در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
به گزارش جام جم آنلاین به نقل خانه سرمایه ، ترید یا به انگلیسی «Trade» میتواند در یک اقتصاد بین تولیدکنندگان و مصرفکنندگان نیز صورت بگیرد. شبکهای که ترید را تسهیل میکند، بازار نامیده میشود. در بازارهای مالی، ترید یا معامله به خرید و فروش اوراق بهادار، مانند خرید سهام از بورس اوراق بهادار اشاره دارد و میتواند به صورت مستقیم یا از طریق یک کارگزار انجام شود. این کار نیز به شکل حضوری، تلفنی یا از طریق یک پلتفرم معامله آنلاین امکانپذیر است. در معامله، هدف کلی این است که با خرید در قیمتی پایینتر و فروش با قیمتی بالاتر، معمولا در یک بازه زمانی کوتاه، سود حاصل شود.
تریدر، فردی است که در بازار مالی برای خود یا به نمایندگی از شخص یا موسسه دیگری به خرید و فروش داراییهای مالی میپردازد که هدفش کسب سود از معاملات است. تفاوت اصلی بین یک تریدر (معاملهگر) و یک سرمایهگذار، مدت زمانی است که شخص آن دارایی مالی را در اختیار دارد. سرمایهگذاران معمولا تمایل دارند افق زمانی بلند مدت را برای معاملات خود در نظر بگیرند. در حالی که تریدرها (معاملهگران) تمایل دارند برای مدت زمان کوتاهتری داراییهای خود را سرمایهگذاری کنند و معمولا روندهای کوتاه مدت را زیر نظر دارند. تریدر، اوضاع موجود در بازار مالی را تجزیه و تحلیل میکند و با اتکا به دادههای حاصل از تحلیل خود، معاملات را انجام میدهد و از نوسانات قیمت در بازار سود کسب میکند. یک تریدر میتواند هر شخصی باشد از یک سرمایهگذار فردی گرفته تا یک موسسه جهانی.
از منظر افق زمانی و اهداف، معامله را میتوان به دو صورت کوتاه مدت و بلند مدت در نظر گرفت:
در ترید کوتاه مدت که همان خرید و فروش روزانه به شمار میرود در کسری از ثانیه یا دقیقه معاملات انجام میشوند. در این روش از نوسانات کوتاه مدت در قیمت دارایی برای کسب سود استفاده میشود. در استراتژی ترید روزانه، لحظه دقیق ورود یا بسته شدن یک موقعیت معاملاتی بسیار مهم است. به همین دلیل گاهی تریدرها موقعیت خود را تنها برای یک یا چند روز باز نگه میدارند. این نوع از معاملات میتوانند بسیار پرسود باشند، اما به طور طبیعی دارای ریسک زیادی نیز هستند. معامله گران با تجربه، شاخصهای فنی سهام را ارزیابی کرده و پیشبینی میکنند که آیا سهام مورد نظر، سود یا ضرر فوری خواهد داشت یا خیر.
تریدرهای بلند مدت در معاملات صبر بیشتری نسبت به تریدرهای کوتاه مدت دارند. موقعیتهای معاملاتی این نوع استراتژی، اغلب ماهها و سالها باز میماند. این نوع از تریدرها برای مدت زمان طولانی وارد یک موقعیت معاملاتی میشوند و خود را گرفتار نوسانات کوتاه مدت بازار نمیکنند. از طرف دیگر به خاطر باز ماندن موقعیت معاملاتیشان هزینههای معاملاتی کمتری را متحمل میشوند. تریدرهای بلند مدت باید به دنبال شرکتهایی باشند که سابقه ثبات و رشد قابل قبولی دارند. با اینکه شرکتهای جدید نیز میتوانند گزینه خوبی برای کسب سود در بلند مدت باشند، اما وقتی شرکتی سابقه اثبات شدهای دارد، ممکن است سرمایهگذاری در آن ریسک کمتری به همراه داشته باشد. گزینه مناسب دیگر، سهام شرکتی است که سابقه پرداخت سود سهام دارد؛ به ویژه شرکتی که به طور منظم میزان سود سهامش را افزایش میدهد. یک ترید موفق، نیاز به یک برنامه استراتژیک دارد که شامل مشخص کردن اهداف کوتاه مدت، بلند مدت و میزان سرمایه در دسترس برای انجام معاملات است. به عنوان یک تریدر، یکی از مهمترین کارهایی که میتوانید برای افزایش شانس موفقیت خود در این بازارها انجام دهید این است که به معامله کردن به عنوان یک کسب و کار نگاه کنید.
ترید بینالمللی به کشورها این امکان را میدهد تا بازارهای خود را برای کالاها و خدماتی که ممکن است در کشورشان به آنها در دسترسی نداشته باشند، گسترش دهند. به همین دلیل است که مثلا یک مصرفکننده ایرانی میتواند حق انتخاب خرید اتومبیلی چینی، ایتالیایی یا آلمانی را داشته باشد. درنتیجه معامله بینالمللی، بازارها وارد رقابت بزرگتری میشوند و محصولات با کیفیت بالاتری به دست مصرفکنندگان میرسند. تقریبا هر نوع محصولی را میتوان در بازار بینالمللی پیدا کرد، مواد غذایی، پوشاک، قطعات یدکی، روغن، جواهرات، سهام، ارز و غیره. در این بازارها خدمات نیز معامله میشوند مانند توریسم، بانکداری، مشاوره، حمل و نقل و غیره. اگر محصولی به بازار جهانی فروخته شود، صادرات صورت میگیرد و محصولی که از بازار جهانی خریداری میشود، واردات محصول به آن کشور به حساب میآید. ترید بینالمللی نه تنها منجر به افزایش کارایی میشود بلکه به کشورها این امکان را میدهد تا در یک اقتصاد جهانی مشارکت داشته باشند و فرصت سرمایهگذاری مستقیم خارجی را نیز پیدا کنند.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
بهتاش فریبا در گفتوگو با جامجم:
رضا کوچک زاده تهمتن، مدیر رادیو مقاومت در گفت گو با "جام جم"
اسماعیل حلالی در گفتوگو با جامجم: