پایگاه "بوکا چیکا" در تگزاس در حال آماده شدن برای پرتاب بعدی شرکت "اسپیس ایکس" است و طبق گزارش ناسا، موشک "استارشیپ SN۹ " دیروز حرکت خود به سمت محل پرتاب را آغاز کرده است.
کد خبر: ۱۲۹۶۷۰۴

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از ایسنا، این احتمال وجود دارد که SN۹ قبل از سال ۲۰۲۱ میلادی، در یک پرواز تکراری مشابه با SN۸ که تقریباً کاملاً فرود آمد و در اثر برخورد با زمین منفجر شد، آزمایش شود.

کمپین پرتاب این موشک یک برنامه پرتاب شلوغ را در سال ۲۰۲۱ پیش‌بینی می‌کند، چرا که در حال حاضر ۹ نمونه دیگر از موشک "استارشیپ" در مراحل مختلف تولید قرار دارند و تازه یک نمونه اولیه فوق سنگین نیز در راه خواهد بود.

به رغم انفجار SN۸، این موشک فراتر از انتظارات عمل کرد و چندین مانع را پشت سر گذاشت و اطلاعات مهم پروازی را قبل از اینکه در ثانیه‌های پایانی منفجر شود، فراهم آورد.

موشک SN۸ در حالی که اندکی با فرود کامل و موفقیت آمیز بر روی زمین فاصله داشت، به دلیل سرعت بیش از حد هنگام فرود، با سطح زمین برخورد کرد و منفجر شد. مسئولان هنوز در حال تمیز کردن محل فرود و انفجار SN۸ هستند، جایی که دماغه آن تقریباً دست نخورده در همانجا باقی مانده است.

"ایلان ماسک" مدیرعامل "اسپیس ایکس" پیشنهاد کرده است که دماغه این موشک به افتخار دستاوردهای این نسخه از "استارشیپ" حفظ و نگهداری شود.

صرف نظر از اینکه پرواز SN۸ چگونه به پایان رسید، اسپیس ایکس برنامه‌ریزی کرده بود که فورا به سراغ پرتاب SN۹ ادامه برود، اما در حالی که SN۹ منتظر آزمایش اولیه خود بود، یکی از پایه‌های نگه دارنده خراب شد و نزدیک بود این موشک در سکوی پرتاب واژگون شود، اما به لطف دیواره‌های کناری سکوی پرتاب این اتفاق رخ نداد و SN۹  به دیواره کناری خود برخورد کرد که البته باعث آسیب به سطح دماغه این موشک شد.

این حادثه اسپیس ایکس را مجبور به صرف چندین روز برای تعمیر SN۹ از جمله استفاده از یک سطح که در ابتدا برای دماغه SN۱۰  طراحی شده بود، کرد.

موشک SN۹  قرار است در پرواز آزمایشی آینده خود تا ارتفاع ۱۲.۵ کیلومتر پرواز کند. بسته به نحوه عملکرد SN۹، موشک SN۱۰ برای پرواز در ارتفاع ۱۵ کیلومتر و ۲۰ کیلومتر برنامه‌ریزی شده است.

پس از رسیدن SN۹ به محل پرتاب، برنامه‌های قبل از پرتاب آغاز خواهد شد. برنامه پرتاب احتمالاً تنها به یک آزمایش با نیتروژن مایع و سپس یک آزمایش آتش ثابت هر سه موتور رپتور نیاز دارد.

با فرض اینکه این آزمایشات به خوبی انجام شود و اسپیس ایکس اطمینان لازم را برای پرتاب SN۹ کسب کند، این موشک شاید بتواند قبل از سال جدید میلادی به پرواز درآید که بدان معنا خواهد بود که ما ممکن است برخلاف پرتاب قبلی یک ماهواره با موشک "فالکون ۹" که اعلام شده بود آخرین پرتاب اسپیس ایکس در سال ۲۰۲۰ بوده است، شاهد یک پرتاب دیگر قبل از پایان سال ۲۰۲۰ باشیم.

اگرچه دستاوردهای "استارشیپ" در سال ۲۰۲۰ بسیار قابل توجه بوده است، اما بدون شک سال ۲۰۲۱ برای این موشک یک سال مهم و حیاتی خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها