نداشتن یک استراتژی معاملاتی قوی در بازار سرمایه شبیه این است که بدون داشتن مهارت شنا کردن در عمق دریا دست و پا بزنید!
کد خبر: ۱۲۸۵۱۴۷

به گزارش جام جم آنلاین ، برای رسیدن به مدارج بالای پیشرفت ، داشتن استراتژی و برنامه دقیق بسیار مهم است. کمتر فرد موفقی را می شناسیم که بدون داشتن هیچ برنامه و پلنی در زندگی حرفه ای اش پیشرفت کرده باشد. ذهن و فکر انسان زمانیکه دچار سردرگمی می شود بیشتر بر اساس هیجانات و احساسات رفتار می کند ، اما زمانی که از قبل برنامه ریزی داشته و مسیر برای او مشخص شده باشد ، منطقی عمل کرده و نتیجه عملکرد آن همان چیزی می شود که انسان انتظار دارد.
بورس ایران و بازارهای مالی هم از قاعده فوق مستثنی نیست بلکه اهمیت استراتژی و برنامه ریزی در معاملات چندین برابر هم هست . معامله گری که قبل از خرید یک سهام و درگیر کردن سرمایه خود آن را مورد تحلیل و بررسی همه جانبه قرار داده و مسیر را تا رسیدن به اهداف قیمتی ، برای خود ترسیم کرده است ، هیچ وقت اسیر هیجانات و استرس نمی شود و در هر شرایطی از بازار برای خود راهکاری دارد که بر اساس آن عمل می کند.

استراتژی معاملاتی ، دشمن بزرگ ترس و طمع


در بازار سرمایه ترس و طمع زمانی ایجاد می شود که شما سهمی را در یک قیمت مشخص خریده باشید و قیمت آن بعد خرید دچار افت قیمتی بیشتر شود . در این زمان مغز معامله گر به صورت ذاتی این فرمان را می دهد که سرمایه شما در حال از بین رفتن است و همین امر باعث به وجود آمدن استرس برای شما می شود. بعضی از معامله گران بی تجربه هم با حساب کردن لحظه ای ضرر و زیان خود به این فکر دامن می زنند.

چگونه با هیجان ناشی از ترس مقابله کنیم ؟

تنها راه مقابله با هیجان ناشی از ترس ، داشتن استراتژی معاملاتی است . اگر معامله گر قبل از خرید یک سهم از همه جوانب آن را بررسی کرده باشد و از همان ابتدا حدضرر و حد سود و مسیر راه را برای خود ترسیم کرده باشد ، با یک روند منفی شدن سهم ، هیچ گاه دچار رفتار هیجانی و فروختن سهم خود در ضرر نمی شود. بارها دیده شده است که افراد ، سهامی را می خرند و وقتی می بینند چند درصد (هر چند بسیار کم) افت قیمتی پیدا کرد ، دست به فروش می زنند و دوباره سهم بعدی و بعدی و به همین منوال ادامه می دهند. اینگونه معامله گران همان افرادی هستند که بعد از چند سال می بینند سرمایه شان نصف شده و تورم باعث کم ارزش شدن همان اندک سرمایه باقی مانده شان شده.

طمع ؛ عامل تلخ شدن بسیاری از شیرینی ها

وقتی معامله گری سهمی را خریده باشد و قیمت سهم با رشد قیمتی خوب مواجه می شود ، با اینکه همه
تحلیل ها نشان می دهد که موقع فروش سهم است و جایی برای رشد بیشتر قیمتی نیست ، اما ذهن معامله
گر بر اثر جو روانی مثبت افراطی که شرایط بازار بر سهمش حاکم کرده است و حس اعتماد به نفس کاذبی که ناشی از تحلیل درست و خرید به موقع سهم در قیمتی مناسب به او القا شده است ، به معامله گران این پیام را می دهد که هنوز فرصت زیادی برای سود کردن بیشتر وجود دارد. اینجا هم راه مقابله با آن فقط تکیه بر تحلیل و همان مسیر راهی است که قبل از خرید سهم برای خود ترسیم کرده ایم. اگر معامله گر از قبل ، هدف های قیمتی را مشخص کرده باشد وقتی سهم خریداری شده به آن قیمت ها رسید ، هیچ وقت در فروش آن دچار تردید و طمع بیجا نمی شود.
با این توضیح تنها راه برای نجات از این دو خصلت که در هنگام معامله ممکن است گریبان هر معامله گری را بگیرد ، فقط برنامه ریزی برای خرید و فروش مبتنی بر استراتژی تعیین شده است. عدم پایبندی به استراتژی شخصی ممکن است شما را به دام ترس و طمع بیندازد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها