تارنمای آمریکایی هیل با انتشار گزارشی نوشت: حمله به چندین نهاد فدرال آسیب پذیری سیستم امنیتی آمریکا را نشان داد و دولت آمریکا را غافلگیر کرد.
تارنمای آمریکایی هیل با انتشار گزارشی نوشت: حمله به چندین نهاد فدرال آسیب پذیری سیستم امنیتی آمریکا را نشان داد و دولت آمریکا را غافلگیر کرد.
کد خبر: ۱۲۹۵۸۸۱

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از العالم، بنابر گزارش این تارنمای آمریکایی، روسیه از مدتها قبل یک تهدید سایبری محسوب می شد اما بعد از یکی از موفق ترین حملات سایبری در تاریخ آمریکا، حالا این سوال مطرح است که چگونه حمله ای که بسیاری از کارشناسان درباره انجام آن پیش بینی کرده بودند دولت آمریکا را غافلگیر کرده است.

عملیات هکری موفقیت آمیز به چند نهاد فدرال و ده ها هزار نهاد خصوصی و فدرال که گفته می شود با نفوذ هکرهای روس طی روزهای اخیر انجام شده است، با هدف قرار دادن شرکت پیمان کار نرم افزاری سولارویندز سیستم های پیچیده محافظتی را مختل کرد.

کریستوفر پینتر هماهنگ کننده سابق امنیت سایبری در وزارت امور خارجه آمریکا در دولت های ترامپ و اوباما به تارنمای هیل گفت: نباید تعجب می کردیم روس ها عملیاتی بسیار پیچیده دارند و بی وقفه در تلاش هستند.

هیل نوشت: روسیه و چین در کنار کره شمالی و ایران یکی از چندین تهدید جدی آمریکا در زمینه های مختلف محسوب می شوند.

این رسانه افزود: در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ که جاسوسان روس عملیات پیچیده ای را با هدف تغییر نتیجه انتخابات به نفع ترامپ آغاز کردند سازمان های ارشد فدرال روندی چهارساله را با هدف تحکیم انتخابات و تضمین این که چنین حملاتی دوباره رخ نمی دهد آغاز کردند.

تا روز جمعه وزارتخانه هایی مانند وزارت انرژی و سازمان ملی امنیت هسته ای در آمریکا، وزارت امنیت داخلی، خزانه داری و وزارت خارجه از قرار بخشی از این عملیات قرار گرفتند و شرکت سولار ویندزو گزارش داده که بر این باور است که دستکم ۱۸ هزار مشتری آن در معرض این حمله هکری بوده اند.

هکرها در اوایل ماه مارس به این سیستم ها راه یافتند و اکنون سوال این است که آنها چگونه توانسته اند چنین دسترسی ای را پیدا کنند.

تام کلرمن عضو سابق کمیسیون امنیت سایبری در دولت اوباما و رئیس کنونی بخش امنیت سایبری در شرکت آمریکایی کربن بلک در مصاحبه با هیل گفت: این مهم ترین حمله سایبری علیه آمریکا در تاریخ این کشور بوده و در ۲۲ ساله گذشته که من در حوزه امنیت سایبری فعال بوده ام بی سابقه بوده است.

این کارشناس گفت: او و تیمش بر این باورند که روسیه به تلافی موفقیت آمریکا در حفظ و حراست از انتخابات ۲۰۲۰ این حملات را انجام داده است.

وی خاطرنشان کرد حملات باج افزاری (ransomware attacks) علیه بیمارستان ها در پاییز گذشته باید یک هشدار و خط قرمزی درباره بروز اتفاقی مهم تر قلمداد می شد.

هیل نوشت: موضوع دفاع دربرابر حملات علیه امنیت سایبری اکنون موضوع جدیدی در کنگره آمریکا است و حمایت هر دو حزب اصلی را به خود جلب کرده است. اما بن بست های حزبی درباره دیگر مسائل تهیه قانونی در این زمینه در کنگره را دشوار کرده و روند تعیین اولویت های سایبری را کند کرده است.

یکی از موضوعاتی که مورد حمایت دو حزب اصلی در آمریکا بوده قانون مجوز دفاع ملی (NDAA) در سال ۲۰۲۱ است که شامل مجموعه ای از اقدامات برای ارتقاء امنیت سایبری در نهادهای فدرال در طی چند سال است. ترامپ اعلام کرده که قصد دارد به دلایل دیگری این قانون را وتو کند که با واکنش هر دو حزب آمریکا مواجه شده است.

سوزان کالینز سناتور جمهوریخواه گفت این حمله سایبری آسیب پذیری سیستم های امنیت سایبری ما را نشان داد. ترامپ باید فورا NDAA را امضا کند تا به حفظ قدرت نظامی ما کمک کند و این طرح حاوی مفاد مهمی در حفظ امنیت سایبری است که می تواند از حملات آینده جلوگیری کند.

به گزارش ایرنا، براساس مطالب منتشر شده در رسانه‌های آمریکا، حمله گسترده سایبری به بخش‌های دولتی و شرکت های خصوصی ایالات متحده که این رسانه‌ها به یک دولت خارجی نسبت می دهند از بهار گذشته آغاز شده و چند هفته پیش کشف شده است.

بدافزار جاسوسی تا کنون در مراکز بسیار حساس دولتی و غیردولتی آمریکا نفوذ کرده و احتمالا اطلاعات مهمی را خارج کرده‌اند.

وزارت بازرگانی، وزارت امنیت داخلی ، پنتاگون ، وزارت خزانه داری ، خدمات پستی و بنیاد ملی سلامت آمریکا از جمله مراکزی هستند که مورد حمله سایبری قرار گرفته‌اند.

به گفته مقامات دولتی و کارشناسان امنیت سایبری، احتمال دارد این بدافزار رایانه‌ای هزاران شرکت و سازمان خصوصی را نیز آلوده کرده‌ باشد.

ترامپ در اولین واکنش خود به حملات سایبری اخیر به وزارت خانه‌های حساس این کشور، انگشت اتهام را به سمت چین گرفت.

ترامپ شنبه شب در پیام توییتری نوشت: حمله سایبری از سوی رسانه‌های دروغ پرداز نسبت به واقعیت بسیار بزرگتر نمایان شده است. من در جریان تمام گزارش‌ها قرار گرفته‌ام، همه چیز تحت کنترل است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها