سازمان ملی فضایی چین (CNSA) روز یکشنبه اعلام کرد که کاوشگر «چانگ ئه -۵» این کشور با موفقیت به مدارگرد و بازگشت کننده متصل شده و آماده بازگشت به زمین است.
کد خبر: ۱۲۹۲۳۹۵
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا ، کاوشگر چینی نمونه سنگ و خاک کره ماه را جمع آوری کرده و ظروف نگهداری نمونه خاک هم با موفقیت به سفینه بازگشت کننده منتقل شده است.
بر پایه این گزارش این اولین بار است که چین اتصال فضایی در مدار ماه انجام می دهد.
قرار است کاوشگر چینی Chang'e-۵ با حدود ۲ کیلوگرم نمونه ماه به زمین باز گردد و در بنای «سیزی وانگ» در منطقه خودمختار مغولستان شمالی چین فرود آید.
چین این فضاپیمای بدون سرنشین را با این هدف پرتاب کرد که توسط این فضاپیما سنگ ‌های ماه را به زمین منتقل کند. این اولین تلاش یک کشور برای آوردن نمونه از قمر طبیعی زمین از دهه ۱۹۷۰ تاکنون است.
متخصصان درباره اهمیت تحقیق روی خاک کره ماه می‌گویند، بررسی نمونه‌های خاک کره ماه که توسط این کاوشگر جمع آوری می‌شود برای آشنایی با تاریخ خاک کره ماه و حتی فعالیت‌های خورشید کمک زیادی خواهد کرد.
کاوشگر چانگ ئه-۵، با وزن هشت هزار و ۲۰۰ کیلوگرم پس از ۱۱۲ ساعت سفر ۲۸ نوامبر (۸ آذر) وارد مدار ماه شد. این کاوشگر ۷ فوت (۲.۱ متر) در ماه حفاری کرده است تا نمونه‌هایی را برای جمع آوری جمع کند. انتظار می‌رود کل ماموریت ۲۳ روز طول بکشد.
کاوشگر «چانگ ئه -۵» یکی از پیچیده ترین و چالش برانگیزترین ماموریت های تاریخ هوافضای چین و همچنین اولین ماموریت نمونه ماه در جهان طی بیش از ۴۰ سال است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها