دکتر مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در گفت و گو با جام جم آنلاین:

ویتامین دی و آسپرین برای کرونا فایده دارد؟! / سیستم ایمنی را چگونه تقویت کنیم؟!

دکتر مسعود مردانی، متخصص عفونی و عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در گفت و گوی اختصاصی با جام جم آنلاین از مردم خواست به شایعات برای کشف درمان قطعی کرونا توجه نکنند و اطمینان داشته باشند حداقل تا سال آینده واکسن این ویروس کشف نخواهد شد و تنها رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی راه فرار از ابتلای به این ویروس است.
کد خبر: ۱۲۸۵۷۰۹

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر مردانی درخصوص افزایش موارد ابتلا و مرگ و میر و آمار تکان‌دهنده این ویروس در روزهای گذشته گفت:  مساله حایز اهمیت این است که این افزایش تنها در کشور ما اتفاق نیفتاده است.
 
بسیاری از کشورهای دیگر از جمله برزیل، روسیه، پرو، آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی هم با آمار بالای مرگ و میر و موارد ابتلای به این ویروس دست و پنجه نرم می‌کنند. این افزایش در شش هفته اخیر در تمامی کشورها به اوج خود رسیده است و علت اصلی آن جهش کروموزومی در این ویروس است که میزان سرایت از افراد مبتلا به افراد سالم را بیش از پیش می‌کند و قدرت سرایت خود را 3 تا 9 برابر افزایش داده است. بسیاری از این کشورها قرنطینه همگانی از جمله تعطیلی همه مراکز جز مراکز امدادی و درمانی و داروخانه‌ها و فروشگاه‌هایی برای تامین مایحتاج روزانه مردم را راه حلی برای برون رفت از این بحران در پیش گرفته‌اند. 
 
وی در همین خصوص ادامه داد: در کشور ما هم موارد بسیاری مسبب سیر صعودی این آمار شده‌اند. سفرهای شهریورماه، بازگشایی مدارس بدون درنظر گرفتن و ملاحظه زیرساخت لازم برای حضور دانش‌آموزان ، تعطیلات تاسوعا و عاشورا آن هم در زمان اوج اپیدمی این ویروس و از همه مهم‌تر خستگی کادر درمان که 9 ماه بی‌وقفه در حال ارائه خدمات هستند و اکثر قریب به اتفاق آن‌ها در حال حاضر در مرخصی استعلاجی به سر می‌برند یا به این ویروس مبتلا شده‌اند، همه به افزایش این آمار کمک کرده است. از سویی دیگر مردم هم خسته و دچار فرسودگی شده‌اند. 
 
حداقل تا سال آینده واکسن کرونا نخواهیم داشت
 
مردانی در خصوص آخرین تلاش‌ها برای کشف واکسن کرونای ایرانی توضیح داد: خبری که باید به مردم بدهیم این است که واکسن بیماری کرونا حداقل تا سال آینده قابل دسترس برای مردم نخواهد بود. تا به امروز سازمان جهانی بهداشت تاییدیه‌ای برای هیچ یک از واکسن‌هایی که سایر کشورها ادعای ساخت آن را داشتند، نداشته است و ما در صورتی می‌توانیم واکسنی را به کشور وارد کنیم که تاییدیه آن از سوی سازمان جهانی بهداشت اعلام شده باشد. در غیر این صورت در حال حاضر تنها راه مقابله با ویروس رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اعم از استفاده از ماسک، شستشوی مداوم دست‌ها و رعایت فاصله اجتماعی است. 
 
«رمدسیویر» تنها بر کاهش دوره زمانی بیماری تاثیر می‌گذارد
 
عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص حذف داروی رمدسیویر از روند درمان برای کووید 19 نیز عنوان کرد: در مطالعه‌ای که سازمان جهانی بهداشت در 30 مرکز پزشکی انجام داده است به این نتیجه رسیده است که رمدسیویر شبیه یک «دارونما» عمل می‌کند و داروی مناسبی برای درمان نیست. پس از آن مقاله‌ای در کشور آمریکا چاپ و منتشر شد که ثابت می‌کرد که داروی رمدسیویر باعث کاهش دوره زمانی ابتلای بیماری کووید 19 می‌شود، به عبارت دیگر مصرف رمدسیویر، دوره بیماری را از 14 روز به 10 روز کاهش می‌دهد اما همچنان تاثیری بر مرگ و میر ندارد. همین عامل کاهش دوره زمانی بیماری هم به بیمارستان‌ها در زودتر خالی شدن تخت‌های تکمیل شده کمک می‌کند که بیماران بسیاری را به انتظار نشانده است. 
 
رمدسیویر داروی بیمارستانی است، نه خانگی!
 
وی ادامه داد: در حال حاضر هنوز از رمدسیویر برای بیماران خاصی که نیاز به درمان دارند، استفاده می‌شود اما این دارو، داروی بیمارستانی است نه خانگی  و باید تنها در شرایط خاص مصرف شود. مصرف این دارو هم تنها در هفته‌های نخست بیماری تاثیرگذار است و تاکید ما بر تجویز آن فقط توسط متخصص عفونی است و حتی سایر پزشکان نیز مجور تجویز آن را ندارند. این دارو در بسیاری از کشورها از جمله آمریکای جنوبی و برزیل در حال مصرف است چون کووید 19 درمان قطعی ندارد. 
 
داروهای گیاهی راحت مجوز می‌گیرند اما تاثیر درمانی ندارند
 
مردانی در خصوص استفاده از داروهای گیاهی برای درمان کووید 19 بیان کرد: برای ثبت بسیاری از داروهای شیمیایی بایدها ماه‌ها منتظر تاییدیه در وزارت بهداشت بود اما داروهای گیاهی به راحتی تاییدیه دریافت می‌کنند فارغ از اینکه هیچ یک از آن‌ها تاثیر درمانی ندارند. ما در مواردی که بیمار دچار بیماری کرونای خفیف باشد، دارویی پیشنهاد نمی‌دهیم اما در مواردی که بیمار علائن دارد و دچار تب یا درگیری ریه است، باید برای او دارو تجویز کرد.
 
آسپرین خودسرانه برای درمان کووید 19 ممنوع!
 
این متخصص عفونی در پاسخ به این سوال که آیا مصرف ویتامین D در جلوگیری از ابتلا به کووید 19 موثر است نیز گفت: مصرف ویتامین D در کسانیکه پیش از این با کمبود این ویتامین در بدنشان مواجه بوده‌اند و به این ویروس مبتلا شده‌اند، توصیه می‌شود اما به خودی خود در کسانی که با نقص این ویتامین مواجه نیستند، توصیه نمی‌شود. مردم از مصرف آسپرین هم به صورت خودسرانه کاملا پرهیز کنند. در موارد بستری که ما مجبور به تزریق آمپول‌های ضدانعقاد برای بیمار می‌شویم، برای ادامه درمان سرپایی بیماران پس از ترخیص، تجویز آسپرین توسط پزشک انجام می‌شود.
 
مردانی همچنین با تاکید بر اینکه هیچ دارویی برای افزایش سیستم ایمنی برای پیشگیری و یا در حین بیماری کرونا توصیه نمی‌شود، اظهار داشت: تا به امروز هیچ دارو و ویتامینی در دنیا وجود نداشته است که به صراحت بتوان گفت برای پیشگیری از بیماری کرونا موثر است. تنها مواردی که به عدم ابتلا به این ویروس کمک می‌کند، استراحت و خواب کافی 8 ساعته، عدم استرس و خوردن سبزی و میوه و غذای خوب است.
 
در دوران کرونا، جو جامعه را اخبار غلط متشنج نکنیم
 
عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در واکنش به شایعاتی پیرامون کشف درمان قطعی بیماری کرونا نیز گفت: ما عضو کمیته علمی ستاد هستیم و تا به امروز مساله‌ای با عنوان درمان قطعی در کمیته مطرح نشده است و همه این‌ها شایعه است که ما از اصحاب رسانه و مطبوعات خواهشمندیم در این شرایط حساس، از انتشار هر خبری که جو جامعه را دچار تشنج می‌کند، پرهیز کنند و مردم هم اخبار خود را تنها از منابع و مراجع رسمی دنبال کنند.
 
دکتر مردانی در پایان با بیان اینکه در حال حاضر خوشبختانه کادر درمان که در خط مقدم مبارزه با کرونا هستند، با واکسن آنفلوانزا ایمن شده‌اند، گفت: توصیه ما این است که افراد دارای بیماری زمینه‌ای حتما برای تزریق واکسن آنفلوانزا اقدام کنند اما امسال با توجه به کم شدن واردات این واکسن، امکان تزریق برای همه فراهم نیست اما با توزیع این واکسن در هر موقع از سال می‌توان آن را تزریق کرد و منحصر به ماه خاصی نیست.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها