شستشوی پنل ها توسط نیروهای انسانی می تواند علاوه بر خطرات احتمالی، با هزینه های بسیار زیادی نیز روبرو باشد.
کد خبر: ۱۲۹۸۶۴۸
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از تکنا، پژوهشگران در دانشگاه یزد موفق به ساخت رباتی شدند که می تواند پنل های خورشیدی را به صورت خودکار گردگیری کند.
روح الله عزیزی عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک یزد و یکی از محققان حاضر در این پروژه در مورد این ربات می گوید: تمیز کردن پنل های خورشیدی با هدف بازدهی بهتر و افزایش عمر پنل ها انجام می گیرد. در حالی که استفاده از انرژی های تجدید پذیر مانند انرژی خورشید و تولید برق توسط پنل های خورشیدی رو به افزایش است، نیاز به این ربات های گردگیر نیز افزایش خواهد داشت. از طرفی آلودگی پنل ها می‌تواند علاوه بر کاهش طول عمر آنها، در بازدهی آنها نیز تاثیر منفی داشته باشد.
 
ساخت ربات تمیزکننده پنل های خورشیدی توسط محققان ایرانی+عکس

شستشوی پنل ها توسط نیروهای انسانی می تواند علاوه بر خطرات احتمالی، با هزینه های بسیار زیادی نیز روبرو باشد. یک ربات گردگیر علاوه بر کاهش هزینه به طور خودکار می تواند عملیات گرد و خاک گیری را انجام دهد. این ربات با همکاری حمیدرضا احمدی دانشجوی مهندسی مکانیک و امیرحسین مشتاقیون دانشجوی ارشد کامپیوتر دانشگاه یزد طراحی شده و می‌تواند در انواع پنل های خورشیدی مورد استفاده قرار بگیرد.
این ربات به صورت خودکار برنامه ریزی شده و عملیات تمیزکاری را در زمان مورد نظر انجام خواهد داد. از دیگر مزیت های استفاده از این ربات بومی می‌توان به کاهش هزینه ها، انجام برنامه ریزی و همچنین کاهش مصرف آب اشاره کرد. در آینده نیز قرار است این ربات در جهت افزایش سهولت حرکت و یا کیفیت تمیزکاری نیز توسعه داده شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها