سخنگوی سازمان غذا و دارو می گوید افراد که در گروه های پرخطر هستند الان هم می توانند واکسن آنفلوآنزارا بزنند و تا دو هفته دیگر برای آنها ایمنی ایجاد می شود.
کد خبر: ۱۲۹۲۲۲۲

 کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفت و گو با جام جم آنلاین در رابطه با نحوه توزیع واکسن رعنوان کرد: دو میلیون و 500 هزار دوز واکسن آنفلوآنزاقبلا از طریق شبکه بهداشتی کشور در فصل سرد و با با اولویت دادن به کادر سلامت و گروه های پرخطر مثل مادران باردار و بیماران خاص توزیع شده است.

جهانپور گفت: اگرچه این تعداد واکسن بیشتر از همه سال های دیگر بود اما تعدادی دیگر که برای گروه هایی نظیر بیماران صعب العلاج و سایر گروه های پرخطر در نظر گرفته بودیم به دلیل تحریم ها فراهم نشد و با وجود اینکه در زمینه انتقال پول بارها و بارها تلاش هایی صورت گرفت امکان این فراهم نشد که این اقلام وارد کشور شود.

این مقام مسئول افزود: در حال حاضر محموله ای توزیع شده که با ارز نیمایی از مسیر دیگری برای بیماران پرخطر فراهم کرده ایم که بین شبکه دارویی کشور توزیع شده است. سخنگوی سازمان غذا و دارو تاکید کرد: علیرغم اینکه در میانه فصل سرما هستیم این تعداد برای افراد گروه های پرخطر توزیع شده است و این افراد می توانند از آن استفاده کنند.

وی در رابطه با ارائه کارت ملی برای خرید واکسن آنفلوآنزاگفت: ثبت اطلاعات برای دریافت واکسن آنفلوآنزابه این جهت است که با وجود تهیه این دوزها با ارز نیمایی از لحاظ قیمت تفاوت فاحشی با قیمت کشورهای همجوار دارند. باید اطمینان حاصل شود که این واکسن ها به مصرف کننده واقعی می رسد و احتمالا قاچاق معکوس همین تعداد هم پایین بیاید. باید اطلاعات ثبت شود تا هیچکس چند بار از این منبع استفاده نکند.

جهانپور یادآور شد: افراد گروه های پرخطر که از این واکسن استفاده می کنند باید بدانند این واکسن برای ایمنی نسبی است و تا دو هفته بعد از تزریق برای آنها این ایمنی به وجود می آید.  

سخنگوی سازمان غذا و دارو اذعان داشت: بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوآنزا ابتدای فصل سرد است اما گروه های پرخطر با مشاوره پزشک همچنان می توانند از این واکسن استفاده کنند. اینطور نیست که تزریق واکسن اکنون فایده ای نداشته باشد. البته منطقی ترین زمان برای استفاده از آن فصل سرد است. اما همانطور که گفتم گروه های پرخطری که آنفلوانزا نگرفته اند همچنان می توانند واکسن را تزریق کنند و تا دو هفته دیگر برای آنها یک ایمنی نسبی ایجاد می شود.

وی ادامه داد: واکسن های مختلفی در ایران برای کرونا در دست تهیه است که بخشی از آنها به مرحله مطالعات انسانی رسیده اند و برخی در مرحله مطالعات پیش بالینی هستند. برخی دیگر نیز در مطالعات حیوانی قرار دارند. از این جمع امیدواری زیادی وجود دارد که یکی دو واکسن تا بهار 1400به مرحله تایید نهایی و تولید انبوه برسد.

جهانپور در رابطه با خرید واکسن از کمپانی های خارجی گفت: دریافت واکسن کرونا با دو راه امکان پذیر است، یکی مذاکره مستقیم با برخی از کشورها و دیگری هم مسیر اتحادیه واکسن یا کوواکس است. ما هم به این اتحادیه پیوسته ایم و بخشی از نیاز کشور از این مسیر تهیه می شود و بخشی دیگر از تولید داخلی و ملی.

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها