یک روانشناس گفت: روانشناسی معنوی چیزی فراتر از مشاوره دادن با رویکرد دینی خاصی است و به طور کلی همه مذاهب می‌توانند براساس آموزه‌های خود از آن استفاده کنند.
کد خبر: ۱۲۹۱۷۹۶

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، مریم کاووسی اظهار کرد: از نظر علم روانشناسی پرداختن به بُعد روحانی و معنوی وجود، لازمه ارتقای سلامت روان است که در همین راستا شاخه‌ای به‌عنوان روانشناسی معنوی شکل گرفته است که در جلسات درمان بیشتر به معنویات می‌پردازد و از این طریق تلاش می‌کند تا به سلامت روان افراد کمک کند.

وی افزود: روانشناسی معنوی چیزی فراتر از مشاوره دادن با رویکرد دینی خاصی است و به طور کلی همه مذاهب می‌توانند براساس آموزه‌های خود از آن استفاده کنند.

کاووسی عنوان کرد: در حقیقت روانشناسی معنوی شاخه‌ای مدرن از روانشناسی است که به‌عنوان روانشناسی فراشناختی شناخته می‌شود و در چارچوب علم به ابعاد متعالی و معنوی انسان نیز می‌پردازد.

این روانشناس تصریح کرد: در روانشناسی معنوی به مسائلی مانند بررسی میزان رشد معنویت در فرد، بررسی تجارب معنوی خاص مانند احساس ارتباط گرفتن با خدا یا یک نیروی برتر در جهان، بررسی تجارب عرفانی، پرداختن به بحران‌های روحانی و معنوی و ... پرداخته می‌شود.

آیا علم روانشناسی مغایر با آموزه‌های اسلامی است؟

وی بیان کرد: ممکن است شما فردی مذهبی باشید و به یک روانشناس متخصص در حوزه مذهبی و دینی دسترسی نداشته باشید، در نتیجه به روانشناسی بدون رویکرد مذهبی مراجعه کنید در این شرایط ممکن است از خود بپرسید آیا توصیه‌های این اشخاص برخلاف مذهب و اسلام است یا خیر؟

کاووسی افزود: اگر شما این توصیه‌ها را خلاف مذهب بدانید مسلماً نمی‌توانید روند درمان و مشاوره را پیگیری کنیدف برای پاسخ به این سؤال باید به شما بگوییم در وهله اول همه روانشناسان وظیفه دارند که درمان خود را با بافت فرهنگی و مذهبی مراجعشان تنظیم کرده و این مسائل را در روند مشاوره لحاظ کنند.

این روانشناس افزود: همچنین روان‌شناسی به‌عنوان یک علم تلاش می‌کند تا در مسائل مذهبی ورود چندانی نکرده و انتخاب‌های دینی را به خود افراد واگذار کند، به همین خاطر اگر شما مشکلاتی را در زمینه‌های مذهبی تجربه می‌کنید درمانگر با آموختن مهارت‌هایی مانند مهارت تصمیم‌گیری درست، حل مسئله و مدیریت استرس به شما کمک خواهد کرد که خودتان بتوانید شرایط زندگی‌تان را به بهترین شیوه مدیریت و با کمک او به بهترین انتخاب دست پیدا کنید.

کاووسی تصریح کرد: عمده تفاوت روان‌شناسی در حوزه دین و روان‌شناسی غربی و غیردینی در خداباوری است، چرا که روان‌شناسی غربی با کنار گذاشتن خدا و علمی بررسی کردن علل روانی فرد یک تجویز علمی و تجربی در اختیار وی قرار می‌دهد، در حالی که در روان‌شناسی دینی اصولی که ارائه می‌شود براساس مبانی دینی است که به فرد در راستای حل و اقدام پیشگیرانه تجویز می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها