کمک های اولیه بعد سوختگی را بخوانید و بدانید

کمک های اولیه لازم بعد هرنوع سوختگی

همه چیز درباره بیماری زبان جغرافیایی ، از علل و علائم تا تشخیص و درمان

بیماری زبان جغرافیایی چه شکلی است ؟

بیماری زبان جغرافیایی برخلاف ظاهر آن یک بیماری بی خطر است و بیشتر ظاهر زبان را تغییر می دهد و آن را شبیه یک نقشه جغرافیایی می کند.
کد خبر: ۱۲۹۶۹۸۱

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از نمناک، بیماری زبان جغرافیایی روی غشای مخاطی زبان اثر می گذارد و باعث ایجاد لکه های بی رنگ روی سطح زبان شده که شبیه به جزیره هستند و در نواحی مختلف زبان پخش می شوند ؛ انگار که سطح زبان شما شبیه به یک نقشه جغرافیایی شده است . این بخش از بهداشت و سلامت را به بررسی علل و علائم این بیماری متفاوت زبان پرداخته ایم.

بیماری زبان جغرافیایی

بیماری زبان جغرافیایی

علائم بیماری زبان جغرافیایی

با وجود این که ظاهر زبان جغرافیایی غیر معمول است و ممکن است هشدار دهد که فرد این وضعیت را قبلاً تجربه نکرده اما در هر صورت کاملا بی خطر است و در حقیقت هیچ بیماری دیگری در کنار زبان جغرافیایی تشخیص داده نمی شود؛ مگر این که فرد آزمایش بدهد و متوجه شود که علت آن رعایت نکردن مناسب بهداشت دهان بوده است.

 ویژگی های رایج زبان جغرافیایی شامل موارد زیر است: 

  • ضایعاتی روی سطح زبان  
  • بی رنگ شدن زبان ؛ معمولا به شکل لکه های سفید 
  • بالا آمدن قسمتی از زبان با یک جهت گیری خاص 
  • وجود ضایعاتی روی زبان که ممکن است در نواحی دیگر بدن از جمله لبه های فرج نیز ظاهر شوند. 
  • احساس ناراحتی ، درد و سوزش در بعضی از موارد (معمولا بعد از خوردن غذای تند یا نوشیدنی های اسیدی ایجاد می شود)

بیماری زبان

*بسیاری از افراد هیچ علامتی ندارند 

*دوره ی بیماری زبان جغرافیایی ممکن است چند روز ، چند ماه یا حتی چند سال طول بکشد

افرادی که بیماری زبان جغرافیایی را تجربه می کنند ، اغلب با دوره هایی مواجه می شوند که هیچ علائمی از چنین ضایعاتی روی زبان آن ها وجود ندارد اما زمانی که این علائم دوباره خودشان را نشان می دهند، ممکن است بیایند و بروند، تغییر سایز و شکل پیدا کنند ، محل خود را تغییر دهند یا رنگ آن ها تغییر کند که معمولاً به رنگ سفید ، زرد ، صورتی یا قرمز دیده می شوند و ممکن است یک ناحیه یا چند قسمت از زبان را تحت تاثیر قرار دهد. 

تغییر علائم زبان جغرافیایی معمولاً بعد از چند روز ایجاد می شود که بعضی از این تغییرات ممکن است در عرض یک روز و حتی چند ساعت هم اتفاق بیفتد.

این تغییر معمولاً به دلیل وضعیت هایی است که گهگاهی در بدن کم و زیاد می شوند اما نمی توانند آسیب دائمی برای زبان ایجاد کنند و هیچ نتایج بلند مدتی را برای آسیب رسانی به بدن فرد ایجاد نخواهد کرد.

علت بیماری زبان

علل ایجاد بیماری زبان جغرافیایی

علل دقیق ابتلا به زبان جغرافیایی ناشناخته است . اگرچه تئوری ها و فرضیه هایی در این مورد وجود داشته است . بسیاری از افراد اظهار کرده اند که معمولاً هنگام مواجهه با یک شرایط استرس زا بیش از همیشه چنین وضعیتی را تجربه می کنند اما بعضی دیگر آن را یک مسئله ژنتیکی یا اکتسابی می دانند.

بعضی از مطالعات نیز نشان می دهد که زبان جغرافیایی می تواند با بیماری هایی مثل پسوریازیس مرتبط باشد. در بعضی از موارد عادات غلط از جمله دندان قروچه می تواند باعث ایجاد زبان جغرافیایی شود.

شکاف و قاچ خوردگی روی زبان هم می تواند عاملی برای ایجاد زبان جغرافیایی باشد.

علل دیگر بیماری زبان جغرافیایی عبارتند از :

  • رژیم غذایی :حساسیت به مواد غذایی و کمبود یک ماده مغذی در بدن 
  • آلرژی :آلرژی به فلز و دیگر عوامل محیطی 
  • هورمون :استفاده از داروهای ضد بارداری 
  • وضعیت های پوستی :از جمله پسوریازیس و اگزما 
  • اختلالات سیستم ایمنی و وضعیت های التهابی 
  • بیماری های مزمن مثل دیابت و اختلالات ژنتیکی و ارثی

دیابت

تشخیص زبان جغرافیایی می تواند هم مردان و هم زنان را در هر سنی درگیر کند . همچنین ممکن است به طور مکرر در کودکان هم مشاهده شود . از آن جا که این وضعیت، درصد کمی از افراد جامعه را درگیر می کند اما باز هم شاید کسانی را دیده باشید که زبانشان با چنین مشکلاتی مواجه شده است. اگر چه گاهی اوقات نیاز به مراجعه به پزشک وجود دارد زیرا فرد می ترسد که علت آن وجود عفونت یا بیماری هایی مثل سرطان باشد .

تشخیص بیماری زبان جغرافیایی 

معمولا معاینه دهان همراه با پرسیدن سوالاتی مثل اینکه چه زمانی لکه ها ظاهر شده اند و آیا با درد همراه هستند یا خیر ، انجام می شود. همچنین ممکن است وضعیت های مشابه دیگری در کنار زبان جغرافیایی از فرد پرسیده شوند که شامل موارد زیر هستند:

  • سوختگی حاصل از مواد شیمیایی 
  • عفونت قارچی 
  • حساسیت یا واکنش آلرژیک به یک ماده (خمیر دندان)
  • در موارد  نادری سرطان دهان 

این وضعیت بدون سختی و درد است . پزشکان معمولاً هیچ آزمایش خاصی را برای تشخیص این وضعیت تجویز نمی کنند. اگر در مورد تشخیص آن مطمئن نیستید یا پزشک می خواهد دیگر وضعیت ها را مورد آزمایش قرار دهد ، احتمالاً به نمونه برداری نیاز باشد. 

اما در اکثر مواقع ویژگی های ظاهری زبان جغرافیایی به اندازه کافی می تواند در تشخیص پزشک موثر باشد و نیاز به نمونه برداری نخواهد بود. 

 تشخیص بیماری زبان جغرافیایی

درمان بیماری زبان جغرافیایی 

زبان جغرافیایی به هیچ درمانی نیاز ندارد زیرا بدون خطر است و خود به خود بهبود پیدا می کند و معمولاً باعث ایجاد درد نمی شود. اگر فردی با این وضعیت مواجه شود و به یک غذای خاص ، نوشیدنی یا یک ماده خاص مثل خمیر دندان حساسیت داشته باشد ، دیگر نباید از آن استفاده کند تا این وضعیت بهبود یابد.

بسته به علت موجود، بعضی از افراد ممکن است از این شرایط برای درمان آلرژی ها یا دوری از بعضی از داروها استفاده کنند و در نتیجه می توان گفت زبان جغرافیایی از وضعیت های خطرناک تر در آن ها جلوگیری می کند . افرادی که بیماری های مزمنی از جمله پسوریازیس دارند و به زبان جغرافیایی هم مبتلا می شوند ، باید هر چه سریع تر به دلیل وجود علائم این چنینی، بیماری های پیش زمینه ای خود را درمان کنند. 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم ؟

اگر چه زبان جغرافیایی اصلاً وضعیت جدی نیست اما گاهی اوقات ممکن است ناراحت کننده باشد . اگر علائم زبان جغرافیایی بعد از 10 روز بهبود پیدا نکرد ، می توانید به پزشک یا دندانپزشک مراجعه کنید. 

اضطراب و استرس به دلیل وجود این وضعیت در بعضی از افراد رایج است ، زیرا:

  • ممکن است ظاهر آن برای افراد خجالت آور باشد که البته بستگی به وضوح این لکه ها دارد.
  • همچنین بسیاری از افراد آن را نشان دهنده یک مشکل جدی می دانند و همین باعث افزایش استرس شان می شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها