امام جمعه موقت تهران گفت: دانش هسته ای فناوری هسته‌ای تلاش در جهت توسعه علمی کشور از آن منظر وارد قهر و خشم دشمنان ملت ایران است که می‌دانند یکی از مهمترین عوامل خلق قدرت، دانش علم و فناوری است.
کد خبر: ۱۲۹۱۹۷۶

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، متن سخنان آخر هفته حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران که به علت تعطیلی نماز جمعه به خاطر جلوگیری از شیوع کرونا ایراد شده است، به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد وعلی اهل بیته الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین

قال الله الحکیم فی محکم کتابه «وَ أَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَ مِن رِباطِ الخَیلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّکُم»

در آغاز سخن شهادت دانشمند فرزانه شخصیت برجسته علمی و مدیریتی کشور شخصیت تربیت یافته  در مدرسه قرآن و عترت که نقش مهمی در خلق قدرت برای ملت بزرگ ایران داشت جناب آقای دکتر فخری زاده را محضر آحاد ملت عزیز رهبر معظم و عالیقدر فرزند همسران برومند و خانواده معزز و مکرم این عزیز و نیروهای اقتدار آفرین کشور نیروهای مسلح جمهوری اسلامی دانشمندان برجسته کشور عرض تبریک و تسلیت دارم.

در این گفتگو و بحث و مباحث آینده محور عرایضم را مقوله قدرت قرار می دهم. واژه ای که در ادبیات دینی معارف قرآن کریم و کلمات پیامبر اعظم، ائمه معصومین علیهم السلام پرتکرار است و امام بزرگوار، رهبر معظم و عالی قدر انقلاب اسلامی بر دستیابی جمهوری اسلامی ایران و امت اسلام به قله های قدرت تاکید دارند و پای می فشارند. می‌توان گفت رهبر معظم انقلاب، ناخدای خدامحور کشتی انقلاب اسلامی مهم‌ترین رسالت خود را افزایش اقتدار ملت ایران و خلق قدرت برای امت اسلام می داند. کریمه مبارکه ای که تلاوت نمودم با صراحت یک مسئولیت و رسالت سنگین را متوجه نظام اسلامی می نماید.

نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی، باید در بلندترین قله از اقتدار قرار داشته باشد «وَ أَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ» قدرت مرز نمی شناسد، «مَا استَطَعتُم مِن قُوَّه» یعنی جامعه اسلامی باید همیشه در مرز قدرت حرکت بنماید و عوامل آفریننده قدرت را در اختیار داشته باشد، از ثمرات و دستاوردهای قدرت به شایستگی بهره ببرد. «وَ مِن رِباطِ الخَیلِ» در این واژه تاکید می شود بر قدرت دفاعی بازدارنده قدرتی که در قلب دشمن رعب و هراس خلق کند. «تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّکُم» باید جامعه اسلامی در نقطه‌ای از اقتدار قرار داشته باشد که دشمنان امت اسلام، دشمنان ملت ایران، هرگز تصور کمترین تعرض به جغرافیای امت اسلام را نداشته باشند. آسمان و زمین و دریا و همه حوزه هایی که با منافع ملت عزیز و ملت اسلام گره می‌خورد، از تهدید دشمن در امان باشد. گاهی قدرت در اندازه‌ای است که اگر رویارویی شکل گرفت، انسان به پیروزی دست پیدا می کند. این اندازه از قدرت مورد نظر قرآن کریم نیست. باید قدرت در اندازه‌ای باشد که هیچ گاه دشمن جسارت رویارویی با نظام و جامعه اسلامی و ملت ایران را نداشته باشد. قدرت به معنای واقعی کلمه بازدارنده.

این واژه و واژه های همسو با آن در قرآن کریم فراوان تکرار شده است قوت واژه ای است «أَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ» قدرت واژه دیگریست. از قدر در آیات متعددی خدای متعال مقتدر است قادر است «اِنَّ الله عَلی کلِّ شیٍ قَدیر» و انسان مؤمن باید مقتدر باشد، توانا باشد. یعنی هر فعلی را که اراده نمود قدرت انجام آن را داشته باشد و آن اراده مبتنی بر تربیت دینی است که اشاره خواهم کرد. واژه دیگری که از او می توان پیام قدرت را دریافت کرد، واژه عزّت است که در آیات نورانی قرآن پرتکرار ذکر شده است. « وَلله العِزَّهِ و لِلرَّسول و لِلمؤمِنین» انسان عزیز، انسان مقتدریست که در برابر هر سختی استوار است. ثابت قدم است، نفوذ ناپذیر است، شکست ناپذیر است. انسان عزیز در منطق قرآن کریم یک پدیده مقاومی است که در ادبیات او شکست راه ندارد. خدای سبحان پیامبر اکرم و پیروانش را اینگونه توصیف می فرماید «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ» یعنی در برابر دشمن مقتدرند، قوی هستند، نفوذ ناپذیرند، شکست ناپذیرند، سخت اند، که از ویژگی های یک انسان مؤمن و آراسته به تربیت دینی است. لذا در ادبیات قرآن کریم و در ادبیات سیاسی، قدرت جایگاه ویژه‌ای دارد. سیاست به عبارتی راه‌های دستیابی به قدرت است. یک سیاستمدار هوشمند، از تمام ظرفیتهای ممکن بهره می گیرد تا بر اقتدار و در نتیجه تاثیرگذاری خویش بیفزاید و با قدرت در جهت دستیابی به اهداف و ارزش هایی که تعریف نموده است، قدم بردارد. اصولاً، در عالم دنیا و جهان طبیعت هیچ پدیده‌ای بدون قدرت نمی تواند هیچ حرکتی داشته باشد.

لذا بعضی از دانشمندان می فرمایند قدرت در حوزه علوم اجتماعی و سیاسی همانند انرژی در حوزه فیزیک است. قدرت راه را برای حرکت هموار می نماید. انسان، انسان عاقل بر اساس فطرت انسانی خویش، در مسیر افزایش قدرت حرکت می نماید و برای دستیابی به او، از تمام ظرفیت و توان خویش استفاده می‌کند و آموزه های وحیانی در مسیر تربیت یک انسان مقتدر می باشند. این حدیث قدسی را توجه بفرمایید؛ خدای متعال می فرماید «عَبدی أطِعنی» بنده من از من اطاعت بنما؛ یعنی در مدرسه قرآن و عترت زانو بزن، قرآن را معلم خویش قرار ده، رسول مکرم اسلام را به عنوان الگو انتخاب بنما، تا به بالاترین سطح از قدرت دست پیدا کنی. «أطِعنی حَتّی أَجعَلَکَ‏ مِثلی» من تو را مثل خود می نمایم. در چه حوزه‌ای مثل و مانند خدای متعال می شود؟ در قدرت و اثرگذاری «فإنّی أقول لشی‌ءٍ کُن فَیَکون» اراده من در جهان نافذ است زیرا متکی به قدرت بی نهایت ذات اقدس احدیت است. اگر در مقام بندگی و عبودیت گام ها را بلند و استوار برداری، به مرتبه‌ای از قدرت دست پیدا می کنی که اراده تو هم در جهان نافذ میشود. لذا اراده انسان مؤمن اراده الله است اولاً آنچه را اراده می کند که خدای حکیم اراده می نماید زیرا تربیت یافته مدرسه خدای حکیم است. مربای اوست و از این سطح قدرت برخوردار می‌شود. آموزه های وحیانی برای تربیت و ساختن یک انسان و یک جامعه مقتدر و تواناست و نظام اسلامی در این مسیر گام برداشته و باید گام ها را بلندتر بردارد تا به مقوله و مؤلفه های بالاتری از قدرت دست پیدا کند. مهمترین دستاورد قدرت، احساس بی نیازی از دیگران است. انسان مقتدر به مرتبه‌ای دست پیدا می‌کند که از تمام افراد بشر بی نیاز است؛ زیرا اتکال به خدای متعال دارد.

یک جامعه مقتدر جامعه‌ای است که در اوج و قله بی نیازی است این که می‌بینید در ادبیات رهبر معظم انقلاب فراوان و پرتکرار بر استفاده از ظرفیت های درونی کشور، ظرفیت های دنیای اسلام، از ظرفیت‌های علمی و فرصت‌های پیش‌روی تاکید می‌شود، برای آن است که جامعه باید به اندازه‌ای از قدرت دست پیدا کند که در بالاترین سطح از بی نیازی قرار بگیرد.

این جامعه می‌تواند بر پای خود بایستد. دقیقاً صاحبان قدرت در جهان، نظام‌های مستکبر که به اندازه ای از قدرت علمی و قدرت دفاعی و قدرت سیاسی و قدرت اقتصادی دست پیدا کرده‌اند، تلاش می‌کنند تا شکاف بین جنوب و شمال بیشتر باشد، تلاش می‌کنند تا شکاف بین دنیای توسعه نایافته و به اصطلاح آنان توسعه یافته، عمیق تر بشود. تا در سطح بالاتری از قدرت در مسیر اعمال اراده خود قدم بردارند و دقیقاً نظام اسلامی تلاش می‌کند به اندازه بالاتری از قدرت دست پیدا کند که راه را برای نفوذ و تاثیرگذاری قدرت‌های بزرگ کاهش بدهد.

یکی از دلایلی که امروز مشاهده می‌کنیم کشورهای منطقه از مدار اراده آمریکا خارج شده‌اند و مسیر استقلال را با شتاب می‌پیمایند، فراهم آوردن زمینه افزایش اقتدار آنان است. امروز ملت مسلمان فلسطین خود را در اندازه‌ای از قدرت می‌بینند که دو دهه قبل هرگز در این اندازه نمی‌دید. امروز ملت قهرمان یمن، ملت مقاوم عراق، سوریه، ملت سرافراز لبنان، خود را در مرتبه و اندازه‌ای از قدرت می بینند که می توانند خود را بر خلاف اراده آمریکا و رژیم صهیونیستی در جهت تامین منافع خویش در رویارویی با منافع نامشروع غرب قدم بردارند. این ادبیاتی است که امروز نظام اسلامی و جمهوری اسلامی با الهام از آموزه‌های وحیانی بر آن پای می فشارد و اصرار می کند. اراده قرآن کریم، تربیت انسان عزیز است. انسان عزیز یعنی انسان قوی؛ یعنی انسان مقتدر؛ یعنی انسانی که در برابر هواها و هوس‌های خویش با قدرت می ایستد؛ یعنی انسانی که در برابر قدرت های نامشروع با اقتدار می ایستد؛ یعنی انسانی که اجازه نمی‌دهد اراده دیگران سرنوشت او را تعیین کند. این انسان، انسان عزیزی است. جامعه عزیز، جامعه نفوذ ناپذیر و مقتدری است که برخلاف اراده صاحبان قدرت حرکت می‌کند. اراده بر آمده از علم و ایمان و عقلانیت اوست که مسیر حرکت را تعریف می کند نه اراده دیگران.

یکی از کارکردهای بسیار مهم و با ارزش قدرت، استقلال است. استقلال یکی از دستاوردهای بسیار با ارزش قدرت است. اینکه می‌بینید جمهوری اسلامی ایران برخلاف اراده صاحبان قدرت در مسیر دستیابی به دانش و فناوری هسته‌ای قدم برداشت و بنیان عظیم فناوری هسته ای را خلق نمود و امروز با تحمل سخت ترین تحریم ها، دشوارترین جنگ اقتصادی، در مسیر حراست از این بنیان عظیم گام بر می دارد، دستاورد استقلال اوست و این استقلال ثمره ارزشمند عزت اوست. جامعه اسلامی باید عزیز باشد و نقش علما و نقش دانشمندان نقش اندیشمندان نقش سیاستمداران هوشمند و عاقل و مقتدر و مؤمن نقش شخصیتی چون امام بزرگوار که در قله عزت قرار داشت و به عزت امت اسلام فکر می‌کرد و برای غیر خدای متعال هیچ شأن و منزلتی قائل نبود، در آفرینش این عزت و قدرت نقش تعیین کننده ای بوده است.

اگر امروز می بینید رهبری معظم نظام با صلابت و قدرت گام برمی دارد و شاهد به زباله افتادن کسانی است که دیروز ادعای قدرت می کردند و جنگ سخت اقتصادی را ناجوانمردانه بر ملت بزرگ ایران تحمیل کردند، به دلیل عزت برآمده از اتکال به خداست. تکیه بر قدرت لایزال حق و بر قدرت ملت بزرگ ایران، بر قدرت ملت‌های مسلمان و انقلابی و ایستاده و مقاوم است.

این مسیر، مسیر آفرینش قدرت، خلق قدرت و قرار گرفتن در جایگاهی است که زیبنده ملت بزرگ ایران است.

دانش هسته ای فناوری هسته‌ای تلاش در جهت توسعه علمی کشور از آن منظر وارد قهر و خشم دشمنان ملت ایران است که می‌دانند یکی از مهمترین عوامل خلق قدرت، دانش علم و فناوری است. دستیابی به فناوری های مدرن و پیشرفته یکی از مهم ترین و کلیدی ترین ارکان خلق قدرت است. درست در عصری که کشورهای اروپایی و ژاپن بیش از ۳۰ درصد برق خود را از انرژی هسته‌ای و اتمی تأمین می کنند، آمریکا با آن منابع عظیم نفت، بیش از ۲۰ درصد برق خود را از انرژی هسته‌ای تأمین می کند راه را برای دستیابی ملت بزرگ ایران به این ظرفیت اقتدار آفرین می خواستند مسدود کنند. امروز بیش از ۳۰۰ راکتور هسته‌ای در جهان برای درمان بیماری‌ها، معالجه سرطان، مورد استفاده قرار می گیرد. ملت بزرگ ایران این بنیان عظیم را خلق کرده است و اراده نموده است که از این سرمایه با قدرت حراست نماید. دست ناپاک استکبار و صهیونیست‌ها در شهادت مردانی که این قدرت را آفریده‌اند، قطعاً بر اقتدار این ملت می افزاید و ضعف و زبونی دشمنان ما را به نمایش می گذارد.

هنوز کشورهای بزرگ اروپایی این جنایت را محکوم نکرده‌اند، این نگاه دوگانه به مسائل کلیدی و تروریسم، قطعاً از عوامل افول غرب خواهد بود. مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی همانطور که رئیس دستگاه دیپلماسی کشور اظهار داشت، امکان این را فراهم آورده است که کشورهای غربی بدانند نمی‌توانند یکسویه از این معاهده حراست شود. دوام معاهده برجام متوقف است بر آن که تمام اطراف این معاهده به وظایف خود دقیق عمل نمایند. صبر ملت بزرگ ایران اندازه‌ای دارد. باید اگر دغدغه آن را دارند که این معاهده استحکام یابد، تحریم‌ها برداشته شود و طرف هایی که در این معاهده حضور دارند به تمام وظایف خویش دقیقاً عمل بنمایند. ایران در گذشته به دلیل آن که اروپا به وظایف خود عمل نکرد و آمریکا یک جانبه از این معاهده خارج شد، قدم هایی را برداشت، گام هایی را برداشت و با مصوبه اخیر مجلس در صورتی که به تعهدات خود عمل نکنند، گام‌های دیگری را بر خواهد داشت و به ملت بزرگ ایران عرض می کنم تنها راه و تنها زبان گفتگو با دنیای استکبار، زبان قدرت است و جمهوری اسلامی ایران مدیران و مسئولان کشور، آحاد ملت بزرگ، باید تلاش کنند تا در اندازه بزرگتری از قدرت قرار بگیرند و با خلق و آفرینش قدرت راه را برای تأمین منافع خویش، منافع مشروع ملت ایران و منافع مشروع ملت های منطقه، ملت های مسلمان و رویارویی با منافع نامشروع بیگانگان هموار بنمایند.

پروردگارا بر قدرت و عزت و اقتدار ملت اسلام بیفزای

ملت بزرگ ایران را در راه بندگی و عبودیت و دستیابی به قله های بلند از اقتدار، اقتدار بر آمده از دانش، اقتدار بر آمده از عقلانیت، اقتدار بر آمده از ایمان و اتکال به خدای متعال یاری فرما

ای خدای بزرگ شهدای عالیقدری که با ایثار جان خود مسیر اقتدار ملت ایران و اقتدار جبهه مقاومت اسلامی را هموار کردند، با شهدای کربلا محشور بفرما

دو شهید سرافراز ما شهید سردار قاسم سلیمانی و شهید سرافراز و دانشمند گرانمایه دکتر فخری زاده و دیگر شهدای هسته ای کشور را با شهدای کربلا محشور بفرما
و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها