بر اساس نتایج مطالعات اعلام شد؛

هشدار درباره مصرف زیاد گوشت، سوسیس و کالباس

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد خطر بروز بیماری کلیه در افرادی که سهم بیشتری از رژیم غذایی شان از چربی‌ های حیوانی، گوشت‌ های پرچرب و روغن‌ ها تشکیل شده باشد، بیشتر از بقیه افراد است.
کد خبر: ۱۲۸۵۵۰۶

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، بیماری‌های مزمن کلیه از آن دسته بیماری‌هایی هستند که نه تنها هزینه‌های هنگفت، بلکه ناتوانی‌های شدید برای افراد ایجاد می‌کنند، تا حدی که می‌توانند حتی روی عملکرد کلی خانواده نیز تاثیرگذار باشند. این بیماری‌ها که عوامل مختلفی از جمله چاقی، دیابت، پرفشاری خون و تغذیه در علت شناسی رخداد آن‌ها دارای نقش هستند، در تمام جوامع با افزایش شیوع مواجه هستند.

مرکز تحقیقات تغذیه پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده از مطالعه قند و لیپید تهران اقدام به انجام مطالعه‌ای در خصوص تاثیر مصرف برخی از مواد غذایی در بروز این بیماری کرده است.

دکتر پروین میرمیران، مجری اصلی این طرح در توضیح اقدام انجام شده گفت: واکنش غیرآنزیمی قندها با پروتئین‌ها موسوم به گلیکاسیون در همه غذاها موجود است اما در گوشت، پنیرها و چربی‌های جانوری بسیار بیشتر از دیگر غذاهاست.

وی افزود: محصولات نهایی این واکنش منجر به دیابت و همچنین آسیب‌های رگ‌های ریز و درشت در بدن می‌شوند. در مطالعه حاضر که با استفاده از اطلاعات نزدیک به ۱۷۰۰ نفر انجام پذیرفته، نشان داده شد که هر چه قدر دریافت کالری از چربی‌ها افزایش یابد، میزان محصولات نهایی گلیکاسیون تولید شده در بدن نیز بیشتر می شود و برهمین اساس خطر بروز بیماری کلیه در افرادی که سهم بیشتری از رژیم غذایی شان از چربی‌های حیوانی، گوشت های پر چرب و روغن ها تشکیل شده باشد، بیشتر خواهد بود.

میرمیران در ادامه با اشاره به مطالعه دیگر انجام شده در این مرکز تحقیقات برروی نزدیک به پنج هزار نفر در ارتباط با مصرف گوشت قرمز و بروز بیماری‌های مزمن کلیوی گفت: گوشت قرمز یکی از منابع غنی از پروتئین و ریزمغذی‌های ضروری مانند آهن، روی، سلنیوم، ویتامین B۱۲، اسید فولیک و... است. با توجه به اینکه برخی از این ریز مغذی‌ها در منابع گیاهی وجود ندارند و یا زیست دسترسی بسیار کمی دارند بر اهمیت مصرف گوشت قرمز می افزایند.

وی ادامه داد: هم چنین برخی از مطالعات از فواید مصرف گوشت قرمز به عنوان منبع غنی از پروتئین و کم کربوهیدرات در عدم پیشرفت دیابت و سرطان گزارش داده‌اند ولی در عین حال، این مطالعه نشان داده پس از ۶ سال پیگیری افرادی که بیشترین مصرف گوشت قرمز را داشتند در مقایسه با افرادی که کمترین مصرف را داشتند، به میزان بیش از ۷۰ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیوی قرار دارند. این درصد در افزایش مصرف گوشت‌ های فراوری شده نظیر سوسیس و کالباس می‌تواند تا ۹۹ درصد افزایش یابد.

این استاد دانشگاه در پایان بیان کرد: این یافته‌ها زنگ هشداری است برای همه تا در رژیم غذایی و سبد مصرفی خود بازنگری و در صورت لزوم تجدید نظر کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها