نامزد دریافت جایزه صلح نوبل، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی را به اتهام کمک به نسل کشی در اتیوپی متهم کرده است.
کد خبر: ۱۲۹۴۷۲۳

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از تایمز، دیوید اشتاینمن اقتصاددان آمریکایی ، رئیس سازمان بهداشت جهانی یعنی تدروس قبریسوس 55 ساله را کرد که اقدامات نیروهای امنیتی اتیوپی را از سال 2013 تا 2015 هدایت کرده است.

وی تدروس را متهم كرد كه یكی از سه مأموری است كه در آن دوره مسئولیت سرویس های امنیتی را بر عهده داشته اند و طی آن «كشتن» و «شكنجه» اتیوپیایی ها صورت گرفته است.

تدروس تا سال 2016 وزیر امور خارجه این کشور بود که حزب جبهه آزادی خواهی مردم تیگرای در قدرت بود.

وی که در تیگرای بزرگ شده از سال 2005 تا 2012 به عنوان وزیر بهداشت اتیوپی انتخاب شد و در سال 2017 نیز به عنوان نخستین آفریقایی تبار ریاست سازمان جهانی بهداشت را بر عهده گرفت.

اشتاینمن که نامزد دریافت جایزه صلح نوبل در سال 2019 شد شکایت خود را برای پیگرد قانونی تدروس به دلیل نسل کشی در دادگاه کیفری بین المللی لاهه مطرح کرد. به گفته تایمز ، وی ادعا کرد که تدروس یک تصمیم گیرنده مهم در رابطه با اقدامات سرویس های امنیتی بود که شامل قتل ، بازداشت خودسرانه و شکنجه اتوپیایی ها می شد.

اشتاینمن همچنین ادعا كرد كه رئیس سازمان بهداشت جهانی بر كشتار و صدمه ایجاد جدی جسمی و روحی به اعضای قبیله های آمهارا ، كونسو ، اورومو و سومالی با هدف نابودی كلی یا جزئی این قبایل نظارت داشته است.

وی ادعا کرد در حالی که تدروس به مدت چهار سال دولت اتیوپی را رهبری می کرد ماهیت این رژیم توسط جنایات گسترده یا منظم علیه بشریت توسط زیردستان مشخص شد.

اشتاینمن به مدت 27 سال مشاور خارجی جنبش دموکراسی در اتیوپی بود.

اعتراضات گسترده و بی سابقه ای بزرگترین منطقه اتیوپی یعنی آمهارا را از ابتدای نوامبر 2015 تا ژوئیه 2016 فرا گرفت.

طبق دیده بان حقوق بشر ، نیروهای امنیتی اتیوپی این تظاهرات های عمدتاً مسالمت آمیز را سرکوب کردند و بیش از 500 نفر را کشتند.

این شکایت پس از آن اعلام می شود که برهانو جولا ، رئیس ارتش اتیوپی ادعا می کند که تدروس در حال پشتیبانی از نیروهای مخالف در منطقه جنگ زده خود در منطقه تیگرای است.

وی تدروس را به خاطر حمایت از حمایت سیاسی و نظامی از جبهه آزادیبخش مردم تیگرای  متهم کرد زیرا این حزب با حمله مسلحانه توسط دولت اتیوپی می جنگد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها