بهترین نحوه کاشت گل محمدی در گلدان از طریق قلمه زدن و مناسبترین زمان کاشت برای کشت در باغچه یا گلدان، بهمن، اسفند و اوایل فروردین میباشد.
کد خبر: ۱۲۸۶۰۷۷

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از araksmf، گل محمدی از گلهای بسیار زیبا، خوشبو و با خاصیت دارویی فراوان بوده، کاربرد اصلی این گیاه تهیه گلاب از آن میباشد. خاستگاه اصلی این گل ایران بوده، و غالبا در ارتفاعات مناطق خشک کشت می شود. از مزیتهای اصلی کشت گل محمدی در ایران، آفت نزدن گیاه در مناطق سرد و خشک است که نیاز به سم پاشی ندارد، از این رو کیفیت گل محمدی و گلاب گرفته شده از گلهای گیاه، در بهترینحالتش باقی می ماند.

کاشت گل محمدی در خانه و گلدان نیز بسیار رایج بوده، عطر و زیبایی بینظیر این گل فضایی دلنشین و عطرآگین را در منزل ایجاد میکند. برای آشنایی با شیوه کاشت گل محمدی در گلدان و نحوه نگهداری از گیاه با ستاره همراه شوید.

 

بیشتر بخوانید:

طرز تهیه کیک خیس

نحوه کاشت گل محمدی در گلدان

گل رز محمدي را مي توان به روش هاي مختلفي ازجمله،خوابانيدن، پيوندزدن، قلمه زدن وازدياد از طريق پاجوش تكثير نمود. عمده ترين روش تكثير این گل در فضای باز مانند مزرعه، باغچه، پارکها و فضای سبز، از طريق پاجوش هاي ریشه دار است. بدين ترتيب كه پاجوشهاي ريشه دار را از پايه مادري جدا كرده و پس از آماده سازي کاشته میشود.

برای کاشت گیاه در گلدان، همانند کاشت گل رز بهترین و مناسبترین روش ازدیاد، تکثیر از طریق قلمه زدن است. به ای منظور:

  • قلمه های گرفته شده را تا حدود ۱۰-۷/۵ سانتيمتري خاک گلدان فرو برده، و خاک اطراف آن را با ملایمت فشار دهید.
     
  • سپس گلدانها را آبیاری نموده، در مكان محفوظي قرار دهید.
  • توصیه میشود روي گلدانها را با نايلون بي رنگي بپوشانید، طوري كه رطوبت اطراف گیاه بیشتر شود.
  • قلمهها بايد مرتب آبياري شده و هرگز در مقابل نور مستقيم آفتاب قرار نگيرند. 
  • طي چند هفته قلمهها داراي ريشه شده و مي توانند به گلدان هاي اصلی و داراي خاك مناسب منتقل گردند. 
  • بهتر است، شاخه هاي جوان بعد از دومين يا سومين برگشان قطع شوند تا بدين ترتيب امكان منشعب شدن شاخه هاي جديد گیاه فراهم آيد. 

توجه داشته باشید بعد از کاشت بايد بلافاصله آبياري انجام شود. همچنین توصیه میشود، عمليات تكثير در مرحله خواب و استراحت گياه صورت گيرد

 

زمان کاشت گل رز محمدی

زمان مناسب برای کاشت این گل در مناطق گرمسیر و معتدل، زمستان و در مناطق سردسیرزمستان (در صورت عدم برفو اوایل بهارمی باشد وبرای کاشت در باغچه و یا گلدان، بهمن واسفند ماه و اوایل بهار می باشد. در کل بهتر است گل محمدی را زمستان کاشت.

شرایط محیطی مورد نیاز

  • خاک: بهترین خاک برای کاشت گل رز محمدی خاك رسی شني است، اگر چه انواع ديگر خاك ها هم مناسب این نوع گل سرخ هستند ولي خاك رس شني با توجه به مواد معدني آن براي اين كار مناسب تر است.
  • آبیاری: نیاز آبی گیاه متوسط بوده، بسته به شرایط محیط هر ۱۵ روز یکبار گیاه را به طور کامل آبیاری نمایید.
  • دما: درجه حرارت در حدود ۲۰-۱۵ درجه سانتي گراد براي غنچه دهي گل لازم است. همچنین لازم به ذکر است، .اختلاف دماي ۴-۳ درجه سانتي گراد بين شب و روز، براي تشكيل جوانه گل بسيار مفید بوده و براي گل انگيزي، خواب زمستانه ضروري است. 
  • نور: سايه اثر خوبي بر گلدهي گیاه ندارد. از این رو توصیه میشود گلدانهای خود را در محلهایی از خانه که در برابر تابش نور خورشید است قرار دهید.
  • کوددهی: گل رز محمدي نيازمند مواد غذايي و برنامه غذايي طولاني مدت مي باشد. 

 

گیاه شناسی گل محمدی

گل رز محمدی گیاهی چندساله از جنس رز و خانواده رزاسه است که دارای گل های زیبایی در رنگهای قرمز و صورتی وجود دارد. گل رز محمدی بیشتر به صورت درختچه ای بوده، دارای شاخه‌های گل دهنده تیغ دار، استوانه‌ای شکل، بدون شیار و دارای برگهای مرکب شانه‌ای که دارای ۵-۳ برگچه متقابل دندانه‌دار می‌باشد. رگبرگهای پشت برگ مشخص و بهم رفته، برگچه چرمی و بیضی شکل، نوک تیز به طول ۵-۳ سانتی متر، و روی برگها صاف و سبز و پشت آنها سبز کمرنگ و دمگبرگهایش خزی و نمدی است و با کرکهای غده‌ای پوشیده شده و تا انتهای جام گل کشیده شده‌است.

گلها به شکل صورتی خوشرنگ با ۳۲ گلبرگ صورتی مشابه و یکدست که در اوائل صبح شروع به ظاهر شدن می‌نمایند. کاسبرگها به تعداد ۵ عدد که حداقل سه تای آنها دارای زوائد بزرگی در لبه‌ها هستند. پرچم‌ها زرد رنگ به تعداد ۱۰۰ عدد در ترکیب گل وجود دارند. میوه آن پس از ریزش گلبرگها گوشتی گرد و یا تخم مرغی به طول ۵/۱ سانتی متر که در داخل برجستگی کوزه‌ای شکل زیر گلبرگها قرار دارند.

قسمت مورد استفاده دارویی گل محمدی، گلبرگهای گیاه بوده، همچنین اسانس تهیه شده از این گل، یکی از عطرهای بسیار معروف می باشد که به طور وسیع در عطرسازی و سایر فراورده‌های آرایشی نظیر پودر دندان و انواع پمادها به عنوان خوشبو کننده به کار می رود.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کیک هل و گلاب

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها