱۹ بهره‌برداری نفت و گاز متوقف نشد چون اگر این‌گونه می‌شد جریان زندگی مختل می‌شد. اصل را بر رعایت پروتکل بهداشتی و تداوم جریان تولید قرار دادیم، گفت: در سال جهش تولید نمی‌شد رابطه بین کارفرما و پیمانکار را قطع کرد و لازم بود برای ادامه این رابطه با رعایت پروتکل بهداشتی نمایشگاه نفت را برگزار کنیم.

وزیر نفت با بیان اینکه شعار نمایشگاه امسال نفت ملی، کالا و خدمات ایرانی است که شعار بسیار هوشمندانه‌ای است، گفت: باید توجه کرد که ملی شدن واقعی جز با تکمیل و اتکا به توانمندی داخلی نمی‌شود.

زنگنه ادامه داد: ایجاد پارک فناوری نفت و گاز ری که اساسنامه آن در مراحل آخر است و در جوار پالایشگاه تهران قرار دارد سبب می‌شود ارتباط دو طرفه با استارتاپ‌ها و دانش‌بنیان‌ها ایجاد شود.

وی اظهار کرد: تاسیس صندوق پژوهش و فناوری نفت نهایی شده است و امسال ۸۰۰ میلیارد تومان در لایحه بودجه برای آن پیشنهاد کردیم که اثرات آن بیشتر از رقم کنونی است.

وزیر نفت گفت: احیای چاه‌های کم‌بازده و بهینه‌سازی مصرف سوخت دو موضوعی است که برنامه داریم آن را به شرکت‌های دانش‌بنیان پیشنهاد دهیم تا آن را بررسی و بر روی آن مطالعه کنند.

زنگنه با تاکید بر اینکه پیمانکاران در قرارداد نگهداشت و تولید ملزم‌اند ۸۰ درصد کالاها و تجهیزات مورد نیاز را از سازندگان داخلی تامین کنند که این موضوع سبب ایجاد اشتغال می‌شود، گفت: سازندگان داخلی به این موضوع توجه کنند که من به‌ وضع کنونی قانع نیستم. شرکت‌های ایرانی باید تلاش کنند صاحب برند شوند و در منطقه صادرات داشته باشند.

وی اظهار کرد: از مردم برای مصرف بهینه سوخت دعوت می‌کنم. کاهش یک تا دو درجه می‌تواند سبب شود همه از این نعمت خدادای استفاده کنند و چرخ صنعت هم بچرخد.

وزیر نفت با بیان اینکه وزارت نفت در شرایط کرونا، اصل را بر این گذاشت که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حداکثر دغدغه برای سلامت کارکنان جریان تولید را متوقف نکند، افزود: به این منظور، از اسفندماه پارسال کارگروهی تشکیل شد و دستوعمل‌هایی را دقیق‌تر و مشخص‌تر برای صنعت نفت تدوین و ابلاغ کردیم و بر اجرای آن هم نظارت سختگیرانه داشتیم و واحدهای اچ‌اس‌ئی (بهداشت، ایمنی و محیط زیست) شرکت‌های تابعه مکلف به اجرای آن و نظارت بر اجرای آن‌ها شدند که اثر بسیار مطلوب و موفقی نیز داشت.

وی ادامه داد: طرح‌های صنعت نفت نیز، ۲۰ روز نخست شیوع ویروس کرونا، متوقف کردیم اما با توجه به اینکه نمی‌شود جریان کار را در کشور متوقف کرد بنابراین دوباره آنها با همین پروتکل‌های سختگیرانه بهداشتی کار را ازسرگرفتند و الحمدالله موفق هم بودند.

زنگنه با اشاره به اینکه این نمایشگاه نیز بخشی از زندگی ماست و همانند شاخه‌های دیگر زندگی مردم و بخش‌های دیگر صنعت نفت که تداوم یافت، کار با تولیدکنندگان نیز باید ادامه یابد، تصریح کرد: نمی‌توان در سال جهش تولید رابطه میان تولیدکننده و متقاضی و کارفرماها را قطع کرد، نمایشگاه نفت امسال به دلیل عبور از پیک فشار کرونا به تعویق افتاد اما به هر حال لازم بود این رابطه بماند در نتیجه این نمایشگاه با رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.

وی به نام‌گذاری امسال به نام سال «جهش تولید» ازسوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: وزارت نفت ابتدای سال یکبار دیگر اقدام‌های خودم برای تحقق این شعار را مرور کرد و محورهای مشخصی را تعیین و تصویب کرد.

وزیر نفت با بیان‌ این‌ مطلب افزود: ترامپ و پمپئو به زباله‌دان‌ تاریخ پیوستند، اما ما زنده‌ایم و با امید بیشتر برای ساختن‌ کشور تلاش خواهیم کرد.

زنگنه به دیدار مقام معظم رهبری با سران قوا در چهارم آذرماه امسال اشاره کرد و افزود: ایشان با بیان اینکه بعضی از راه حل‌هایی از سوی کارشناسان و متخصصان برای اقداماتی همچون افزایش تولیدات صنعت نفت با تکیه بر دانش بنیان کردن صنایع، ابراز امیدواری کردند که با اجرای این راه کارها آثار مثبتی در زندگی مردم و کشور پدید بیاید.

وی با اشاره به سیاست‌های وزارت نفت برای حمایت از تولید کالاها و خدمات مهندسی مورد نیاز صنعت نفت، اظهار کرد: شعار نمایشگاه امسال هوشمندانه است؛ نفت ملی، کالا و خدمات ایرانی. امسال در آستانه هفتادمین سالروز ملی شدن صنعت نفت هستیم و این ملی شدن جز با تکمیل توانمندی در ارکان اقتدار این صنعت تکمیل نمی‌شود.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه در این نمایشگاه بر حمایت جدی از شرکت‌های دانش‌بنیان و تکیه بر آن‌ها برای توسعه صنعت نفت بسیارتلاش شده است، اظهار کرد: مهمترین رکن برای تقویت فناوری و بومی کردن فناوری ملی، شرکت‌های پیمانکار عمومی (GC)، هم‌اکنوننیز شرکت‌های اکتشاف و تولید (E&P) را اضافه می‌کنم که اگر این شرکت‌ها فعال شوند و کار کنند، همه زیردست‌های آن‌ها هم فعالمی‌شوند.

زنگنه با تأکید بر اینکه این شرکت‌ها محرک و مولد تقاضا هستند، گفت: مهمترین عاملی که صنعت و شاخه‌های مختلف تولید داخلی نفتو کالاها و تجهیزات مورد نیاز را فعال می‌کند تقاضاست، این شرکت‌ها مولد ده‌ها هزار میلیارد کالا و خدمات در شاخه‌های مختلفی کهشما کار می‌کنید می‌توانند باشند، هم تأمین مالی می‌توانند کنند و همین پروژه‌ها را می‌توانند بگیرند و میان پیمانکاران تقسیم کنند ونظارت و مدیریت کلان در اجرا دارند و بازگشت پولشان نیز تا حدودی تضمین شده است.

وی ادامه داد: این‌شرکت‌ها به معنای واقعی از دانش‌بنیان‌ها هستند زیرا ‌دانش‌بنیان، شرکتی است که تکیه اصلی بر دانش فنی وتوانایی مدیریتی و راهبری است.

وزیر نفت به ابتکار وزارت نفت برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: بیش از یک سال است که از دانش‌بنیان‌هاحمایت و این روند را دنبال می‌کنیم و امروز بخشی از ثمره آن مشخص می‌شود و نقشه راه آن خیلی مشخص تدوین می‌شود، نشانه آنایجاد پارک فناوری نفت و گاز ری است که در زمینی به وسعت ۲۵ هکتار در نزدیک پالایشگاه تهران است و همه کارهایش انجام وتصویب شده و رئیس آن هم تعیین شده و فعال است.

وی با اشاره به اینکه با ایجاد این پارک، ارتباط و بابی جدید و دوطرفه با دانش‌بنیان‌ها از جمله استارت‌آپ‌ها باز می‌شود،گفت: امیدواریم که نه تنها در تهران بلکه در کشور این پارک بتواند ایفای نقش کند زیرا ما در حال همکاری با دانشگاه‌های تهران، شریف،امیرکبیر، علم و صنعت، صنعتی اصفهان، چمران، صنعت نفت و پژوهشگاه صنعت نفت برای احداث مراکز نوآوری یا کارخانه‌هاینوآوری با هدف ارتقای فناوری هستیم و امکان آن در محل‌های دیگر نیز وجود داشته باشد، حمایت خواهیم کرد با هدفی که مقام معظمرهبری بر دانش بنیان کردن توسعه صنعت نفت بر آن تأکید کردند.

زنگنه به تأسیس صندوق پژوهش و فناوری نفت اشاره و تصریح کرد: این صندوق بسیار مهم است و می‌تواند بسیاری از ضمانت‌ها را بهشرکت‌ها بدهد و حمایت‌های مالی کند.

وزیر نفت گفت: امسال در لایحه بودجه ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت از منابع داخلی شرکت‌های تابعه نفت به‌منظور کمک بهسرمایه‌گذاری شرکت‌های خطرپذیر، حمایت از ساخت داخل و طرح‌های توسعه‌ای اشتغال‌آفرین، تولید بار نخست و کمک‌های بلاعوض ووجوه اداره شده و تسهیلات ارزی پیشنهاد کردیم که امیدواریم در مجلس شورای اسلامی تصویب شود البته شاید این ۸۰۰ میلیارد تومان هفت تا هشت برابر بتواند آثار مالی داشته باشد.وزیر نفت با اشاره به کمک برای ایجاد شتاب‌دهنده‌ها با هدف توسعه استارت‌آپ‌ها اظهار کرد: برای استقرار استارت‌آپ‌ها در مراکزفناوری در پارک‌های نوآوری و در پارک ری، امکانات لازم داریم و دعوت می‌کنیم شرکت‌های دانش‌بنیان در این پارک فناوری نفت و گازری مستقر شوند.

زنگنه افزود: بیش از ۲۰۰ موضوع فناورانه از کالا و خدمات در بخش بالادستی نفت برای واگذاری به شرکت‌های دانش تعریف و مشخصشده است.

بهره‌مندی از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در ۲ طرح مهم

وزیر نفت با تاکید بر ضرورت بهره‌مندی از ظرفیت شرکت‌های دانش‌ بنیان و شتاب‌دهنده‌ها در صنعت نفت گفت: به این منظور، برایاستفاده از این ظرفیت در دو طرح مهم برنامه‌ریزی کرده‌ایم. یکی طرح احیای چاه های کم بازده که برای آن ۵۰۰ میلیون دلار اعنبار پیشبینی شده است و دیگری بحث بهینه سازی مصرف سوخت که شتاب‌دهنده ها در این زمینه هم می توانند نقش تعیین کننده ای داشتهباشند.

زنگنه ادامه داد: برآنیم تا یک محوطه نمایشگاه دائمی برای نفت ایجاد کنیم که به طور مرتب و در شاخه های مورد نیاز صنعت نفت امکانارتباط مستمر عرضه و تقاضا فراهم باشد.

وزیر نفت به برنامه تضمین خرید از محل صندوق پژوهش و فناوری نفت هم به عنوان دیگر برنامه برای حمایت از سازندگان ایرانی اشارهکرد و افزود: اتفاق مهم دیگری که افتاده است، صدور گواهی کیفیت برای اولین بار توسط یک مرجع ایرانی تایید شده از سوی سازماناستاندارد است.

زنگنه با تاکید بر اهمیت مباحث بهینه سازی مصرف انرژی، محیط زیست و حمایت از ساخت داخل با تمرکز بر کالاهای اساسی موردنیاز صنعت نفت، گفت: در همین راستا ساخت فناورانه تجهیزات راهبردی و اولویت دار صنعت نف را در ده گروه کالایی دنبال کرده ایم که در بخش هایی بسیار خوب پیش رفته است و در بخش هایی هنوز کارهای زیادی باقی مانده است.

وی یکی از دستاوردهای اصلی اجرای قراردادهای نگهداشت و افزایش توان تولید را افزایش تقاضا برای تجهیزات ایرانی خواند و گفت: زمانی بود که به طور مثال کارخانه لوله سازی اسفراین برای ۲۰ هزار تن تقاضا به ما مراجعه می کرد اما الان ظرفیت این کارخانه پراست و ما نیاز به ظرفیت‌های بیشتر داریم. این نشان می دهد ظرفیت های موجود برای ساخت لوله های بدون درز کافی نیست و یا درزمینه لوله های CRA نیز همچنان ضعف داریم.

زنگنه به ساخت لوله نیس مورد نیاز در خط لوله گوره جاسک برای نخستین بار در کشور اشاره کرد و گفت: قراردادهای ساخت دیگرتجهیزات و تاسیسات مانند اسکیدمانتد، دکل حفاری و ... نیز در حال پیشروی است.

ساخت کافی نیست؛ برندسازی و صادرات هم مهم است

وزیر نفت درباره ساخت ماشین‌های دوار، کمپرسورها، توربین‌ها، الکتروموتورها و پمپ‌ها نیز به سفارش پمپ‌های مورد نیاز طرح گوره جاسک به سه پمپ ساز ایرانی اشاره کرد و گفت: نخستین پمپ های ساخته شده از سوی این شرکت ها تا پایان سال تحویل طرح خواهد شد.

ویاز امضای قرارداد برای ساخت تعدادی توربوکمپرسور ۱۶ مگاواتی و همچنین سفارش ساخت کمپرسورهایی برای فشارافزایی درپارس جنوبی به مجموعه OTC خبر داد و افزود: نظامی که برای بهره برداری و تعمیرات سیستم‌های ماشینهای دوار ابلاغ شده موجبتقویت ساخت داخل خواهد شد و باید از این دستورالعمل تبعیت کرد که به نفع اقتصاد ملی است البته به این قانع نیستم که شرکت‌های ایران صرفا کالایی را بسازند بلکه باید برند ایجاد کنند و با صادراتمحصولات شان برای مردم ارزش افرینی کنند.

زنگنه با اشاره به کمبود جدی منابع برای سرمایه گذاری در سال‌های اخیر، ادامه داد: به همین دلیل بسیاری از سرمایه گذاری ها بهتاخیر افتاد اما سعی کردیم با جذب منابع از بازار سرمایه حرکت خود را ادامه دهیم و ظرفیت‌های شرکت را حفظ کنیم.

وی تصریح کرد: دشمنان ما دنبال این بودند که ما را نابود کنند، که ما بمیریم و صادرات ما به صفر برسد؛ اما نه تنها صادرات نفت ما بهصفر نرسید بلکه با فداکاری همکارانمان بالاترین رکوردهای صادرات فراورده‌های نفتی را در دوران تحریم ثبت کردیم و داغ اینکهصادرات نفت را به صفر برسانند بر جگرشان گذاشتیم.

وزیر نفت با بیان اینکه الان در موقعیتی نیستم که بگویم به چه عددهایی رسیدیم، گفت: ترامپ و پمپئو مردند و خودشان و افکارجنایتکارانه شان به زباله‌دان تاریخ پیوستند اما ما زنده ایم و با امید بیشتر برای ساختن کشور تلاش خواهیم کرد.

وی خواستار صرفه جویی در مصرف گاز شد و ادامه داد: بالاترین رقم های افزایش تولید گاز را در این سال ها داشته ایم؛ تولید گاز درپارس جنوبی ۲.۵ برابر شد و تولید روزانه گاز خام کشور از مرز هزار میلیون متر مکعب گذشته است اما رشد مصرف بیش از این هابوده است و به همین دلیل، مصارف صنایع را محدود کرده‌ایم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها